Tom Araya skrev 2016-03-19 01:25:44 följande:
Jag kan inte se någon frihet i att medlemskap i facket automatiskt innebär stöd till ett enskilt parti. Frihet är väl att själv få välja det, vilket inte finns om det enda fackförbundet är anslutet till ett enskilt parti.
Om du tycker att medlemmarna ska få bestämma så låt de rösta om saken...
Vad jag menar med att klippa banden mellan facket och socialdemokratiska partiet är att den etablerade fackföreningsrörelsen ska vara politiskt obunden eftersom dess medlemar aldrig haft den valmöjligheten, sedan kan partier få starta upp nya förbund och dra till sig medlemmar om de vill. Ja, jag tycker staten kan gå in och ge fackföreningsmedlemarna den friheten, för som det är idag finns ingen frihet, bara tvång.
Jag tycker att medlemmarna ska få rösta om vad medlemmarna önskar rösta om.
Du vill lagstifta om att det inte får finnas några band mellan facket och politiken. Enbart genom lagstiftning kan du hindra fackförbunden att göra som de vill, det vill säga som medlemmarna beslutar.
Läs gärna på lite om korporativismen och fascismen i Mussolinis Italien och synen där på fackföreningar.
Den här diskussionen började med bidrag till politiska partier. Har du kollat artikeln jag länkade till. Vad säger du om M och SD och deras metod att dölja varifrån de får bidrag?