FDFMGA skrev 2016-07-05 23:42:34 följande:
Sparar plats.
Aha. Jag förstår.
Vad Sverige gör är att erbjuda religiösa en miljö att bedriva studier i efter kommunens läroplans.
Man gör en rätt skev tolkning om man läser det som att
undervisningen ska hållas
inom ramen för elevernas religiösa och filosofiska övertygelser. Det handlar om mänskliga
rättigheter och konventionen är författad för att skydda människor och
inte för bejaka vardagliga intressen. Det här är en kort konvention på två meningar varav den aktuella meningen ska förhindra att exempelvis judar kränks under sin skolgång i medlemsstaterna och dylikt - konventionen är liksom författad 1950.
Jag tar och citerar stycket som jag svarar på härnäst så att det blir ordentligt tydligt den här gången:
FDFMGA skrev 2016-07-05 23:42:34 följande:
och jag anser att detta ligger helt i linje med din tolkning av konventionen - har föräldrarna en religion som anser att kvinnan ska var underordnad mannen så menar du att samhället inte bara ska tillåta utan också finansiera skiten, detsamma gäller dem som tror på kreationismen.
Jag har inte tolkat konventionen på ett sådant vis. Vi missade varandra eller rättare sagt så missade jag att konventionen överhuvudtaget kunde tolkas på det viset. Vad jag menade med att konventionen inte är vidare öppen för tolkning berörde ett
förbud.
Vidare.
Förtryck ska inte förekomma. Framkommer det verkligen inte att jag avskyr absolutism? Det är som sagt mänsklighetens rövhål.
Det är inte tänkt att dessa skolor ska förmedla vidskepelse utan de ska snarare fungera som en miljö
för vidskepliga att bedriva studier i.
Om du anser att läroplanen i Sveriges övriga skolor är förnuftbaserad så missar du nog hur det här är tänkt att fungera.
Hur andakter på morgonen, tillgång till något kapell, religiösa temadagar, böner på rasten samt fan och hans moster skulle förvandla kommunens läroplan till religiös kanon får du gärna förklara. Visst finns det säkerligen flera exempel på att sådant förekommer men det är ju därför noggrannare reglering och kontroll har kommit upp på tapeten samtidigt som konfessionell skolgång (i allmänhet) har blivit allt mer populärt det senaste.