Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-04-13 19:22:55 följande:
    Det var värst vad du låtsas vara insatt i Israelisk inrikespolitik...
    Ouch!

Not so much paradise i paradiset. Korruptionsmisstänka premiärministrar som ska ställas inför rätta och islamistiska Knesset-mandat som behövs. Om han inte ska välja de vänsterradikala mandaten istället. De högerextrema judiska partiernas mandat kan dock utebli då.

Var känner vi igen detta med minoritetsregeringar, vågmästare och om dom är med så är inte vi med?

I det förhatliga landet Sverige förstås

Fast vi ligger iaf inte i permanent konflikt/krig med de vi delar vår historia med.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-04-14 04:39:07 följande:

Sådär ja, nu tar regeringen nästa steg i sin kamp mot fria medier och demokrati.

Regeringen ger från och med imorgon en statlig myndighet i uppgift att avgöra vad som är "sant" och vad som är "falskt" här i världen.

www.svt.se/kultur/kritiserat-forslag-blir-verklighet-medier-som-sprider-desinformation-kan-nekas-stod

twitter.com/Ericson_ubbhult/status/1381968047808733190

Orimligt! En statlig myndighet ska inte besluta vad som är "vilseledande" eller vad som är "etablerad vetenskap". Media har rätt att granska och ifrågasätta allt!

Det här är riktigt jävla illa. På riktigt. När staten avgör vad som är "sant" eller "falskt".

Och innan någon socialdemokratisk partiarbetare agerar på ryggmärgsreflex för att försvara regeringen:

Tänk på att nästa regering som kommer att kunna justera myndighetens uppdrag kring att hitta "sanningen" och fördöma "lögnerna" kan komma att vara en KD-M-regering med stöd av SD. Eller till och med kan vara en regering med en Sverigedemokrat som kultur- och demokratiminister.

Låter det då fortfarande som en bra idé att ha en statlig myndighet som avgör vad som är "sanning"?

Hahahaha! Så du tänkte att ditt hot om att du ska kalla någon för "partiarbetare " skulle hindra det fria ordet. Du är rolig du!

Nu handlar det om sanning i motsats till fake news och spridandet av fake news ska givetvis bekämpas. Vi ska lära oss ännu bättre att tillämpa ett källkritiskt förhållningssätt. Utan detta förhållningssätt är demokratin hotad, men det är ju exakt vad högerextremister vill så kan de sedan bestämma att Avpixlat/Samhällsnytt ska få hela presstödet.

Kommer förstås inte att ske. Någonsin. Men kila över till Polen eller Ungern så får du se hur långt de har kommit. Du skulle gilla vad du ser där.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-04-14 15:47:20 följande:

Regeringen vill införa tankeförbud. Styra vad folk får tycka.

Man börjar med en lågt hängande frukt: "Gör det olagligt att förneka förintelsen"

sverigesradio.se/artikel/regeringen-gor-det-olagligt-att-forneka-forintelsen

OK, förintelsen.

Om vi struntar i att diskutera detaljerna kring exakt VAD som blir olagligt att säga om förintelsen - vad är nästa grej som ska bli förbjudet att säga, tycka och påstå?

Vad säger Minister Morgan?

Kan inte du diskutera denna fråga med palestinahataren? Hur du vill värna om rätten att förneka förintelsen.

Jag förstår precis hur man tänker. De sista som varit med om förintelsen håller på att dö av. Snart kan ingen längre hävda att man sett det med egna ögon och konspirationsteorier sprider som aldrig förr med hjälp av internet.

Det som har hänt har hänt och att ljuga ihop att det inte har hänt för gagna sin egen ruttna agenda kan vara samhällsfarligt.

Förintelseförnekande är i lag förbjudet i flera länder som Tyskland, Österrike och Frankrike. Jag tror dock inte att det behövs i Sverige än. Vi har nog inte lika många hjärntvättade konspirationsteoretiker här.

• nihka
    Rataxes skrev 2021-04-14 18:33:49 följande:
    Det blir många rättegångar i Malmö framöver. Ska de låsa in hela SS-U?

Det går inte att.förbjuda dumhet.
    Kanske det. Och skulle det inte vara bra i så fall? Eller vill du också värna om rätten att förneka förintelsen?
  • nihka
    KN75 skrev 2021-04-14 12:55:28 följande:
    Ja, låt oss tänka den mycket intressanta tanken att vi i nästa val, eller något följande val, får en kultur-/demokratiminister från SD! Och som då ska bestämma, eller vara tungan på vågen när det ska bestämmas, vad som är "sanning"!!
    Ok, alla inskränkta röd-gröna med skygglappar kanske inte klarar att ens tänka tanken..?

Men en helt orimlig tanke kan det väl ändå inte vara att Sverige, snart eller långt senare, kan få en kultur-/demokratiminister från KD eller M,
    som ska justera myndigheters krav, som ska justera Public Service uppdrag, när det gäller att hitta den rätta "sanningen" eller motverka/fördöma "lögnerna", 
    hur högt upp i falsett kan vissa gå när de ändå måste försöka reflekterar över dessa tankar?

Jag personligen kan ju tycka att med nuvarande utveckling, med sannolik fortsatt nedgång för de röd-gröna, så leder det ändå till mycket spännande tankar att sätta sig in i.
    Tänk bara, med lite tålamod och lite längre perspektiv, när M/KD med stöd av SD ska justera Public Service uppdrag,
    vilket äntligen kommer leda till chefer med helt nya profiler,
    som i sin tur ger en rejäl och hälsosam personalomsättning och som medför en dramatiskt ändrad sammansättning och struktur gällande personalkollektivet.
    Oj, oj, vilka spännande och goda tider som väntar...
    Det är för det mesta inte raketforskning att skilja på sanning och fake news. Man kan ju börja med "Elvis är inte död utan lever på mars" och "Förintelsen ägde aldrig rum" och lämna gränsfallen och de rena åsikterna därhän.

Någon gång får man börja rensa upp i det konspirationsteoretiska träsket.
  • nihka
    K Markatta skrev 2021-04-14 19:20:50 följande:

Om det införs en lag som kriminaliserar förintelseförnekelse bör utvisning vara en självklar del av påföljden i de fall förövaren är utländsk medborgare.

Varför det? Alla brott leder i dagsläget inte till utvisning. Har du någon särskild motivering till varför det självklart skulle gälla för just förintelseförnekelse?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-04-14 20:38:20 följande:
    Näst på tur: förbud mot att förneka "klimatet".

Därefter: förbud mot att förneka "patriarkatet"

Och så vidare.

Om det inte blir en blå-gul regering förstås.

Då blir det förbud mot andra saker. Som att förneka socialdemokraternas nazist-kopplingar.

Verkligen svårt för partimedarbetarna att se det principiella problemet när deras Morgan slår på stort.
    Kämpa på med att rättfärdiga ditt ställningstagande att man ska värna om rätten att förneka förintelsen och sprida fake news. 
  • nihka
    KN75 skrev 2021-04-15 09:22:18 följande:
    Eeeh, du anser att det är Svenska staten som genom lagstiftning ska bestämma och avgöra åt folket om det är sant eller fake news att Elvis lever?
    Eeeh du fattar alltså inte att Elvis är död så vi alla bara kan låta bli att låtsas att han lever på Mars.

Jag strök allt om hur du bekänner att du är kommunist eftersom det inte hör till ämnet.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-04-15 10:10:40 följande:
    Det finns kanske någon moderat på forumet som du kan ta din whataboutiam med...
    Whatabout what?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?