Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Har du förtroende för regeringen?

KN75 skrev 2020-12-11 09:32:50 följande:
    Nej, där har du fel.
    Även om det inte skulle vara svårt att förstå vad han säger så har du i så fall lyckats att inte förstå vad han säger i den aktuella intervjun på SVT?

Tegnell hade i den här aktuella intervjun på SVT ingen direkt invändning mot jämförelsen eller mot siffrorna som presenterades, nämligen att:
    "SVT rapporterade idag att:
    Sverige har ca 10 ggr fler döda i Covid än Norge och Finland, räknat per capita.
    Sverige har ca 5 ggr fler döda än Danmark."

Det enda han sade, som möjligen var avvikande, var att det finns andra länder som klarat sig lika dåligt som Sverige. Men jag uppfattade däremot inte att han hade någon invändning mot det presenterade, nämligen att de nordiska länderna har klarat sig så mycket bättre än Sverige.

I den aktuella intervjun på SVT säger han det som jag har återgett tidigare, nämligen:
    "Tegnell svarade att vi i Sverige har stora grupper invandrare samlade inom vissa områden."

Jag skrev också att: Jag kanske inte återger svaret ordagrant, rätta mig gärna om jag har fel.
    Senare har jag haft kontakt med flera personer som såg samma intervju på SVT och även dessa har varit eniga och uppfattat samma sak som jag.
    Men om du har den aktuella intervjun och kan visa att jag har fel så rättar jag mig gärna.
    I annat fall måste det väl vara du som har svårt att förstå vad han säger?

Ja vi har haft (har?) problem att vi fått in smitta på äldreboenden. Det är väl bara ytterligare ett bevis och en av orsakerna till att vi har så extremt mycket högre dödstal än våra nordiska grannländer?
    Men menar du då att de som dör på äldreboenden inte ska räknas och/eller du menar att dessa är människor som vi inte ska ta hänsyn till? Hur tänker du där?

Det är ju intressant att du tar upp problemen på äldreboenden. Ett av de problem som det rapporterats om är språksvårigheter.
    Du som nu tar upp problemen, vilken reflektion gör du gällande problemet med språksvårigheter med hänsyn till det Tegnell sade ovan "vi i Sverige har stora grupper invandrare samlade inom vissa områden."? Är det de gamla boende som inte klarar språket? Är de gamla och döda i hög utsträckning invandrare? Eller är det personalen på boendet som i hög utsträckning är invandrare och inte klarar språket så bra? Vad är din reflektion?

I annat fall uppfattar jag ditt inlägg som ett helt vanligt och normalt inslag i att återigen försöka dölja och förneka sanningen.

OBS: Jag påstår eller hävdar ingenting. Jag försöker bara återge vad Tegnell sade i SVT-intervjun och jag ställer följdfrågor på det. Och följdfrågor på det citerade här ovan.
    Men jag hävdar ingen egen uppfattning, jag vare sig påstår eller hävdar någonting.
    Jo, det är lätt att förstå vad Tegnell säger. Jag tycker det är lätt att förstå vad han säger.

Jag förstår om just du har svårt att förstå vad Tegnell säger då du inte ens förstår vad jag säger. Jag menar just inget av de förslag du har på vad jag menar. Jag menar precis det jag skriver och inget annat. Lägg krut på att läsa PÅ raderna istället för att försöka dig på bisarra tolkningar av vad som står, istället för vad det faktiskt står.

Vilken reflektion? Jo att om man inte lyckas med att förhindra att smittan tar sig in på äldreboenden så får man fler döda då hög ålder är en riskfaktor.

Språksvårigheter är ju ingen fördel vem som än har dem. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KN75 skrev 2020-12-13 17:49:40 följande:
    Nej, det är uppenbarligen du som inte förstår vad han sade i den aktuella intervjun.

I den aktuella intervjun på SVT säger han det som jag har återgett tidigare, nämligen:
    "Tegnell svarade att vi i Sverige har stora grupper invandrare samlade inom vissa områden."

Det ovan sagda av Tegnell, i den aktuella SVT-intervjun, är ju något helt annat än det som du tidigare hävdade.

Men om du, eller någon annan, har den aktuella intervjun och kan visa att jag har fel, så rättar jag mig gärna.
    I annat fall måste det vara uppenbart att det är du som har svårt att förstå vad han säger i den aktuella intervjun?

Det är självklart för mig att om man får in smitta på ett ställe med många människor så blir fler smittade och fler blir sjuka och fler dör. Om fler äldre, eller andra människor i riskgrupp, blir smittade så blir det fler som dör. Det trodde jag var uppenbart även för dig? Jag vet inte vad du försöker påskina när du skriver om detta?

Fler smittade och fler döda överensstämmer ju också mycket väl med det SVT rapporterade i det aktuella inslaget:
    Sverige har ca 10 ggr fler döda i Covid än Norge och Finland, räknat per capita.
    Sverige har ca 5 ggr fler döda än Danmark.

I intervjun med Tegnell frågade då SVT:s reporter
    "Varför?"
    Och det enda konkreta svaret jag kunde uppfatta var:

Och det kanske stämmer att detta är den mest betydande skillnaden mellan Sverige och de övriga nordiska grannländerna? Och så vitt jag kan förstå så menar i så fall Tegnell att denna skillnad är en förklaring och det finns ett samband till att Sverige har 10 ggr respektive 5 ggr fler döda?
    Jag tror, sannolikt också Tegnell liksom de flesta, att det kan finnas fler orsaker och samband men detta var det enda konkreta som Tegnell angav i sitt svar i den aktuella SVT-intervjun. Då uppfattar jag att enligt honom måste det finnas ett viktigt och tydligt samband, varför skulle han annars ha svarat det på reporterns fråga?

OBS: Jag påstår eller hävdar ingenting. Jag försöker bara återge vad Tegnell sade i SVT-intervjun och ställer följdfrågor på det.
    Oj. Vad mycket text, helt i onödan.

Som sagt är det inte alls svårt att förstå vad Tegnell säger. Han säger om och om och om igen att man inte kan jämföra länder och dödstal i närtid rätt upp och ner och så ger han exempel på olika faktorer som spelar in. I den sagda intervjun gav han ett exempel. Förstår du ordet exempel?

Han talar också om var vi har misslyckats och det var att exempelvis förhindra smittan in på äldreboenden. Det är verkligen inte svårt att förstå vad han säger.
  • nihka
    TotteE skrev 2020-12-29 16:56:50 följande:

Förtroendet blev ju inte större av Johansson och Löfvens springande i köplador runt jul.

What? Tror du att det är meningen att ingen ska gå ut? Att ingen ska handla. Varför är då affärer öppna om det är tänkt att ingen ska besöka dem?

Vi ska undvika trängsel och det gör man genom att samla sina ärenden, gå på tider då det är glesare med folk, inte gå fler än nödvändigt tillsammans samt hålla avståndet till personer man möter. Sunt förnuft.
  • nihka
    Södermannen skrev 2020-12-12 16:39:50 följande:

Jag hoppas någon politiker läser denna tråden och ser hur det är ställt med ett axplock av folks svar här på forumet. Det mest skrämmande är nog att dom vet redan och kör på den linjen. Skicka denna tråden till Rosenbad efter att tillräckligt många har röstat här.
    Dom bör veta och bry sig om att förtroendet är nog i allmänhet inte särskilt högt längre.
    På 70-80-talet så hade siffran varit bättre är jag säker på även om det vara andra tider med viss kritik då med så är det nog en avsevärda skillnad mot hur det är nu ändå.

Jag röstade på det näst sista alternativet men det är nog för snällt, jag vill nog ha mer förtroende än vad jag egentligen har. Jag vill tro på att vi har politiker att lita på men ser jag till hur kritisk bara jag själv har varit mot vissa partier och partiledare så röstade jag för snällt, det är förbrukat vid det här laget ja.

Skicka en omröstningstråd på FL till Rosenbad. Hahahaha! Jag tror jag dör. Du får fint foga dig i att det är allmänna val där det är en röst per person som gäller och som ligger till grund för vilka som ombeds bilda regering. Demokrati kallas det för.
  • nihka
    nattuw skrev 2021-01-07 03:07:11 följande:
    Tanken på att en politiker skulle bry sig om vad väljarna tycker är onekligen rätt skrattretande.
    Tanken på att du skulle förstå skillnaden mellan familjelivs omröstningstrådar och allmänna val är onekligen rätt skrattretande.
  • nihka
    nattuw skrev 2021-01-10 23:45:51 följande:
    Liksom tanken på att du skulle förstå dig på demokrati.
    Jag har försökt förklara för dig vad demokrati är såsom bara en röst per person, men det tycks inte gå in.
  • nihka
    Missermajser skrev 2021-01-11 00:21:11 följande:
    nihka skrev 2021-01-09 11:15:32 följande:
    Tanken på att du skulle förstå skillnaden mellan familjelivs omröstningstrådar och allmänna val är onekligen rätt skrattretande.

Ännu krångligare blir det ju för dessa stackare om de skulle analysera sina egna frågeställningar.

Det tycks inte slå dem att det skulle kunna vara så att frågan är så pass relativ att deras meningsmotståndare kan ha röstat samma på frågan.

Jag kan ju anse att jag saknar förtroende för regeringen för att bi har haft borgerlig riksdagsmajoritet sedan 2006. Jag kan ju t.ex. gilla S men att de politiska förutsättningarna gör att jag inte kostar på något förtroende även om jag kanske röstat på den. 

Extremhögerns blåbärsarmé tycks tolka det som att 74% (nuvarande ställning) skulle ha förtroende för deras idoler...

Huvudsaken är att man är emot något man kan klaga på. Jag tror inte det spelar någon större roll vem som sitter i regeringen för responsen i tråden bland missnöjesfetischisterna.
  • nihka
    nattuw skrev 2021-01-16 20:19:09 följande:
    Vilket var den definition de hade bakom järnridån. I västerländska demokratier brukar man ställa lite högre krav än så.
    Kan man ställa kravet på dig att förstå innebörden av ordet "såsom" eller är det lite för högt?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2021-01-18 13:55:25 följande:
    Jag har precis fått lära mig av en regimkritiker att de flesta svenskar står på en femårings mentala nivå.

Jag gissar att du och jag är inkluderade bland femåringarna, såsom vi invänder mot vedertagna sanningar, som att regeringen vill införa diktatur eller att sosseregeringen har tillsatt politruken Carlsson på FHM, vilket gjordes redan innan sosseregeringen fuskade till sig regeringsmakten.

Nog kan man påstå att våra svenska sanningssägare på högerflygeln inte står Donald Trump efterSkrattande
    Jepp, nästan obefintlig tilltro till allt och alla, troligtvis inklusive sig själva om man bara skrapar lite på ytan.

Ska bli skönt att se Trump lämna presidentposten imorgon. Jävlar vilken bad looser!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2021-01-19 23:12:58 följande:
    Lock Him Up!
    Det ser alltmer sannolikt ut. Tacka vet jag vår spelplan som iaf ännu inte nått USAs bottennivå.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?