Har du förtroende för regeringen?
Även om det inte skulle vara svårt att förstå vad han säger så har du i så fall lyckats att inte förstå vad han säger i den aktuella intervjun på SVT?
Tegnell hade i den här aktuella intervjun på SVT ingen direkt invändning mot jämförelsen eller mot siffrorna som presenterades, nämligen att:
"SVT rapporterade idag att:
Sverige har ca 10 ggr fler döda i Covid än Norge och Finland, räknat per capita.
Sverige har ca 5 ggr fler döda än Danmark."
Det enda han sade, som möjligen var avvikande, var att det finns andra länder som klarat sig lika dåligt som Sverige. Men jag uppfattade däremot inte att han hade någon invändning mot det presenterade, nämligen att de nordiska länderna har klarat sig så mycket bättre än Sverige.
I den aktuella intervjun på SVT säger han det som jag har återgett tidigare, nämligen:
"Tegnell svarade att vi i Sverige har stora grupper invandrare samlade inom vissa områden."
Jag skrev också att: Jag kanske inte återger svaret ordagrant, rätta mig gärna om jag har fel.
Senare har jag haft kontakt med flera personer som såg samma intervju på SVT och även dessa har varit eniga och uppfattat samma sak som jag.
Men om du har den aktuella intervjun och kan visa att jag har fel så rättar jag mig gärna.
I annat fall måste det väl vara du som har svårt att förstå vad han säger?
Ja vi har haft (har?) problem att vi fått in smitta på äldreboenden. Det är väl bara ytterligare ett bevis och en av orsakerna till att vi har så extremt mycket högre dödstal än våra nordiska grannländer?
Men menar du då att de som dör på äldreboenden inte ska räknas och/eller du menar att dessa är människor som vi inte ska ta hänsyn till? Hur tänker du där?
Det är ju intressant att du tar upp problemen på äldreboenden. Ett av de problem som det rapporterats om är språksvårigheter.
Du som nu tar upp problemen, vilken reflektion gör du gällande problemet med språksvårigheter med hänsyn till det Tegnell sade ovan "vi i Sverige har stora grupper invandrare samlade inom vissa områden."? Är det de gamla boende som inte klarar språket? Är de gamla och döda i hög utsträckning invandrare? Eller är det personalen på boendet som i hög utsträckning är invandrare och inte klarar språket så bra? Vad är din reflektion?
I annat fall uppfattar jag ditt inlägg som ett helt vanligt och normalt inslag i att återigen försöka dölja och förneka sanningen.
OBS: Jag påstår eller hävdar ingenting. Jag försöker bara återge vad Tegnell sade i SVT-intervjun och jag ställer följdfrågor på det. Och följdfrågor på det citerade här ovan.
Men jag hävdar ingen egen uppfattning, jag vare sig påstår eller hävdar någonting.
Jag förstår om just du har svårt att förstå vad Tegnell säger då du inte ens förstår vad jag säger. Jag menar just inget av de förslag du har på vad jag menar. Jag menar precis det jag skriver och inget annat. Lägg krut på att läsa PÅ raderna istället för att försöka dig på bisarra tolkningar av vad som står, istället för vad det faktiskt står.
Vilken reflektion? Jo att om man inte lyckas med att förhindra att smittan tar sig in på äldreboenden så får man fler döda då hög ålder är en riskfaktor.
Språksvårigheter är ju ingen fördel vem som än har dem.