Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Har du förtroende för regeringen?

Snart börjar debatten skrev 2021-03-22 18:42:15 följande:
    Har du fått för dig att någon annan än gärningsmannen bör lagföras?
    Det var jag som frågade dig om du menar att även en gärningsmans omgivning  ska stå till svars för en gärningsman handlingar?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Snart börjar debatten skrev 2021-03-22 18:44:56 följande:
    Matematik är inte hatisk.
    Jo, din är det. Det finns inga partier som vill "ödelägga miljontals människors privatekonomi".
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-03-26 13:29:49 följande:

Se där ja!

En efterklok Dan Eliasson sitter just nu live i KU och hänger ut ansvariga för deras oförmåga att hantera pandemin.

"Utan att peka finger mot någon så har jag i olika sammanhang sagt att min uppfattning är att vi systematiskt och strukturellt har underskattat pandemins betydelse och utmaningarna som finns. Vi har också strukturellt och systematiskt överskattat vår egen förmåga - låt oss inte göra det felet när vi går in i vaccinationskampanjen."

Han påpekar också att MSB gång på gång varnat regeringen för brister i skyddsmaterielen.

Bra analys. Gäller för i stort sett hela världen på samma eller lite olika sätt. Och än är det inte över.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-03-26 15:48:58 följande:

Vad man annars hade kunnat använda 150 miljarder kronor till

timbro.se/smedjan/bygg-inte-en-tunnel-genom-skuldberget/

Sverige har inte råd att prioritera nysatsningar på infrastruktur. Det framgår tydligt i Trafikverkets inriktningsunderlag för den kommande transportplan som presenterades i slutet av oktober. Bakgrunden är att standarden på det befintliga järnvägs- och vägnätet är alldeles för låg. Den samlade skulden av eftersatt underhåll uppgår nu till 66 miljarder kronor enligt Trafikverket, vilket är mer än den årliga budgetposten för statens infrastruktur.

Höghastighetståg kommer att lätta på trycket inte bara på flyget utan också på våra vägar och traditionella tåg.

Det är inte hållbart i längden att ha den mängd godstrafik som vi har nu rullandes på våra asfaltsvägar. Vi behöver öka andelen godstrafik med järnväg och flytta över en del av persontrafiken till höghastighetståg för att ge mer plats åt godstrafiken.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-03-26 16:01:06 följande:

Hej regeringen och hej höghastighetståg!

timbro.se/smedjan/darfor-blir-projekt-som-slussen-alltid-for-dyra/

Många projekt skulle aldrig bli av om de budgeterades korrekt - men de som är anhängare av projekten är ofta dels övertygade om att de innebär så stora nyttor för allmänheten att de bara måste bli av, dels att de därför har rätt att överdriva nyttorna och underdriva kostnaderna för att få igenom beslutet.

Detta innebär dock att projektet kommer att riskera att ersätta ett annat som har högre verklig nytta och lägre verkliga kostnader ? manipulering av bokföringen eller beslutsunderlagen leder till felallokering av resurser och slöseri med skattepengar. 

Men regeringen kämpar vidare för höghastighetståg.

Höghastighetståg kommer att lätta på trycket inte bara på flyget utan också på våra vägar och traditionella tåg.

Det är inte hållbart i längden att ha den mängd godstrafik som vi har nu rullandes på våra asfaltsvägar. Vi behöver öka andelen godstrafik med järnväg och flytta över en del av persontrafiken till höghastighetståg för att ge mer plats åt godstrafiken.
  • nihka
    Rataxes skrev 2021-03-25 08:14:36 följande:

Ett par av mina grannar har levt över sina tillgångar och fått dålig ekonomi. Nu vill de att jag ska låna ett par miljoner och ge till dem. Några hundra tusen som lån ( ett par hundra tusen får jag behålla) och ca en miljon blir en gåva. Hur ska jag göra?

Om jag inte går med på det har de hotat med sämre grannsämja och att vi går miste om den årliga grillfesten där de visar bilder från solsemestern och annat kul som de kunnat unna sig sedan de gick ner till att jobba halvtid.

Sen kan jag konstatera att det är mer styrka i en portion flygplansmat än i den så kallade svenska oppositionen.

Fast det handlar inte om att hjälpa någon som har levt över sina tillgångar utan Stödfonden ska hjälpa unionens länder att komma på fötter efter pandemin. Du vet den pågående coronapandemin.
  • nihka

nihka skrev 2021-03-27 10:29:55 följande:

Tredje vågen som är i princip att betrakta som ett nytt virus och som har en hög smittspridning bland barn och unga:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/muterade-viruset-tar-over-larmet-fler-unga-sjuka/

Det kommer mera:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/dubbelmutant-av-covid-19-hittad-i-indien-/

Vilka regeringar ska man gapa på nu?

• nihka
    Rataxes skrev 2021-03-30 06:57:26 följande:
    Det är knappast en merit att sälla sig till de intellektuella giganter som t.ex befolkar aftonslaskens debila ledarsida.

Djupt antiintellektuellt att dra jämförelser mellan weimarrepubliken och Sverige 2021. Det är ju sånt som maktens stövelslickare på det här forumet brukar syssla med.
    Du kan åtminstone aldrig anklagas för att vara någon "maktens stövelslickare" eftersom det inte finns ett riksdagsparti du inte uttryckt djup och entusiastisk avsmak för.
  • nihka
    K Markatta skrev 2021-03-30 12:23:30 följande:

Antalet konstaterade fall av dödligt våld har ökat med 40% under Stefan Löfvens regeringstid. Det framgår av ny statistik från BRÅ:

bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2021-03-30-slutlig-brottsstatistik-2020---konstaterade-fall-av-dodligt-vald.html

Jepp. Sammanlagt 124 fall vilket är 13 fall fler än 2019. Elva av dem i Stockholm. 
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?