Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Har du förtroende för regeringen?

Det olustiga är att Socialdemokraterna alltså aktivt röstat emot att polisen ska få använda sådana metoder som lett till detta tillslag tack vara andra länders polis och lagar och som Morgan nu skamlöst försöker ta åt sig äran av.

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2021-06-10 09:07:11 följande:
    Det är ibland svårt att veta vilket som är satirkonto. Det som kommer ur korvätarens käft är ofta lika bisarrt som det som skrivs från satirkontot.
    Det är ju det som gör det till så bra satir. Det ligger väldigt, väldigt nära sanningen och var Löfven och S faktiskt säger och tycker.
  • Flash Gordon

Det här passar väl här ...

Regeringens delegation [Delmi] namnger två etablerade journalister inklusive deras tidning (SvD) som spridare av ...

... ja, av vadå? Främlingsfientliga myter?!

twitter.com/Ivarpi/status/1402656844305342472

.

Det är ju inte första gången regeringen och dess myndigheter försöker tysta journalister.

Vi kommer alla ihåg när statsministern själv hade synpunkter på vad en svensk journalist och författarinna hade sagt om Sverige i en intervju med utländsk TV.

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/jewoL/kritik-mot-lofvens-janouch-uttalande

Det olustiga är att artikeln där statsministerns uttalande ifrågasätts avslutas med frågan om vem som står på tur: "Ivar Arpi på SvD?"

Citat: "... när en statsminister går in i en sådan fråga undrar man ju vad han ska göra nästa gång. Ska han ha synpunkter på Ivar Arpi på Svenska Dagbladet? Var ska han dra gränsen?"

Nu är vi där.

• Flash Gordon

Tidningen Barometern i Oskarshamn reagerar på regeringens försök att tysta journalister:

www.barometern.se/ledare/otack-brunmalning-av-borgerlig-kritik-e76eba4c/

"... det är rent ut sagt häpnadsväckande att man sedan går vidare till att anklaga borgerliga ledarsidor - man namnger explicit Svenska Dagbladet, och Göteborgs-Posten efter att dess politiska redaktörskap övertogs av Barometern-OT:s tidigare politiske redaktör Alice Teodorescu Måwe - för att ha normaliserat rasism."

"Det hela framstår mer som dåligt underbyggd opinionsbildning på propagandanivå än forskning; något man skulle kunna vänta sig från anonyma aktivister på sociala medier."
    .

• Flash Gordon
    Rataxes skrev 2021-06-10 12:50:46 följande:
    Statlig kommite utmålar frinpress som suspekt.

Välkommen till Ungern.

Nej, Sverige var det visst.
    Mmm ... Statlig "forskning" som i bästa fall kan sägas motsvara ett examensarbete på gymnasiet.

Helt "neutral" men laddad med värderingar som:

"politiska provokationer"

"(ytter)högern"

" 'alternativa' nyhetssidor" (med citationstecken runt ordet alternativa)

" 'systemkollaps' " (även det med citationstecken)

"flyktingsolidaritet" (positivt värderat)

Med mera

.
    Och så nämns Hanif Bali också, förutom de bägge journalisterna som skall tystas.

Om socialdemokraterna vill driva opinion kan de betala för det själv och inte ge statliga arbetsgrupper uppgiften att göra jobbet åt dem.
  • Flash Gordon

Hanif Bali lyfter fram, i sitt sammanhang, de Twitterinlägg som statlig "forskning" pekar ut som rasism

twitter.com/hanifbali/status/1087741898255679489

.
    "Slöddret" Hanif talar om är alltså den "flykting" som hotar folk inom Migrationsverket med uttalanden som:

"Jag ska knulla din mamma. Och din gammelmamma"!

"Jag bor i ditt land. Jag lever i ditt land. Jag ska knulla ditt land."

"Imorgon när jag kommer med vapen till ditt hus jag ska döda dig!"

• Flash Gordon

Se där ja, svensk socialdemokratis fascistiska tendenser dras nu alltså fram av TU.

• Flash Gordon

Mer spännande om Delmi-skandalen i Bulletin.

.
    Det underlag som Delmis rapport bygger på nämner INTE namnen på de två journalisterna. Det är alltså Delmi själva som medvetet lagt till dessa namn. Varför? Vad tillför det?

bulletin.nu/tidningsutgivarna-staten-flyttar-fram-sin-position-mot-publicistiken

"Forskningen som Delmis rapport bygger på har finansierats av Vetenskapsrådet. I det materialet namnges inte ledarskribenterna, men det gör de i Delmis rapport."

.

Här är Per Gudmundssons text om saken:

bulletin.nu/ivar-arpi-hanif-bali-och-jag-brannmarkta-av-staten

"Det är ett demokratiskt problem när oppositionella röster och journalister pekas ut som samhällshot av regeringsorgan. I dagarna stämplades Ivar Arpi, Hanif Bali och jag som hot mot demokratin av en statlig expertkommitté som lyder under Justitiedepartementet."

• Flash Gordon

Smålandsposten är nästa tidning att ta avstånd från regeringens metoder och försök att tysta journalister.

Hyfsat bitska rader:
    .

www.smp.se/ledare/nar-delmi-motte-fri-press-177b73c5/

Var försiktiga när ni läser Smålandspostens ledare. Framför allt om det handlar om någonting i frågekomplexet migration och brottslighet. Eller så är det kanske vi här på ledarredaktionen som skall vara försiktiga. För numera kollas borgerliga ledarsidor upp av staten medelst "forskare" som kontrollerar om uppfattningarna är okej eller om de är samhällsfarliga.
    ...
    Eller nej, det behöver inte ens vara uppfattningarna. Det räcker med att det är "subtila och implicita yttranden och tankefigurer" som torgförs i löpande text. Tur då att det finns vetenskapsmän som docent Mattias Ekman som har ett öga för giftiga och försåtliga uttryck. 
    ...
    "Forskarna" ifråga har helt enkelt bläddrat igenom tidningarna och tyckt sig se "subtiliteter" och "implicita yttranden" som röjt vägen för rasismens legitimering i Sverige.

Det är således fråga om rent politiskt godtycke i bedömningen. Bara begreppet "systemkollaps" räcker för att ett resonemang skall brunmärkas. I bästa fall är det usel forskning. Men det rättvisa är att kalla det för vad det är - opinionsbildning.
    ...
    Att det finns aktivister förklädda till forskare i Sverige vet vi. Men när aktivismen frodas och legitimeras i den politiska maktens korridorer är vi på en annan nivå. 

• Flash Gordon

Den så kallade "forskaren" och hans yrkes-gärning dekonstrueras här av Rebecca Weidmo Uvell:

uvell.se/2021/06/10/statlig-munkavle/

Kort och (inte så) gott - en vänsteraktivist som ser "rasism" överallt till höger om Miljöpartiet och som vill få Big Tech att tysta hans meningsmotståndare. Den så kallade "diskussionen om teknikbolagens ansvar" som "forskaren" skriver.
    .

Han är inte intresserad av rasism inom invandrargrupper, eller antisemitismen som pyr från MENA-invandrare mot landets judar eller om hat generellt online, som till exempel det som flödar från vänsterextrema grupper. Nej. Ekman har ägnat hela sin forskarkarrär åt det han benämner som rasism och högerextrema åsikter, dvs allt höger om miljöpartiet visar det sig när man kollar närmare. 

Ekman hänvisar såklart till vänsterforskarna Strömbäck och Hinnfors subjektiva "rapport" om rasism på nätet där de explicit valt ut just SvD och GP bara för att de tydligaste högerrösterna i etablerad media skrivit där. Det står till och med uttryckligen att det är därför de valde att fokusera bara på dessa två ledarredaktioner. 

Vad är då Ekmans recept på att bota denna stora rasism som högern sprider? Tysta folk på internet såklart. 
    .

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?