• hej10

Kvällssug

Hej!

Är det någon mer än mig som får ett olidligt kvällssug och hur gör ni för att motarbeta det?

• Svar på tråden Kvällssug
  • Smarthuvud

Så besviken jag blev! Jag hoppades att tråden handlade om sex.

Jag håller med om att det är BS att påstå att suget enbart beror på felaktig kost. Dock har ju kosten en självklar påverkan.

• Duckan

Jag är inte alls bra på att stå emot sug efter sött, men om jag ger mig den på det och knaprar råa morötter, dricker vatten och går och lägger mig så kan det funka.

• Ab imo pectore

Gurka och morotsstavar är ju gott. Blomkål med. Dricka två glas vatten är heller inte fel,många gånger när man känner sug eller hunger tyder det på att man igentligen är törstig. 

• Jonny55

Har man ätit jävligt mycket korrekt mat under dagen har man inget sug på godis eller annat skit på kvällen.

• Smarthuvud
    Jonny55 skrev 2015-03-19 14:55:56 följande:

Har man ätit jävligt mycket korrekt mat under dagen har man inget sug på godis eller annat skit på kvällen.

Har tanken slagit dig att det kan ha annat än fysiska aspekter, som struntar i om man åt gröt och ett äpple?
  • nozpa

Jag har absolut den dåliga vanan att när kvällen kommer så vill jag ha något gott. Ja, då menar jag typ smågodis, choklad eller glass. Blivit en aning bättre sedan chiafröna kom in i mitt liv.

• Jonny55
    Smarthuvud skrev 2015-03-19 15:52:10 följande:
    Har tanken slagit dig att det kan ha annat än fysiska aspekter, som struntar i om man åt gröt och ett äpple?
    vet du vad riktig mat är einstein ? är faan inte gröt o äpple det ! lever du på gröt o äpplen 3 ggr om dan du då ? Skrattande
  • Jonny55

vet ni inte det ? komplexa kolhydrater som ris, pasta,potatis med kött, kyckling,ägg, fisk m m . rejäla portioner som mättar länge. ska du äta frukt ska du äta efter måltiden direkt. sen ska du bara dricka vatten till maten max ett glas. gärna fiber rikt bröd också, obs fibrer!

• Koppkaka

Som jag trodde.. Du har ingen koll. Ris, pasta och bröd? Visst. Snabba kolhydrater som skjuter blodsockret i höjden och föder fram ännu mer sug än du hade innan. Jättebra "riktig" mat.

• Jonny55
    Koppkaka skrev 2015-03-20 00:06:31 följande:

Ja du verkar ju verkligen veta vad du pratar om...

Det vet jag, felet är bara att såna som du inte fattat det än, men trådarna kanske kopplas in när du slutat med socker intaget Skrattande
    Du utgår ifrån att alla som äter stora riktiga måltider måste få ett sug 2-3 timmar efter det, jo det får alla som har bs problem, men vi som inte har det kan äta sådana måltider lilla du.....
  • hej10
    Jonny55 skrev 2015-03-19 12:18:40 följande:

jag menar va du ätit till frukost, lunch, middag, hela dagen alltså ? har du ätit fel där får du nog kvällssug.

Nu har jag haft fullt upp i en halv vecka ungefär och har ätit som innan och har med egen kraft stått emot sockersug på kvällen och det har blivit bättre
  • hej10
    Smarthuvud skrev 2015-03-19 14:14:12 följande:

Så besviken jag blev! Jag hoppades att tråden handlade om sex.

Jag håller med om att det är BS att påstå att suget enbart beror på felaktig kost. Dock har ju kosten en självklar påverkan.

Haha men vi startar en annan tråd om det då ;)
  • hej10
    Jonny55 skrev 2015-03-19 22:35:53 följande:

vet ni inte det ? komplexa kolhydrater som ris, pasta,potatis med kött, kyckling,ägg, fisk m m . rejäla portioner som mättar länge. ska du äta frukt ska du äta efter måltiden direkt. sen ska du bara dricka vatten till maten max ett glas. gärna fiber rikt bröd också, obs fibrer!

Det här håller jag inte med! När jag har minst sug har jag nästan bara ätit protien och grönsaker.

Istället håller jag med det här
    Koppkaka skrev 2015-03-20 00:06:31 följande:

Ja du verkar ju verkligen veta vad du pratar om...

• hej10
    Ab imo pectore skrev 2015-03-19 14:19:53 följande:

Gurka och morotsstavar är ju gott. Blomkål med. Dricka två glas vatten är heller inte fel,många gånger när man känner sug eller hunger tyder det på att man igentligen är törstig. 

Duckan skrev 2015-03-19 14:17:40 följande:

Jag är inte alls bra på att stå emot sug efter sött, men om jag ger mig den på det och knaprar råa morötter, dricker vatten och går och lägger mig så kan det funka.

Tack för tipsen :) ja jag har också märkt att bara vanligt vatten fungerar delvis för mig
Svar på tråden Kvällssug