• BusigaSyrran

Fertilitetsutredning

Behövs ingen alvedon för spolning..

Onödigt att ta alvedon för de kommer ej att hjälpa om de skulle göra ont. På mig gjorde det inte ont men blödde lite efteråt och lite dagen efter så är bra att ha bindor hemma då de ej vill man ska ha tampong eller menskopp. :)

Hoppas spolningen hjälper isåfall på dig.

På mig funkade det inte.

Ring din läkare och rådfråga. Har du tagit ett test efter bim? Om inte ta clearblue digital den är lite känsligare än de flesta testen.

• BusigaSyrran
    Zazou skrev 2016-02-12 23:08:37 följande:

Ni som äter pergotime eller liknande. Går ni på vul-kontroller varje månad?

Jag fick gå två gånger. Första gången konstaterade hon snabbt det inte blev något och andra gången antog hon det då blåsorna var större än andra gången. Sen dess är det "bara att köra" men är så orolig att det inte blir ägglossning varje gång. Så, hur gör ni?

Jag har en egen ägglossning men de ville förstärka min. Jag måste gå på ultraljud på dag tolv om jag tar tabletterna. Första försöket med pergotime denna månaden och jag hade en 22mm blåsa på högersida och en på 12mm på vänster men den trodde hon inte skulle släppa denna månaden. Fick utslag på ältesten igår så den kommer nog släppas ikväll. Brukar ha två starka test nämligen innan de blir negativa igen. Ska få ta pergotime två gånger till om de skulle behövas och då måste jag som sagt gå på vul så de ser om man har ett ägg eller fler för de vill helst man max har två ägg.
  • BusigaSyrran

Jag hade äl i lördags så ni börjar den eviga väntan, i slutet av denna månaden har jag bim. Hoppas det blir ett plus istället :)

• BusigaSyrran

Ätit pergotime och fick två positiva äl tester den 12 & 13de vilket innebär att jag borde ha mensen på söndag/måndag. Idag fick jag en brun geggig flytning och nu kom det blod.

Aldrig fått det innan, kan de ha något att göra med pillrena?

Va ett litet ägg på vänster sida som inte va så stort (12,5mm) och hon trodde inte de skulle släppa. Men de på höger sida va större 22mm.

Känner mig väldigt förvirrad. Men ska ta ett test imorgon. Sen får jag ringa på måndag om de är negativt annars ringer jag 1177 om de är positivt.

Känns så tråkigt att de är så mycket negativa saker omkring oss nu. Förra fredagen gick även svärfar bort i cancer :'( så känns ännu sämre att vi ej kan få en liten till..som borde va så enkelt som sist..

• BusigaSyrran
    chbw skrev 2016-02-26 20:28:23 följande:

ring kliniken om det är positivt också. Det har de sagt på kliniken jag går på, att jag ska ringa om jag får positivt test, så bokar de in ett vul ca 2v efter bim för o fastställa graviditet =) 

Tack ja jag får hoppas att de är ett ägg som är kvar iaf. Får uppdatera er imorgon. Tänkte ta ett cb digital.
  • BusigaSyrran
    Dragonfly81 skrev 2016-02-26 21:02:24 följande:

Jag håller tummarna!!!! 

Kramar

Tog inget då blödningen har ökat.
    idiisen skrev 2016-02-27 10:20:40 följande:

Åh vad bra. Imorse kände jag sån fruktansvärd värk i tjejmagen, vänster sida där det fina mogna ägget satt, det kändes precis som äggstocken vred sig dubbel. Gjorde såååå ont! Kanske kan vara ägglossningen? Jag är på dag 21 nu , av min menscykel. Och i 3 månader har jag fått mens på dag 34, 30 o sist var det 34 också. 

Jag fick så med första barnet efter ägglossningen o de va då de fastnade. Men jag känner ej av min äl så använder alltid tester men nu gör jag ultraljud pga pergotime.
  • BusigaSyrran
    chbw skrev 2016-03-02 01:29:26 följande:

Så trist med missfallen :( hoppas ni får bra svar och hjälp på utredningen!

Ja.. de ploppar upp överallt med besked om graviditeter o bäbisar osv. En kompis blev gravid med nr2 när ettan inte ens var ett år. Då hade vi försökt i över ett år när de kom ut med att de väntade syskon. Hela kroppen bara ropar efter den lilla människan som fattas o som inte vill flytta in i magen :(

Håller alla tummar för er nu med utredning o allt! =) kram

Vet precis hur du känner, har haft 5 i min vänkrets som gått ut med graviditeter också har vi hållit på med ett syskon i 1,5år nu. :(
  • BusigaSyrran
    fabi skrev 2016-03-03 11:26:09 följande:

Hej! Nu har vi äntligen varit hos urulogen. Doktorn ställde många bakgrundsfrågor och sa att alla blodprover var bra. Hon sa också att vi inte behöver oroa oss över att det var mycket vita blodkroppar och att de brukar finnas lite bakterier hos alla. Sen undersökte hon hans könsorgan och hon sa allt såg fint ut men att han har lite mindre testiklar än det som önskas. Hon trodde att de kunde bero på det eftersom det då blir mindre spermier vad jag uppfatta. Hon sa också att hon sett de hos andra som haft svårt och bli gravid. Hon sa att vårt nästa steg troligen är ivf. Så nu är det bara att vänta igen. Men det skönt att i allafall efter 1 års utredning få hjälp.

Låter lite konstigt att de ska va problemet.

De krävs ju bara att en bra spermie ska befrukta ägget. Ni har inga barn sen innan?

Ett år är ju inte så farligt egentligen att försöka men visst är de jobbigt.

Ska ni få ivf direkt eller ni ska prova med någon medicin? Är hans sperma prov bra så bör ju ni kunna få på naturligt sätt ändå.

De kollade inte testiklarna på min man utan bara på spermaprovet.
  • BusigaSyrran
    fabi skrev 2016-03-05 00:21:29 följande:

Vad jag fatta så kan det då vara en underfunkion i de fast hans testeron värde va bra. Själva utredningen har pågått i ett år men vi har försökt o bli gravida i ca 2 år. Vi väntar nu på vad vår läkare på kvinnokliniken ska planera för oss. Om det blir remiss för ivf eller annat. Hans första spermaprov visade story antal vita blodkroppar och efter en antibiotika kur då var det lika resultat. De vet de inte vad de riktigt kan bero på. Hon sa nåt om att nån barnsjukdom som mässling eller påsjuka kunde påverka men det har han inte haft. Urulogläkarn sa att lite bakterier inte är någon fara och att hon tror att felet kanske är på grund av testiklarna. Hon sa också att man i många fall inre riktigt vet varför vissa har svårare att bli gravida. Allt var bra hos mig, förutom att jag tar levaxin men mina värden har varit bra länge. Har ägglossning och regelbunden mens, så jag tror inte någon behandling skulle hjälpa. Så det blir nog ivf tror jag.

Okej ja alla tester på min man är bra och även på mig. Vi har ett barn ihopa men ett syskon har vi kämpat med i över ett år men aktivt försök som de räknar är två år till sommaren. Jag äter pergotime just nu och har en kur till om de ej tar sig på denna gången. Ville ej på förra kuren.

Jag hoppas dock att vi slipper ivf när vi har lyckats själva.
Svar på tråden Fertilitetsutredning