• BusigaSyrran

Fertilitetsutredning

Tess1984 skrev 2016-01-06 19:28:50 följande:

Hej, samma här vi är inne på vårt 20 försök nu om inte fler och inga fel har hittats på någon av oss, men något fel måste det ju vara eftersom det tar sådan tid? vi inte blir gravid? läkaren säger bara att det kan ta tid och att IVF vore för oss.

Kramar i massor

Behöver ju inte vara fel på er, vår läkare säger att vi kan bli gravida utan ivf. Vi är 25 år båda två allt är grönt o vi är inne på 19försöket nu. Första barnet togs direkt. Så ja de kan ta tid.

Jag ska prata med min läkare på måndag om att ev förstärka ägglossningen också ska jag fråga om vi kan prova insiminering om inget hjälper. Ivf är de sista vi vill ta.
  • BusigaSyrran
    Kolan91 skrev 2016-01-12 14:42:50 följande:

Hej!

Jag tror att syftet är att kolla om man har stopp men jag har läst att om man har fri passage så kan man ha lättare att bli med barn efter en sådan behandling då man kanske lyckats spola bort något litet "hinder" det låter rimligt i mina öron men jag vet inte mer än så. Kanske någon annan här med egna erfarenheter. Förhoppningsvis får jag gör en nästa onsdag och kan även passa på att ställa lite frågor till min gynekolog :p

Så vitt jag vet sprutar dem i sockerlösning (som kroppen själv tar upp och hand om) genom tappen och så ser dem om vätskan fyller livmodern och åker ut till varsin äggledare. Men detta kanske heter kontraströntgen. Gud blev själv förvirrad nu. Haha! Hoppas att någon här kan ge ett slutgiltigt svar på frågorna. :)

Menar du spolning av äggledarna? Det har jag gjort och blev tyvärr inte gravid :(

------_--------_--------

Pratat med läkaren nu då vi går in i försök nummer 19 och fick ett positivt ägglossningstest idag :)

Men vi får såklart försöka denna månaden själva som vi har antagit tar de ej sig nu så skulle jag få prova äta pregotime istället.

Hoppas något av de funkar så vi får vårt pluss!
  • BusigaSyrran
    Kolan91 skrev 2016-01-14 20:20:18 följande:

Vad jobbigt! När gjorde ni utredning? Såg allt ok ut? :)

Ditt alias känns bekant från bimtrådar. Tråkigt att ni inte heller lyckats än.

Alla på Facebook tycks bli gravida så fort man bara tittar på dem. Ska nog be mina vänner skicka sms istället för att skriva på Facebook orkar inte se mer ultraljudsbilder. Blä!!

Jag är så nervös för spolningen. Tänk så får jag domen där och då. Kan inte se vad annars problemet kan ligga hos mig ... Men det är väl mycket man inte vet :(

Ja jag va med i några försöks trådar men hoppade av då de blev mer stressigt när folk plussa de :(

Behöver inte va något fel på er :) är inget fel på oss men ska ändå få pregotime nästa månad om det ej tar sig nu. Har ägglossning nu mot helgen.

Men vi får inte ha sex förrän vo har gjort ultraljuds undersökning då. Hoppas såklart vi klarar de nu.

Ska hålla tummarna för er :)
  • BusigaSyrran

Håller tummarna, jag är precis 25 nu xD trodde jag skulle va två barnsmamma men en tredje påvägmen vi kämpar ännu m nr2..

Hade dock ägglossning idag så vi fortsätter med sexet några dagar till får jag ändå mensen så blir det pergotime.

• BusigaSyrran

Någon som ätit pergotime fast att ni har en egen ägglossning? Jag skall påbörja min kur snart på dag 5 o är på dag 1. Hur gick det för er?

Vi har båda bra värden mm men får ändå inget pluss. Har ett gemensamt sen innan.

• BusigaSyrran
    fabi skrev 2016-01-29 21:02:41 följande:

De har gått 4 veckor sen jag ringde urulogen o hon sa då att min man skulle få tid snart o att han var prioritet o det har fortfarande inte hänt. O ja hade ringt 1 månad innan den gången också o då hade hon sagt vi skulle få strax efter jultiden. De har gått över 2 månader sen remissen skickats o ja håller på bli galen. Hur länge ska man behöva vara tålmodig! Tycker ni ja ska ringa igen på Måndag. De känns som jag kommer få liknade svar.

Ja va bara på dom.
  • BusigaSyrran

Ingen som ätit pergotime och kan berätta lite om era erfarenheter?

Är på dag 3/5 med pergotime trots fungerande äl.

Hoppas på att jag ej har allt för många ägg på tisdag när vi ska göra ultraljud innan ägglossningen så vi kan köra på. Hoppas verkligen de e vår tur nu!

• BusigaSyrran
    velicious01 skrev 2016-02-05 03:47:16 följande:

Busigasyrran: jag ska ta letrozol som är liknande pergotime :) har egen ägglossning men ägglossar inte alltid, så ska ev. Också ta ovitrelle med innan insemination. Väntar bara på tant röd som nu är 3 dagar försenad så jag kan börja med letrozolen. Ska börja på dag 3-5. Hur länge har ni försökt o ska ni med prova insemination eller prova först själva (med pergotime)? Lycka till med pergotime!

Kolan91: dom ser direkt om de är fri passage eller stopp / nått hinder i äggledare vid kontraströntgen. Spännande! Sägs ju att man lättare blir gravid efter spolning?

Jag kikar in lite här ibland, händer inte alltid att jag skriver nått men nu så ska jag försöka skriva lite oftare :)

Vad spännande håller tummarna, ivf eller privat vaginalt insiminering väntar vi med :) då jag har ägglossning varje månad. Men försökt i två år i juni.

Så vi hoppas de går på egen hand annars ska vi prova att insiminera o sen ivf.

Känns nervöst nu o hoppas på iaf 2 ägg på tisdag med pergotime.
  • BusigaSyrran
    velicious01 skrev 2016-02-06 03:41:34 följande:

Då håller jag tummarna att ni snart får plussa :) är de nytt dehär med pergotime eller har ni försökt innan med dessa piller? Lycka till nu på Tisdag

Vi har med försökt i 2 år snart..Men fick en okunnig otrevlig läkare först som inte gav oss nån hjälp så därför vår utredning är klar nu först, men känns skönt att äntligen få hjälp nu! :)

Just nu längtar jag efter att tant röd ska dyka upp (oregelbunden cykel) så jag kan komma igång med letrozol/ovitrelle o insemination. Hoppas inte de blir för många ägg sen p.ga överstimulering bara. Ja eller hur 2 ägg är ju helt ok liksom hellre tvillingar så man får en (två ) liten :) eller att ett ägg iaf blir bebis.

Välkommen alla nya i tråden ska bli kul o följa er resa mot plus! ????

Ha en fin helg alla.

Tack de behövs, nej hela utredningen är nytt för oss då det gick på första försöket med barn nummer ett. Men ändå hört oskyddat i flera år pga att vi ej ville ha denna pressen.. Jag har ju en fungerande äl men en cykel på 30 dagar och mens i 5 dagar. Dvs efter den tredje dagen är de bara små blod.

Men ja jag hoppas på två ägg och att vi kan ha chansen till tvillingar men sålänge de bara blir ett plus på stickan är jag glad :)

Dessvärre vet de inte riktigt vad de mer ska göra mer än att de rekommenderar ivf men de kostar oss 30.000 för ett försök eller 60.000 för tre försök. Pengar vi har svårt att betala och ej kan få lån för.
  • BusigaSyrran
    velicious01 skrev 2016-02-11 01:14:41 följande:

Nu blir man ju nyfiken :) nå gick allt bra i Tisdags, fina äggblåsor o hur många mm? Om dom kunde se nått såklart :P spännande!

Håller tummarna att ni får en liten snart o slipper gå igenom hela ivf karusellen. Insemination är genom landstinget så ni slipper stå för det menar jag?

Ingen mens här ännu så jag blir ju tokig. Pratade med läkaren så ska ta primolut piller, så hoppas den dyker upp snart. Sitter här super taggad att få börja med letrozol o ovitrelle men så ska kroppen strula.

Hur går de för er andra? :)

Ivf får vi bekosta själv då vi har barn tillsammans.

Samma med insiminering då de ej görs på regionsjukhuset utan får gå till privatklinik.

Men allt gick bra i tisdag :) en liten äggblåsa på 12mm (vänster sida) men den trodde hon inte kommer släppa denna månaden. Dock på höger sida hade jag en äggblåsa på 22mm och den kommer att släppa om några dagar.

Så vi försöker allt vad vi kan xD

Ska få ta pergotime två gånger till om det ej vill sig men jag hoppas de funkar nu.

Aldrig roligt dock när kroppen strular men vi får hålla tummarna att vi får några små snart :)
Svar på tråden Fertilitetsutredning