• Tess1984

Fertilitetsutredning

varningsljus skrev 2015-05-01 23:25:25 följande:
    Tess1984 skrev 2015-04-30 15:46:58 följande:

Du är så duktig, bara kämpa på. Det kommer bli en bra sommar med allt spännande ni har framför er. Gillar ni att campa? Jag och sambon brukar åka iväg och paddla med övernattning, det är super mysigt. Får man både motion, vacker natur och en mysig upplevelse, vi hade tält och hela kittet med oss.

Jag borde ha ägglossning nu i helgen, fast jag har inga känningar av den alls, så jag vet inte, tror jag är på dag 16 och sist jag tog ägglossningstest fick jag utslag på dag 17, sambon trodde han skulle vara bortrest denne helgen men han hade tydligen sett fel i kalendern så vi vet precis vad vi ska göra denne helgen, hehe.

Imorgon ska vi förvisso vara barnpassare och hela natten, så vi får se hur det går. hehe. Annars ska jag bara jobba, det blir en lugn valborg för min del.

Ha det så mysigt hos föräldrarna

Kramar i massor

Tyvärr inte jag. Har jättesvårt för tält. Sambon älskar att vandra och så. Jag får kanske ge det en chans i sommar. Det låter ju mysigt nör du beskriver det.

Hehehe! Det förstår jag. Brukar du köra med ältest? Kan rekommendera cb digital om du inte har provat dem. Så tydliga och bra! Stickor tycker jag är völsigt svårlästa.

Hoppas du får en mysig helg.

Många kramar
    Ja det tycker jag verkligen du ska ge en chans, finns kanske stugor att hyra? Det är nästan mysigare. =)

Jag körde med ältest i början och dag 17 är min magiska siffra kom jag fram till, hehe.
    Misstänker att jag har ägglossning nu, igår fick jag ont i magen på höger sida och sen kom älflytningarna, det är ett gott tecken och idag är jag på dag 18 ungefär =)
    Ni då? Använder ni ägglossningstest? Jag provande en månad med sådana som ska jag utslag med streck, men de var ju helt värdelösa sen köpte jag de digitala och där får man klara besked direkt, dessutom blev man glad när man såg den glada gubben, hehe..

Valborg har varit lugn, jag har mest jobbat och tagit det lugnt. Nu ska vi ha filmkväll jag och sambon min, kramar
  • Tess1984
    HannaMaria skrev 2015-05-01 15:52:22 följande:

Hej,

Ny i denna tråd (och här på FamiljeLiv).

Jag och min man är precis i slutet av vår utredning. Jag har genomgått undersökning, äggledarspolning och provtagning och maken har lämnat ett spermaprov. Vi har fått beskedet att det ser bra ut även om min mans prov låg på gränsen men ändå strax över vad som räknas som OK. Men som läkaren sa så kan det finnas orsaker som inte syns.

Nu har vi lämnat några sista blodprover (HIV, röda hund o.s.v.) för att sedan få en remiss till Karolinska och förhoppningsvis IVF så snart som möjligt. Blir tokig av detta!

Jag kan lägga till att vi har försökt drygt ett år.

Hej, välkommen hit, jobbigt med denna väntan och ovisshet, skönt att något händer i alla fall, vet du hur lång väntan det är till IVF?

Jag har hört att det är slumpen som avgör om man ska bli gravid på 1 eller 14 försöket, tar det längre tid är det ofta bara otur, om då det inte är något fel på mannen eller kvinnan. Nu håller vi tummarna =)

Kram till dig
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-03 00:23:05 följande:
    Okej =) 
    Ja.. kanske lägenhet igen, men isåfall en "föralltid"-lägenhet, helst en fyra.. Och nånstans där ljudisoleringen är bättre än här ;) 
    Oj! vi hoppade över etta. jag vägrade haha. Vi delade ett litet rum på 9kvadratmeter hemma hos sambons mamma innan vi flyttade hemifrån. Förfärligt. Så våra 69 kvadrat nu är rena himmelriket =) 
    Oj, det låter väldigt mycket! Bodde ni i hyres? 
    ja, men det låter ju bra. Klart om man hittar något jättebra så är det ju bara slå till om det ligger inom budget =)

Det är okej, ont ont, o väntar på mensen som inte verkar komma än.. Enligt min ena app är jag 5 dagar över tiden, men enligt de andra ska jag ha äl nu i dagarna och mens om lite mer än 2 v.. Får se om nån av dem stämmer.. haha 
    hoppas allt är bra med dig med =) 

kram
    Hehe, har ni också dåligt ljudisolering, det är det jobbigaste i denna lägenheten, på helgerna har grannarna fester och det kan vara riktigt störigt.
    Ja att bo i en etta är inte det enklaste jag gjort, det var min första lägenhet och jag köpte den när vi precis hade träffats, det slutade med att han flyttade in och där stannade vi i fyra år.
    Jag har troligtvis haft ägglossning i helgen, hade ont på höger sida och dagen efter kom älflytningar,  tur man har en kropp som tydligt markerar när det är dags för mys. =)
    Hoppas snart att din mens drar igång, jobbigt med denna väntan..
    Nu ska jag jobba mitt sista pass innan jag går på ledighet, hela veckan faktiskt.
    Skönt att vara ledig nu när vi ska till läkaren på onsdag, får vi tråkiga besked kan jag vara hemma i lugn och ro och gråta ut, får vi positiva besked kan vi fira och ta allt med ro, jag hoppas på det sista...

Ha nu en fin dag, i Skåne skiner solen!! Kram
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-05-04 07:03:17 följande:
    Ja men visst! Det får vi överväga i sommar :)

hhur har helgen varit? Håller tummar och tår för att ni lyckades i helgen ;)

Vi har kört med ältest. Jag körde först med stickor mrn det kändes helt hopplöst, värdelösa! Mitt teststreck blev då aldrig lika starkt eller starkare än kontrollstrecket. min läkare på fertilitetskliniken rekommenderade cd digital (dden med rosa på förpa) och den är ju mycket mer användarvänlig. Och precis som du säger så blir man ju glad av den glada gubben :) men sen ska det ju finnas ännu en sort, som mäter två hormon och visar 4 fertila dagar. Har du provat den?

Nu tänktr jag dock ta paus från ältest ett par månader när sambon ändå är bortrest. Både ekonomiskt och skönt att få lite "paus" från hetsen. Mitt magiska datum har också varit 17 de två srnaste månaderna ;)

Tänkte höra med dig. Vad säger du om rosenrot och fertilitet?

Önskar dig en härlig dag! Kramar

Min helg var bra, mycket jobb och sen bara tagit det lugnt. Orkar inte mer de helger jag jobbar, man börjar nog bli gammal, haha!! =)
    Själv då, hade du en trevlig valborg? =)

Nej, de har jag aldrig provat men jag vet att apotekaren rekommenderade de sist jag köpte ägglossningstest, smart att man redan vet några dagar innan, spermierna lever ju några dagar där inne också, sen är det kanske även bra för oss som har lite oregelbunden mens att planera bättre.

Man tror att rosenrot kan ha förmågan att öka könshormonernas aktivitet, vilket både sägs gynna kvinnan och mannen, själv äter jag rosenrot i omgångar, jag tyckte faktiskt att jag fick mer lust och just vid denna fertila perioden.
    Jag minns att jag sålde bidrottninggelè till en kvinna för några år sedan, hon hade försökt få barn i två år, när barnet var fött kom hon tillbaka till butiken med hennes bebis och berättade att hon blivit gravid efter 2 kurer med bidrottningsgele, om det var slumpen eller bidrottningsgelen som hjälpte till kan man ju aldrig veta, men gravid blev hon och det var huvudsaken. =)

Nu är det snart dags för oss att träffa läkaren, onsdag denna veckan. Varje gång jag tänker på det hugger det till i magen, kommer nog vara fruktansvärt nervös den dagen, vi kommer få svar på de flesta av våra tester då förutom mina.

Vad händer annars för roligt i veckan? =)

Kram till dig

• Tess1984
    HannaMaria skrev 2015-05-04 19:25:48 följande:
    Tack för dina peppande ord! :)

Ja ovissheten är det värsta! Enligt Karolinskas hemsida är väntetiden 4-6 månader. Det låter inte så mycket! Jag kan dock tänka mig att väntetiderna blir längre nu när sommaren kommer. 

Kram
    Ja det kan nog vara så att under sommaren tar allt längre tid, fler ska ju ha semester och sånt.
    Vi var på första mötet i mars och vi är inte klara ännu, har läkartid på onsdag och då får vi förhoppningsvis veta mer, tror det sista jag ska göra är spolningen, sen får vi se om vi får någon behandling, allt känns så ovisst men ändå spännande, på något sätt kommer vi få våra barn, så är det bara. =)

Kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-03 14:20:32 följande:
    Ja.. hehe. Dock hör vi mest de grannarna över oss, o inte de brevid eller under, vad jag lagt märke till i alla fall. En gång har jag faktiskt fått be grannen snett under o sänka musiken. Han spelade så högt att det lät som vi hade högsta volym inne hos oss :p o det var tyvärr ingen bra musk :'D

Ja okej =) 
    Åh, vad bra! o härligt att kroppen säger till! Innan jag blev oregelbunden var min kropp som en klocka och alla tecken på äl osv. Nu litar jag inte på den alls längre :O 

Ja.. skulle vara perfekt o få undersökningen på fredag nästa vecka, då är jag ledig typ fem dagar efter, o eftersom jag hade väldigt ont tre dagar efter senast så skulle det va skönt o få göra den när jag ändå är ledig efter =) 

Åh, så skönt med ledigt, speciellt i samband med läkarbesök! Håller tummarna för er =) 

Härligt med sol, här är det trist o grått. Ska handla lite inför middag med kollegorna imorgon och ikväll kommer sambons kompis över o käkar =) 

kram
    Åh vad härligt med lite umgänge, det kan man verkligen behöva.
    Vad bjöd du för gott? =)

Hoppas du får undersökningen nästa fredag, förstår att du behöver all ledig tid om du har så ont, tycker verkligen synd om dig, måste ju bara hus hemskt som helst, jag är lyckligt lottad som knappt ens märker av min mens.

Ja nu börjar det sugas i magen inför onsdag, lovar att uppdatera er efter besöket. =)

Nu ska jag titta lite på the walking dead. =)
    Ha en fin kväll, kramar i massor
  • Tess1984
    Emma 871 skrev 2015-05-03 12:13:33 följande:

Hej alla.

Jag och min sambo går på sopihahemmet för fertilitetsutredning och vi är klara nu för remiss till ivf. Visade sig att jag har stopp i mina äggledarna, ärrbildningar så kan inte bli gravid naturlig väg..

Fick reda på det i torsdags, telefontid på tisdag till läkaren.

Men sopihahemmet är tyvärr inte landstings anslutna till själva ivf "görandet "så blir på Huddinge, st. Göran eller fertilitetscentrum.

4-6 månades väntetid..

Lycka till alla

Hej
    Vad tråkigt att höra om dina äggledare men vilken tur att det finns hjälp att få.
    Hur kommer det sig att båda äggledarna har äggbildning, finns det någon speciell anledning till det, eller det har bara blivit så?
    Lycka nu till med IVF, håller tummarna för er.
    Kram
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-05-05 06:41:19 följande:
    Nej det är klart. När du jobbar helg, jobbar du på hälsokostbutiken då?

Valborg var jättetrevlig! God mat och trevliga vänners sällskap :)

Okej, när du säger att du äter det i omgångar, när i cykeln äter du det då?

Jag har hört om bidrottninggele men jag har aldrig testat. Men det låter ju fantastiskt och man läser ju om liknande hennes fall också.

Spännande! Har du provat?

I veckan är jag på kurs i norrland. Åker hem på torsdag.

Vad händer för dig i veckan, mer än läkarbesök? Sks verkligen tänka på dig imorgon. Jag tror att det kommer gå jättebra!

Nu ska jag göra mig i ordning och ladda för hotellfrukost ;) kram på dig
    Japp det stämmer att jag jobbar i en hälsokostbutik. =)
    Jag har ätit rosenrot i omgångar när jag känt mig lite låg och trött.
    Annars kan man ta från mensen första dag fram till äl, både rosenrot och bidrottninggele, har provat några månaden men sen gett upp.
    Nu tar jag lite vanliga kosttillskott som vissa vitaminer, sambon ger jag också.
    Jag får alltid i mig nyttig man men sambon är mer slarvig, försöker göra smoothies på morgonen med mycket bär och frukt till både mig och sambon.

I veckan ska jag inte göra så mycket, har planerat in några dagar med lite vänner, väntar även på att syrrans förlossning ska dra igång, där jag troligtvis ska vara med, om jag inte jobbar. I helgen är jag ledig så jag hoppas på fint vänder, kanske åker in till stan och shoppar lite, behöver lite mer sommarklänningar när vi snart åker till USA. Själv då?

Åh hotellfrukost vad avundsjuk jag blir, det är det bästa jag vet att äta hotellfrukost, så mycket gott att välja mellan.
    Låter spännande med kurs i norrland, tar du flyget upp dit eller finns det andra förbindelser?

Ha en bra dag, kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-04 23:10:15 följande:
    Ja det vart riktigt trevligt o alla gillade maten :) gjorde toast med skinkröra på pepparrot o creme fraiche, lövbiffrullar med chevreost o sparris med ugnsrostad potatis, morot o palsternacka o frozen cheesecake till efterrätt :)

Ja.. Jag hoppas verkligen mensen kommer nu. Eftersom De måste boka tid på operation för att jag ska kunna få lugnande i armen kan det ju ta tid,så ju förr mensen kommer desto bättRe.. :o

Så skönt att du inte har så stora problem med din mens! Vad glad jag blir att du slipper :)

Oh! Juste! Det är ju snart!!

Mys:) här blir det lite film tror jag. Försöka hitta någon mer som.är ledig imorgon o har lust o ta en sväng på stan :)

Kramar
    Åh så mycket gott. =)
    Ingen mens på gång? allt kommer gå bra när du får lugnande i armen, jag märke av min direkt när jag låg inne på sjukhuset, kände mig helt lugn och avslappnad.=)
    Hoppas du hittade någon att mysa på stan med idag och jag håller tummarna för att din mens snart drar igång. Kramar i massor
  • Tess1984

Usch nu börjar jag bli lite smånervös, idag kl 11:20 ska vi träffa vår läkare, mest orolig för vad vi kommer få höra, kommer jag vara glad eller ledsen resten av dagen eller ett tag framöver? orkar inte må mer dåligt över detta.
    Återkommer sen, kram till er tjejer

Svar på tråden Fertilitetsutredning