• louisemostert

Långt protokoll

Hej!
    Den 19 mars ska jag börja med mitt nässpray, inför de långa protokollet. Vi har tidigare testat på det korta protokollet men det fungerade inte för oss så nu håller vi tummarna. Vi kommer att gå i Malmö. Någon annan som också ska börja på långt protokoll? Eller kanske någon som redan påbörjat behandling, som vill dela med sig utav sin story? :)
    Kram på Er!! 

• Svar på tråden Långt protokoll
  • fröken fegis
    louisemostert skrev 2015-04-12 15:41:35 följande:
    Ja jag hoppas vi har turen med oss ;) berätta hur det går imorgon :) sista sprutan ikväll iaf tills imorgon ^^
    Ja, vi måste höras imorgon! Spännande värre nu ;)
  • Zamira
    louisemostert skrev 2015-04-12 15:39:15 följande:
    Hej :)

Jag börja spraya den 19 mars sen är jag på sprutdag 10 eller 11 så jag sprayar fortfarande och imorgon är det ul :)

Har du fått din blödning än?

Aha okej :)

Ja, den kom nästan precis när den skulle, så sista dagen med blödningar idag :)

• Zamira
    fröken fegis skrev 2015-04-12 17:02:54 följande:
    Jag kör den sk "Boston-metoden". Sprayade med synarel i 21 dagar och började då spruta med Gonal F. Fick sluta helt med sprayen när jag började med sprutorna.

Okej, då sprayar du ju ungefär lika länge som mig innan sprutdags!

Vet dock inte om jag ska fortsätta med sprayen eller inte när jag börjar med sprutorna, får nog reda på det nästa tisdag :)

• fröken fegis
    Zamira skrev 2015-04-12 20:04:59 följande:

Okej, då sprayar du ju ungefär lika länge som mig innan sprutdags!

Vet dock inte om jag ska fortsätta med sprayen eller inte när jag börjar med sprutorna, får nog reda på det nästa tisdag :)

Jag visste heller inte i förväg. Min läkare på hemkliniken sa först att jag skulle fortsätta spraya men på IVF-kliniken bestämde de sen att jag skulle sluta helt. Jag var ganska glad att slippa sprayen... Inte för att jag hade så mycket biverkningar men jag tycker det är jobbigt och obehagligt med nässpray.
  • louisemostert
    fröken fegis skrev 2015-04-12 17:02:54 följande:

Jag kör den sk "Boston-metoden". Sprayade med synarel i 21 dagar och började då spruta med Gonal F. Fick sluta helt med sprayen när jag började med sprutorna.

Finns så många alternativ och metoder så jag är helt förvirrad :)
  • fröken fegis
    louisemostert skrev 2015-04-12 21:26:28 följande:
    Finns så många alternativ och metoder så jag är helt förvirrad :)
    Eller hur?! Man får väl bara försöka lita på att ens läkare vet bäst och göra som denne/na säger :)

• AmandaJakobsson80

Hej!

Hoppar gärna in här. Detta är första IVF:en för oss och de känns som de dyker upp tusen frågor hela tiden då man verkligen inte vill råka göra fel. 

Jag kör långa protokollet. Går hos Doktor Damm i Linköping men kommer göra Äggplock o insättning i Uppsala på Carl Von Linne.

Är på dag 6 med Menopur sprutor idag. Tar 150iE Tycker inte jag känner någonting vilket gör mig lite orolig.

Tog sprayen Synarela i enbart 12 dagar och fick en blödning redan på femte dagen. Slutade med sprayen när jag startade med sprutorna enligt ordination från min läkare. 

Troligtvis blir det utplock och insättning V.17 Jag kommer gå på första kontrollen sen start imorgon hos min doktor här i Linköping. 

Jag har sprutorna i kylen även nu när vätskan är blandad, det är ok va? SSer ingenstans de står att man INTE får ha den kyld. Endast att man KAN ha den i rumstemperatur. 

Lyckas ni ta sprutorna utan att få en enda bubbla?

• louisemostert
    AmandaJakobsson80 skrev 2015-04-13 08:54:09 följande:

Hej!

Hoppar gärna in här. Detta är första IVF:en för oss och de känns som de dyker upp tusen frågor hela tiden då man verkligen inte vill råka göra fel. 

Jag kör långa protokollet. Går hos Doktor Damm i Linköping men kommer göra Äggplock o insättning i Uppsala på Carl Von Linne.

Är på dag 6 med Menopur sprutor idag. Tar 150iE Tycker inte jag känner någonting vilket gör mig lite orolig.

Tog sprayen Synarela i enbart 12 dagar och fick en blödning redan på femte dagen. Slutade med sprayen när jag startade med sprutorna enligt ordination från min läkare. 

Troligtvis blir det utplock och insättning V.17 Jag kommer gå på första kontrollen sen start imorgon hos min doktor här i Linköping. 

Jag har sprutorna i kylen även nu när vätskan är blandad, det är ok va? SSer ingenstans de står att man INTE får ha den kyld. Endast att man KAN ha den i rumstemperatur. 

Välkommen :)

Jag känner bara till gonal F så kan inte uttala mig för de sprutor som du tar. Mina är en sprutpenna har du också det eller dina är färdig fyllda sprutor?

Pennan som jag tar kan ha små bubblor men inget som jag direkt oroar mig över, jag ser till att lite utav vätskan syns innan jag för in sprutan. Det gör inget om där finns små bubblor, bara pmom det är stora, då får du "slå" bort dem.

Jag frågade sist på apoteket ang kyl och dem ska förvaras i kyl om det står på förpackningen annars inte. Bara dubbelkolla det så din medicin inte blir förstörd.

All lycka till dig! Jag ska snart köra in till RMC Malmö för ul. Hoppas på ÄP i veckan.

Kram
  • AmandaJakobsson80

Nej det är sprutor som jag fyller upp själv. Hur tolkar man det? Jag borde ju kunna ha den i kylen?

MENOPUR 75 IE och 150 IE: Förvaras vid högst 25°C. Får ej frysas. Förvaras i originalförpackningen. Ljuskänsligt.

MENOPUR 600 IE och 1200 IE: Förvaras i kylskåp (2-8ºC). Får ej frysas. Efter beredning kan lösningen förvaras i högst 28 dagar vid högst 25°C. Får ej frysas. 

• fröken fegis
    AmandaJakobsson80 skrev 2015-04-13 08:54:09 följande:

Hej!

Hej! Vad kul! Vi gör som er, går på Gallerians läkarmottagning i Jönköping men kommer att göra äggplock och insättning på Cvl i Uppsala. Vi ligger ganska precis en vecka före er då, liksom louisemostert hoppas vi på äggplock under veckan. Jag ska precis också göra mig iordning för att åka på ul nu. Vi har också haft våra Gonal F sprutor i kylen, även om det står att man kan ha dem framme. Bubblor har jag inte ens tänkt på, det är nämligen min man som ger mig sprutorna...Det verkar ha gått bra hittills iaf :)
Svar på tråden Långt protokoll