• VS1

fodrat regnställ och/eller skalkläder

Hej!

Jag är helt lost i kläddjungeln till förskolan just nu känns det som...
    Det börjar bli vårigt här vissa dagar nu och mycket slask/regn ibland så det är dags att börja lägga undan overallerna. 

Till ettåringen köpte vi PoPs skalsystem (skaljacka, skalbyxor, vindfleece) och ett vanligt ofodrat regnställ att ha över (didrikson slaskeman) att ha över om det behövs (?). Till tvååringen önskade de ett fodrat regnställ så vi beställde didriksons boardman som borde komma imorgon... 

Men nu är frågan, klarar sig tvååringen på det tills hen kan ha typ vårjacka och vanligt regnställ eller behöver hen skaljacka och skalbyxa när det blir varmare ändå? Borde vi alltså ha kört på PoPs system till hen också för att slippa tänka på massa olika kläder hela tiden?

Jag kan ingenting om det här känns det som :/ dom började nyligen på förskola båda två och vi har aldrig haft så många felköp innan, haha. jag vill veta vad som behövs och köpa det, inte massa annat som bara ligger.

• Svar på tråden fodrat regnställ och/eller skalkläder
  • Hendriette
    honeydew skrev 2015-03-08 10:57:22 följande:

Ja jag tror att de som kör fleecefodrat galon är väldigt nöjda med det och tycker att de är smidiga, lätta för barnen att röra sig istället för vanligt galon+fleece, tunna men ändå varma. Jag har även varm barn, men de blir ej svettiga i fleecegalon.

De som är emot fleecegalon verkar ej ha prövat det ens? Så de verkar mest anta att det är ett onödigt plagg?

Jag har plockat av kläderna (eller sett när de tagit av sig dem) på genomsvettiga barn som suttit i solen med sina fodrade galonkläder när solen kommit fram efter en regnskur. Det har inte räckt med att ta av jackan för de har varit genomsvettiga i midjan. Har de dessutom boardman så har de en fleeceväst på överkroppen men inga ärmar. :-/ Många använder dessutom de fodrade galonkläderna som de enda ytterplaggen. Barnen med skalkläder med fleece under kan man mycket lättare reglera kläderna efter väder utan att behöva gå in och byta.
  • En blå giraff

Många gillar skalkläder bäst men jag kör på fodrad galonoverall åt min 3-åring på förskolan. Tycker den är så smidig och den går att tvätta i maskin varje dag om det så behövs. Nackdelen med skalkläder är ju att man ska tvätta dem så sällan som möjligt, vattentätheten minskar vid varje tvätt. Och personligen tycker jag det känns skönt att kunna slänga in overallen i tvättmaskinen då vi kommer hem från fsk och 3-åringen varit ut och rullat sig i leran. Även om man spolar av kläderna så luktar det urk av gammalt lervatten om man inte tvättar dem ordentligt. Min son är alltid torr och varm i sin overall.

• En blå giraff

Skulle aldrig dra över vanliga galonisar över de andra kläderna, blir ju så klumpigt och tjockt. Min son har vanliga skalkläder också som han använder då det är torrare ute. Då är ju det absolut bättre än galonoverallen. Det bästa är ju kanske att ha flera typer av kläder man kan variera mellan beroende på väder. Jag köper ofta på Tradera eller barnloppisar, man måste inte ha allting nytt.

• StockholmSthlm08

Det smartaste man kan göra är att köpa en bra overall, som är vattentät, redan på hösten (eller som senast när det börjar bli väder och klimat för en overall). Overallen kan man sedan ha under hösten, vintern och frampå våren då det fortfarande är kyligt ute. Oftast så torkar ju lera och sand, då är det enkelt att bara borsta av overallen. Så man behöver alltså inte tvätta den varje dag. Har man ett barn som gärna badar i gyttjepölar, helst varje dag, så kompletterar man med ett par lite större gallonisar med hängslen, att dra på utanpå overallen.

• StockholmSthlm08
    Pescetarian skrev 2015-03-06 18:55:49 följande:

Overallen vi köpte för denna säsong är vattentät. Så vi kör fortfarande på den.

Senare blir det fodrat regnställ.

• Linastrumpan

Min dotter skulle aldrig kunna ha fodrade galonkläder. Jag har provat o hon fullkomligt flyter bort av svett då det inte andas alls. Jag har alltid en vattentät vinteroverall och sen skalbyxor o skaljacka. Hon har sen beroende på väder tights eller tjockare byxor under. Fleece skulle aldrig funka för det är för varmt. Hon har även ett galonställ på förskolan men det används typ aldrig för skalkläderna hon har är bättre och hon vägrar ofta galonkläder.

• FruEmma2011

Kom just på att det skiljer sig mellan tjejer och killar...
    Min tjej har ofta tights och då är det rätt lätt att dra på sig ett par fleecebyxor och därefter skalbyxor eller galonbyxor. En kille har ju kanske mjukisbyxor vilket gör att det är bökigare att kränga på ett par fleecebyxor utanpå och då är det smidigare med fodrad galon eller fodrad skalbyxa.
    Nu har jag haft både fodrad galon och fleece + ofodrad galon på min dotter och även fleece + skalbyxa. Och det har funkat fint vilket som tycker jag.

Någon som har tips på riktigt bra skalkläder/overaller/vinteroveraller som tål rejält med vatten (är väl någon "vattenpelare"-skala på kläder)

• Pescetarian

Jag skrev fel. Jag menade inte fodrade regnkläder efter overallen, utan "vanliga" regnkläder.

Pescetarian skrev 2015-03-06 18:55:49 följande:

Overallen vi köpte för denna säsong är vattentät. Så vi kör fortfarande på den.

Senare blir det fodrat regnställ.

• VS1

Tack för svar!

Vi var så nöjda med PoPs skalkläder till minsta (de är så mjuka att röra sig i och vattentäta) så vi skickade tillbaka det fodrade regnstället (som verkade väldigt "tätt") och köpte PoP-systemet även till äldsta.

Jag fattar att förskolan gärna undviker lager på lager då det tar tid att klä på men det är skönt att skippa svettig galon och ha vårjackan fixad :)

• Pescetarian
    VS1 skrev 2015-03-11 03:51:18 följande:

Tack för svar!

Vi var så nöjda med PoPs skalkläder till minsta (de är så mjuka att röra sig i och vattentäta) så vi skickade tillbaka det fodrade regnstället (som verkade väldigt "tätt") och köpte PoP-systemet även till äldsta.

Jag fattar att förskolan gärna undviker lager på lager då det tar tid att klä på men det är skönt att skippa svettig galon och ha vårjackan fixad :)

Vad har pops skalkläder i vattenpelare?
  • Harmagedon

Vi har allt i klädväg till ungarna. Vinteroverall, fleecegalon, skalställ. Som vintern har varit i år så har de haft anledning att använda alla uppsättningar under samma vecka. Vinteroverall för riktig vinter med snö, Galon för lervällingen med isbitar i som följer på den och skalställ när den värsta leran torkat upp och solen värmer.

Boardmanstället är superbra när det är kallt och lerigt men absolut varning på att det är tokvarmt när vårsolen kommer.

• Judiths

Vi har vinteroverall på vår 2,5-åring om det är minusgrader. Är det plusgrader eller runt nollan har vi skalset (pop) om det är torrt och fodrat galonställ (didriksson) om det är blött. Fleece under vid behov. Vi hade bara skalkläder först men förskolegården är så lerig och blöt att galon kändes som ett bättre alternativ för blöta dagar.

• Pescetarian
    tessan27 skrev 2015-03-11 13:29:58 följande:

10000 ska dem ha.

Samma som vinteroverallen jag köpte (om inte den hade mer?). Mitt barn har vinteroverallen från oktober (ungefär) till och med april (typ). Då svider det inte lika mycket när overallen kostar 2500:-.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden fodrat regnställ och/eller skalkläder