• VS1

fodrat regnställ och/eller skalkläder

Hej!

Jag är helt lost i kläddjungeln till förskolan just nu känns det som...
    Det börjar bli vårigt här vissa dagar nu och mycket slask/regn ibland så det är dags att börja lägga undan overallerna. 

Till ettåringen köpte vi PoPs skalsystem (skaljacka, skalbyxor, vindfleece) och ett vanligt ofodrat regnställ att ha över (didrikson slaskeman) att ha över om det behövs (?). Till tvååringen önskade de ett fodrat regnställ så vi beställde didriksons boardman som borde komma imorgon... 

Men nu är frågan, klarar sig tvååringen på det tills hen kan ha typ vårjacka och vanligt regnställ eller behöver hen skaljacka och skalbyxa när det blir varmare ändå? Borde vi alltså ha kört på PoPs system till hen också för att slippa tänka på massa olika kläder hela tiden?

Jag kan ingenting om det här känns det som :/ dom började nyligen på förskola båda två och vi har aldrig haft så många felköp innan, haha. jag vill veta vad som behövs och köpa det, inte massa annat som bara ligger.

• Svar på tråden fodrat regnställ och/eller skalkläder
  • Margaux
    tessan27 skrev 2015-03-04 21:10:16 följande:

Tvättar endast skalkläderna någon gång per säsong. Sköljer av bara annars. Har funkat bra hittills.

På vårt dagis packar de ned alla smutsiga ytterkläder på eftermiddagen.... Så man får de hem i påse. Bläääää. Ibland håller det att skölja men inte alltid!
  • Natulcien
    Margaux skrev 2015-03-04 21:37:45 följande:
    På vårt dagis packar de ned alla smutsiga ytterkläder på eftermiddagen.... Så man får de hem i påse. Bläääää. Ibland håller det att skölja men inte alltid!
    Va? Varför gör de så? Har de ingenstans där barnen kan hänga sina ytterkläder? Krokar? Eller menar de att man ska tvätta ytterkläderna varje dag? Inte särskilt miljövänligt i så fall...

• honeydew

Jag var väldigt skeptisk till fodrad galon innan men då vi bytte dagis förra året så bad dem oss köpa det till vår då 3,5-åring. Och jag blev väldigt positivt överraskad!

Hur smidigt som helst i denna årstid (som det oftast är..). Ett par plusgrader, geggigt, blött, blåsigt. Lätt för barnen att klä på sig själva (bara ett lager), inget som blir knöligt, värmer bra. Så nu är det vårt mest använda plagg och hela dagisgruppen har en uppsättning Didriksons fleecegalon i olika färger

• Almina

Vi kör på skaljacka och galonbyxor på förskolan, med fleeceställ under vid behov. Vi har ingen annan vårjacka än skaljackan. "Hemma" använder vi ibland skalbyxor.

Vi har inte haft någon galonjacka. Skaljackan tål ju minst lika mycket regn så det känns onödigt. Galonbyxor tycker jag dock kan vara smidigt på förskolan eftersom de är lätta att skölja av. Jag tycker också att det känns viktigare med ett plagg som andas på överkroppen än på benen.

• FruEmma2011

Bra tråd, är minst lika förvirrad som du trots att jag haft en dotter på dagis i dryga året.
    Har haft vinteroverall samt fodrat gallon nu under vintern (med fleecekläder under när det varit riktigt kallt).
    Behöver dock se över statusen nu då det börjar bli för litet och är lite i valet och kvalet. 
    Det här med att dra över gallonisar över andra ytterkläder tycker jag verkar bökigt. Så alla tips är välkomna.

• Pescetarian

Overallen vi köpte för denna säsong är vattentät. Så vi kör fortfarande på den.

Senare blir det fodrat regnställ.

• FruEmma2011

Bara en snabb fråga, funkar det inte lika bra med fleecebyxor + galonbyxor som med fodrade galonbyxor?
    Eller är det vintertid ni tänker att det är bra med fleecebyxor+fodrad galonbyxa för att det ska bli riktigt varmt?

• InTheSummertime
    FruEmma2011 skrev 2015-03-07 09:59:00 följande:

Bara en snabb fråga, funkar det inte lika bra med fleecebyxor + galonbyxor som med fodrade galonbyxor?

Eller är det vintertid ni tänker att det är bra med fleecebyxor+fodrad galonbyxa för att det ska bli riktigt varmt?

Det kommer ju in kall luft mellan gallonisarna och fleecebyxorna.
  • Maddi
    FruEmma2011 skrev 2015-03-07 09:59:00 följande:

Jag funderade mycket kring att skaffa galonkläder eller bara köra på skalkläder + fleece då min 2 åring ännu inte börjat dagis. 

Jag kom över rea på rea galon med fleece och slog till. Trodde det aldrig skulle bli använt, men väldigt flitigt använt blev det. Nackdelen då de inte andas, men iom att han började använda de när de va 7+ fram tills overallen åkte fram så tyckte jag inte han blev svettig i dom och jag personligen tyckte inte att det inte gjorde något att det inte andades. Dessutom att slippa dra på fleece först och sen byxor över gjorde att det blev smidigt och dessutom ansåg jag att han kunde röra sig mer fritt än när han hade skalkläder och fleecekläder. Blev mindre klumpigt. Så jag fortsätter nog köpa galonkläder med fleece. 
  • honeydew

Ja jag tror att de som kör fleecefodrat galon är väldigt nöjda med det och tycker att de är smidiga, lätta för barnen att röra sig istället för vanligt galon+fleece, tunna men ändå varma. Jag har även varm barn, men de blir ej svettiga i fleecegalon.

De som är emot fleecegalon verkar ej ha prövat det ens? Så de verkar mest anta att det är ett onödigt plagg?

Svar på tråden fodrat regnställ och/eller skalkläder