• aaaarghhhhhh

Stödgrupp att leva med sambo med ADHD

HäckHäxan skrev 2015-10-15 21:35:59 följande:

www.tv4play.se/iframe/video/3211414

Hittade denna på fb idag tyckte de två verkat hitta lösningar och strategier som var bra som fan för just dem iaf.

Vill bara säga att jag ber om ursäkt för att jag visar så dåligt tålamod här med diagnosen......... det finns ju alla varianter. Och med min sambo är jag väldigt tolerant. Behöver någonstans att bara vräka ur mig allt jag tänker. Sorry.

Jag har haft några riktigt tuffa veckor här. ...... kommit fram att vi troligen måste separera. Eller ta en paus på något sätt. Hur tufft det än blir och hur lite jag än vill det. Om jag stannar går jag sönder och även han. Vi har för långt för att kunna mötas på mitten. Min sambo sliter och sliter för att göra allt bra. Men det räcker inte tyvärr. Han går sönder allt mer. Och jag har så svårt att leva med en person som svänger så snabbt i humör och förmåga. .......

Varför ska det vara lätt när det kan vara svårt. ....
  • aaaarghhhhhh

Kände igen mig så i den där filmen direkt när hon svarade på vad hon fastnade för hos killen. Lugnet och tryggheten han utstrålade för det är precis vad jag själv fastnat för hos de män jag haft relationer med iaf de som varit sunda.

Förstår att livet är riktigt jobbigt för er nu. Skulle särbo kunna funka för er del? Alltså minska friktionen osv om kärleken ändå finns där i grund och botten?[/quote]

Nu har jag sett inslaget. Tyvärr blev jag bara ledsen. Skönt för dem att det funkar. Men. I vårt fall hat det nog gått för långt. Att skaffa barn är yttersta pressen för en person med adhd. Det är svårt. Och i vårt fall fick min sambo sin diagnos för 4 år sedan. Vårt äldsta barn är 8 år.......... Vi har slitit och slitit och nu när jag vet exakt hur vi skulle gjort är det för sent. Jag är arg på vården för att de inte v hjälpt oss. Utebliven hjälp splittrar en liten familj. ....... Det är så sorgligt att jag bara gråter. ..... Jag har inte pratat med min sambo än om separation. Men min tanke är något slags särbo förhållande. Till en början i alla fall. Sedan får vi ser vad som finns kvar när vi tagit bort de flesta svårigheter vi har i och med att vi bor ihop. Hoppas såklart på att det ska plocka fram det jag föll för hos honom och att vi kan umgås mycket och göra roliga saker ihop. Min sambo är fin och omtänksam och bra men det förminskar mig som person och det är inget jämlikt förhållande. Det funkar bara inte.

Inslaget fångar på pricken hur det är att ha ett förhållande med en person med adhd. Och psykologen är väl insatt. Mycket bra! Inte många som verkligen verkligen förstår......

• aaaarghhhhhh
    virrisen skrev 2015-11-09 20:32:50 följande:

Nu måste jag bara kräka ur mig!!!

Hämtar barn, kommer hem från jobbet. Börjar med maten. Han kommer hem-sätter sig vid köksbordet och surfar-inte en jävla ansats att bidra med matlagning/dukning etc. Sen går han upp och lägger sig på övervåningen. Ropar "jag tar disken sen" när jag blir sur. Kommer ner till dukat bord. Äter. Går upp och lägger sig och surfar. Jag är med sonen och leker och plockar lite. Välling pyjamas osv.

Sonen har lagt sig och han ska ta tag i disken. Helt jävla omöjligt!!! Blir arg på MIG för att jag inte "hjälper till"... Lyckas plocka ur halva diskmaskiinen, sen går han upp på övervåningen igen.

Fan vad tungt det är att känna att man är ensam med två barn!!! Jag är liksom en modern kvinna, ingen person från 1800-talet!!!! När han dessutom vägrar gå och göra utredning och få diagnos på papper blir det inte lättare- jag orkar snart inte längre och jag blir så jävla ledsen!

Det finns så mycket positivt också, men han är ju så ojämn!!!! Kan uppfinna en app till telefonen men kan inte hänga upp jackan i hallen. Och humöret är också ojämt- det är så jävla jobbigt!

Åååååh! Förstår. precis. Det är jobbigt. Riktigt jobbigt. Just nu har jag sagt till min sambo att han får bo hos sina föräldrar några dagar. Han är arg och virrig och allmänt konstig. Jag behöver lugn. Och barnen.

Just nu funderar jag mycket på om och i så fall hur man ska prata med barnen om att pappa har adhd. Svårt När vi inte vill att andra ska veta att han har diagnos, för folk fattar inte. Men kanske viktigt för barnen att veta att pappa reagerar annorlunda och mer än vad som kanske är normalt. ...

Tänker att din sambo i alla fall borde börja medicinera om han inte redan gör det. Det hjälper mycket.

Det är jobbigt. Prata med någon. Parterapi. Innan det är före sent. För om ni inte gör något kommer du till slut inte att orka.

Varför ska det vara lätt när det kan c vara svårt. Styrka till dig!
  • aaaarghhhhhh
    Flisan79 skrev 2015-11-15 21:32:39 följande:

Varför vill ni inte att andra ska veta att han har en diagnos?

För oss är det precis tvärt om. Så otroligt skönt att kunna förklara för folk att han har en diagnos som gör att han tex lovar för mycket, glömmer eller avbryter mitt i en mening. Alternativet är ju att de bara tror att han är oärlig, nonchalant och totalt ointresserad.

Barnen är fullt medvetna och har därför mycket mer överseende med sin pappa. De vet att hans ord måste tas med en nypa salt och att löften ofta inte blir. Sorgligt men bättre att de inte förväntar sig något. De vet ju att han verkligen vill men förstår att han glömt andra saker han skulle göra. Vi pratar mycket om det och skojar lite om hur "tokig" pappa kan vara.

Vi har ju en dotter som håller på att utredas och även där ser vi fördelen i öppenheten. Att diagnosen är inget man döljer eller skäms för.

Sant. Såklart våra närmaste vänner vet och familj. Viktigt att du skrev att diagnosen är inget man döljer eller skäms för. Bra. Fick mig att tänka till. Inget av våra barn har ännu någon diagnos. Men kanske kommer. ....... och då är det ju super viktigt. Sedan vill jag berätta för mina barn att pappa har adhd. Men när? Vilken ålder är bäst? Olika åldrar på barnen. De yngre förstår de? Berätta för äldsta barnen bara till en början?

Min sambos styrka är att vara social och umgås. Det gör han väldigt bra! Den han avbryter är mig så jag aldrig får komma till tals när vi är med vänner. ....

Mycket handlar väl om att min sambo ännu inte landat och acepterar att han har adhd.

Knepigt kring barnen och diagnos. Det är framför allt därför vi inte vill att alla ska veta att pappan har adhd. Då kommer de glasögonen på direkt och adhd blir förklaringen till allt. ... än så länge har varken skola eller förskola sagt något som skulle tyda på att något av barnen har någon diagnos. Men det kan kanske ändras. .....

Tacksam för svar för nu snurrar det i huvudet ordentligt.
  • aaaarghhhhhh
    Flisan79 skrev 2015-11-17 02:08:43 följande:

Våra barn är 4, 6 och 8. De vet alla men 4 åringen förstår inte.

Inte nog med att de förstår sin pappa bättre eller accepterar sin egen ev diagnos (6 åringen) men min äldsta dotter har mycket mer överseende med tex en tjej i klassen som har adhd. Hon berättade att andra i klassen kunde vara lite taskiga med henne men pga utbrott hon får men att hon själv förstod att det berodde på adhd:n och därför har mer förståelse. Väldigt fint tycker jag.

Kunskap är makt och okunskap skapar rädsla och avståndstagande

Min man är som din. Han är extremt öppen och trevlig. Kan prata med vem som helst och få folk att tro att de känt varandra jämt. Vilket han använder sig av i sitt jobb. Så som sagt, det finns fördelar med.

Tack för svar! Som sagt det är snurrigt nu och med 3 små barn finns inte så mycket utrymme att tona i lugn och ro. Just nu är jag lite allergisk mot adhd för det tar så mycket energi från mig. Min sambo mår för tillfället inte bra. Är arg och skriker och det smittar alla. Hatar det! Jag funderar på om vi ska separera eller ej. Eller jag vill men vi har små barn och min sambo för mycket för att det inte ska ske. Jag behöver lugn. Mina barn behöver lugn. Hur ska vi få det på bästa sätt? Min sambo är pappa till våra barn och vi måste hitta sätt där vi kan umgås utan att vi stjäl energi från varandra. Han behöver mycket hjälp. Om han bor själv behöver han inte anpassa sig så mycket till hur jag vill ha det. Han klarar ju mycket men på sitt eget sätt. Ah. Det snurrar på mycket nu. Det enda som är bra i allt detta är att min sambo aktivt söker och sakta får hjälp från psykiatrin. Synd bara att jag skulle gå sönder på vägen. .............
  • aaaarghhhhhh
    Flisan79 skrev 2015-11-17 20:09:41 följande:

Hade du varit kvar om inte barnen varit med i bilden? Hur mycket av kärleken finns kvar?

Att stanna av någon annan anledning än att man faktiskt vill det är inte bra för någon. Allra minst barnen. De känner av allt.

Går din man på någon antidepp? Det skulle kunna vara en start. Min man fick för många år sedan diagnoserna kronisk depression och svår ångest. Sedan dess har han ätit ssri preparat och det var faktiskt den allra största vändningen för oss. Han blev mycket bättre i humöret och aggressiviteten minskade radikalt.

Många behöver ju också ssri när man äter adhd medicin, ibland mer än innan.

Ångesten och deppen är en väldigt vanlig följd av adhd:n. Speciellt om man inte fått diagnos som ung. Ett helt liv där man ständigt känt sig annorlunda, fått skäll osv utan att förstå varför man är som är och gör som man gör.

Tack för svar!

Nej kärleken finns inte längre. Jag ömmar mycket för honom och vill honom väl. Bra dagar undrar jag varför jag tycker allt är så jobbigt. ...... det är bara fråga om när vi ska separera. Inte om. Min ork finns inte för tillfället och då händer inget. .... som i allt annat.

Vet att min sambo är deprimerad. Har före länge sedan ätit antidepressiva. Bra tips att prova igen. Jätte bra!

Tack för svar och stöd! Hjälper mycket! Tack!
  • aaaarghhhhhh
    Svennis skrev 2015-11-19 01:29:20 följande:

Det enda jag har fått till svar är att han inte vill "bli sin diagnos/sina diagnoser".

Han tror att det är det enda som folk kommer att förknippa honom med. Det första de kommer att tänka.

Det var över ett år sen han fick dem nu och han har inte berättat för någon. Inte sina föräldrar och inte våra barn (där två har samma diagnoser och kanske skulle må bra av att veta att pappa har det likadant). Inte för någon. Ville knappt berätta för mig.

Och nåde mig om jag tar upp hans svårigheter, det får bara han göra. Däremot så har han tydligen rätt att rabbla upp allt som jag har svårt med..?

Jobbigt. Din sambo krisar uppenbarligen. Stå på dig! Om möjligt försök få honom att gå till någon slags samtalskontakt
  • aaaarghhhhhh
    virrisen skrev 2015-11-19 14:04:15 följande:

Det ÄR ju så himla svin-jobbigt ibland, det är vi ju överens om.

Men VARFÖR stannar ni kvar? Ni som vill göra det.. Här är mina skäl till att jag varit med honom i 4 år... Vettigt eller inte-här är det positiva... De bra dagarna är han rolig och påhittig. Champagne en måndag. Köra 8 mil för att hitta någon god hämtmat en tisdag. Han är ett ljus i tristessen dessa dagar med sin påhittighet!

Han vet inte när saker är omöjliga utan han löser det och "men det går inte" finns inte (OM han inte tycker det är tråkigt förstås, haha). I somras stod vi med en tomt bestående av olika lerhögar (nybyggt hus) och han skulle "göra allt själv" helt utan erfarenhet av att t ex köra grävmaskin eller bygga mur. Nu har vi finast tomt av alla och han jobbade med det typ dygnet runt...

Han är inte långsint! Glömmer bråk fortare än kvickt. (ibland lite svårt för mig att hantera).

Vi har bra sex och jag tycker att han är attraktiv. Han må vara som en elefant i en porslinsfabrik i många andra fall men här klickar vi så himla bra!

????Sant!

Alla människor har bra och dåliga sidor! Såklart!
  • aaaarghhhhhh
    virrisen skrev 2015-12-04 14:14:29 följande:

Jag skriver mer när jag har mer tid men starkt att du orkar dela!!! Enligt min uppfattning "råkar" man inte våldta någon. Man har passerat en gräns. Och att ens diskutera om du "druckit för mycket" är en icke-fråga. Han gjorde fel. Han brast i respekt. Punkt.

Och du behöver inte sakna det liv du inte fick- du kan fortfarande få det livet!!! Du kan bli den glada tjejen som gillar sex igen! Du kan hitta andra vänner. Du kan komma vidare.

Har du skrivit en plus/minus-lista till att lämna/stanna?

Ni bor inte ihop- Grattis- då blir allt enklare.

Du har såååå rätt i att vi som lever med dessa människor med diagnoser behöver stöd och råd! Men trots råd och stöd kanske man ändå väljer att lämna för att man inte orkar, precis som man kanske lämnar en alkoholist trots att man vet att det är en sjukdom. För att man faktiskt går först själv och har ansvar för sin egen hälsa och välmående...

kram!

Fyller på här. Håller fullständigt med ovanstående.

Det han gjorde är inte inte ok.

Jag håller på att separera från min sambo med adhd. Eller vi ska men han gör inget åt saken. Jag håller på ar samla ork och kraft att lämna.

Under alla år vi varit tillsammans har det varit mest på hans villkor. Jag har inga vänner kvar. Barnen och min sambo har tagit så mycket ork att jag inte orkat upprätthålla kontakten med vänner. Det är sorgligt.

Just nu känns det som om jag har en lång resa att göra. Men det ska gå. Jag och mina barn ska sakta men säkert ta vår plats och i slutändan må bättre.

Mitt råd till dig micana är att prata med någon. ? kurator eller liknande. Du är värd att må bra
Svar på tråden Stödgrupp att leva med sambo med ADHD