• Penida

Hur gör och tänker du samsovande förälder som har barn sovandes i samma säng i följande situationer?

Jag vet inte om jag är ensam om att ha upptäckt detta i forumet för föräldrar men det har startats en del trådar den senaste tiden i känsliga rummet om hur andra tänker kring samsovning. I varje tråd återkommer samma frågor. Jag tänkte därför skapa en tråd där föräldrar som faktiskt har sovit med eller sover med sina barn i samma säng ger sin syn på saken. Är det så problematiskt som andra fått för sig och skiljer sig livet mycket åt från de som inte samsover? Utgå från din situation när du svarar.

Hur, var och när har ni sex?

Vad gör ni samsovande föräldrar om ni blir magsjuka eller måste åka till sjukhus mitt i natten?

Lägger ni er samtidigt som barnet/barnen?

När sätter ni gränsen, när barnet är tonåring?

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Hur gör och tänker du samsovande förälder som har barn sovandes i samma säng i följande situationer?
  • puss

Sex har man på soffan, i köket, i badrummet...? Väl? På dan eller natten eller kvällen eller morgonen, troligtvis.

Måste man till sjukhuset så åker man till sjukhuset.

Har man magsjuka går man upp och går på toa.

Gränsen för samsovning drar man när nån vill sova ensam.

Inte särskilt knepigt.

• Alexi

Innebär samsovning att barnet inte har någon annan säng än den i föräldrasovrummet? För då samsover vi inte med barnen nu. Men fyraåringen kommer in till oss varje natt och sexåringen ibland. Så vi har haft minst ett barn i sängen nu i fyra år.

Eftersom barnen inte somnar i vår säng så har vi sex i sängen när vi lägger oss, oftast.

Vad gör ni samsovande föräldrar om ni blir magsjuka eller måste åka till sjukhus mitt i natten?

Inga problem, en sover vidare med barnen. maken hade stora problem med hosta under vintern så då gick han ofta och la sig i fyraåringens säng när denne kommit in till oss på natten. Jag förstår inte varför samsovning påverkar sjukhusbesök?

Nej, aldrig gjort.

Vet inte, det ger sig väl. Men eftersom sexåringen redan nu sover fler och fler nätter i sin säng i sitt rum så antar jag att barnen fasar ut det där själva.

• Flizus
    Penida skrev 2015-02-25 21:10:08 följande:

Jag vet inte om jag är ensam om att ha upptäckt detta i forumet för föräldrar men det har startats en del trådar den senaste tiden i känsliga rummet om hur andra tänker kring samsovning. I varje tråd återkommer samma frågor. Jag tänkte därför skapa en tråd där föräldrar som faktiskt har sovit med eller sover med sina barn i samma säng ger sin syn på saken. Är det så problematiskt som andra fått för sig och skiljer sig livet mycket åt från de som inte samsover? Utgå från din situation när du svarar.

1 När barnet sover och då i ett annat rum.

2 Vare sig det ena eller det andra har inträffat. Blir inte magsjuk. Behöver jag åka till akuten av någon anledning så åker jag dit (vad har det med samsovning att göra alls?).

3 Nej. Det har emellertid inträffat att jag råkat somna med barnet.

4 När barnet vill sova själv. Det har inte inträffat än.
  • Maddi

Jag samsover fortfarande med min 2 åring och jag kan ligga bredvid honom utan problem, min sambo blir däremot störd och sover i ett annat rum där vi även myser. Eftersom jag inte blir störd på de viset och sambon också behöver sova tycker vi att lösningen funkar bra trotts att vi vuxna inte sover med varrandra.

Min sambo sover med sonen då jag har ont i huvudet eller är sjuk på annat sätt. Och kommer sova med honom om jag åker till sjukhuset, annars får den som passar barnet sova med honom om vi vuxna åker in.

Han nattas först av någon av oss och sover bra första delen sv natten så jag lägger mig när jag blir trött.

Den sista frågan, något ironisk. Jag tror inte mina barn vill sova med mamma eller pappa i tonåren. Det vi jobbar med just nu är att få honom sova bra på natten, innan han gör det är de ingen mening att han sover själv då vi försökt väldigt många gånger sova i ett annat rum som slutar med att han sover mer oroligt än när vi samsover. När vi slutar vet jag inte men de börjar gå åt rätt håll, kanske snart, vem vet...

• lövet2

Spädbarn har sovit på lekfilten på vardagsrumsgolvet på kvällarna. Då har vi bara smygit in i sovrummet i förväg för sex, och sedan har vi hämtat den sovande babyn. En 1-2-åring har sovit i eget rum på kvällarna och hämtats först vid ett ev uppvaknande. På den tiden då vi inte hade några stora barn, så höll vi till i vilket rum vi ville förstås. Då sov ju ungarna så pass tidigt om kvällarna.

Vid magsjuka har jag antingen tagit en hink med mig och sovit på soffan (med babyn kvar hos sin pappa) eller så har jag legat kvar hos babyn. Det har berott helt på situationen. Hur liten är babyn? En helammad baby är rätt immun mot magsjuka, och en delammad baby måste hur som helst bli ammad, så det är lika bra att ligga kvar.

När jag åkt in till sjukhus mitt i natten, så har jag tagit med mig barnet om det ammats, och jag har lämnat barnet hos pappa om det varit lite större.

Jag har inte satt någon gräns förutom att barnen lagts i egna sängar när de vuxit från amningen. Då har de sovit i sina sängar tills de vaknat. Har det då varit mitt i natten, så har de sovit resten av natten hos oss. De har väl egentligen inte sovit hos oss regelbundet efter 2-3 års ålder, utan då har de sovit hela nätterna utom vid mardrömmar och sjukdom.

• Pandamamma79

SEX! Har vi inte längre (faktiskt knappt inte). Men om...inte i sovrummet. På tv-soffan i så fall.

Har aldrig varit magsjuk eller akut sjuk på annat sätt. Men...barnen sover ganska hårt och vi är två föräldrar så det skulle nog lösa sig för vår del.

Ibland är det svårt att inte somna vid nattning. För det mesta smyger vi iväg efter de somnat och är uppe några timmar till.

Ja, ha, ha, tonåringar. För det första blev det på detta viset när minsta skulle sluta nattamma. Hon slutade ju men...barnen blev vana vid att ha oss jämte. Jag tycker att det är mysigt. Alla i familjen får ju sova hela nätterna. Vi pratar och planerar ofta om hur vi ska få ett slut på samsovningen. Tycker hellre att barnen får samsova. Lättare sagt än gjort.

• Penida
    Alexi skrev 2015-02-25 21:20:41 följande:

Innebär samsovning att barnet inte har någon annan säng än den i föräldrasovrummet? För då samsover vi inte med barnen nu. Men fyraåringen kommer in till oss varje natt och sexåringen ibland. Så vi har haft minst ett barn i sängen nu i fyra år.

Samsovning är ju egentligen också om barnet sover i egen säng i föräldrarnas sovrum eller kryper ner på natten, här tänkte jag dock att det gäller barn som sover där från början då de som ställt dessa frågor verkar tolka det utifrån det. Jag var inte helt tydlig där men fick i alla fall med i rubriken att det gäller samsovning där man delar säng hoppas jag.
    Avskyr CIO-metoder
  • Amanda84
    När barnet sover, i ett annat rum än där barnet sover.

De gånger jag har blivit magsjuk så har sonen blivit det samtidigt, så jag har inte lagt mig i ett annat rum för det. Om jag skulle behöva åka till sjukhus mitt i natten så tar jag med mig barnet om mannen jobbar natt. Om han är ledig så lämnar jag barnet med pappan.

Nej, nästan aldrig, men någon gång har det hänt att vi har somnat samtidigt, men det har varit mer av misstag.

När sonen har legat och sparkat mycket i sömnen så har vi flyttat över honom till hans egen säng just den natten eftersom jag måste ha gott om plats för att kunna sova, så jag antar att jag kommer att se till att han hamnar i egen säng när det börjar bli för trångt att han ligger mellan oss.
  • Agapi

Vet inte riktigt vad du vill ha för svar på hur. Men var: i ett annat sovrum (har två extra) eller i soffan oftast. När: när barnet sover

Det har aldrig hänt, men förstår inte riktigt vad det har med samsovning att göra? Blir jag magsjuk spenderar jag väl tiden i badrummet ändå? Och behöver man åka till sjukhus så åker man väl till sjukhus?

Nej

Har ingen gräns, känner mig trygg med att hon själv kommer välja eget rum förr eller senare och troligtvis innan tonåren. 
  • yodi

hur var och varierar allt från en snabbis i badrummet när barnen tittar på tv till soffan när dom sover.

blir någon av oss magsjuk så sover den personen antingen på soffan eller har en hink bredvid sängen. 

sen förstår jag inte riktigt varför samsovning skulle ändra på hur man gör vid sjukdom  och om någon måste till sjukhuset?

måste någon till sjukhus så åker den personen till sjukhuset, om någon av barnen behöver åka följer en vuxen med, den andra stannar hemma med barnen.

beror på, är det små barn så har dom ibland lagt sig samtidigt som oss, i bland stannar en av oss uppe tills barnet somnar och ibland har barnet gått in och lagt sig  innan oss.

vi har inte satt någon gräns, äldsta valde att sova i egen säng vid ca tre års ålder, nr två var ca 4-5 år och nr tre var fyra år, minstingen som precis fyllt ett sover fortfarande hos oss.
  • Catti41

Numera samsover vi till hälften, dvs barnet somnar i egen säng och kommer sedan till oss på natten, men samma svar gäller.

Sex: i ett annat rum när barnet sover. Påfallande ofta på helgerna dagtid när barnet är hos en kompis. Jag har förstått på vänner att det är tonåringar som är det riktiga problemet för sexlivet.

Sjukdom: behövs det så lägger sig den sjuka vuxna i gästrummet

Sjukhus: märklig fråga. Behöver man åka till sjukhus så åker man, troligtvis finns nån annan vuxen att tillgå.

Går och lägger sig samtidigt som barnet: det händer om jag är trött, det är rätt skönt att lägga sig halv åtta ibland. Oftast hinner man ju inte det.

Egen säng: när barnet vill. Det brukar självreglera sig.

• cosinus

Sex, ja överallt annars än i dubbelsängen

Vid magsjuka brukar en av oss vuxna lägga oss på en madrass mitt på vardagsrumsgolvet med det magsjuka barnet (där är det mest öppen golvyta utan mattor och möbler = enklast att skura och sanera. Är den vuxne magsjuk så tar man en annan säng helt enkelt. Antingen kan ju då den andre vuxne sova med barnen eller så är våra rätt nöjda bara syskonen i dubbelsängen också. Om ett barn kräkts i dubbelsängen får syskonen veta att just den natten/resten av natten är det deras egna sängar som gäller. Det har ännu inget av barnen argumenterat med.

Om man måste åka till sjukhus???? Förstår verkligen inte problemet. Antingen är det en vuxen kvar hemma och då är det inte ett problem och är man ensam vuxen så har man ett problem oavsett om barnen sover i samma säng. Man måste ju ändå lösa barnvaktsproblemet.

Nä vi lägger oss inte samtidigt och är alla barnen i dubbelsängen är det inte ens säkert någon av oss lägger sig där. Nog fullt ändå med 3 barn i dubbelsängen och en på madrass nedanför (sängvätare så han får aldrig sova hel natt i dubbelsängen men kan få somna där och lyftas ner)

Äldsta är snart 11 och kommer fortfarande över på natten eller somnar i dubbelsängen om hon får. Än så länge känns det helt ok även om jag oftast flyr fältet och tar en egen säng och låter mannen sova med ungarna för han störs mindre av dem.
  • Butterscotch

Hur? Som vi brukar... (konstig fråga). Var? Vi har fler rum än bara ett sovrum så det finns många platser att välja på. När? När andan faller på och/eller när det passar.

Vi är två föräldrar, så den förälder som är magsjuk får väl sova någon annanstans än i den gemensamma sängen. Om man måste åka till sjukhus åker man till sjukhus, barn och den andra föräldern stannar väl hemma antar jag. Är man ensam hemma får man fixa barnvakt eller ta med sig barnet. Förstår inte vad frågan har med samsovning att göra.

Nej, inte nödvändigtvis. Beror på när barnet är redo att sova och hur trött jag som förälder är. 

Barnen sätter sina egna gränser. Vi började försöka få dem att sova i eget rum från sisådär tre års ålder, ena barnet var inte redo då (lyckades i och för sig somna i eget rum men kom inknallandes till oss på natten för jämnan under 2-3 år till), det andra barnet har sovit hela natten i eget rum från ca 3 års ålder.
  • Anonym (M)

Sex som vanligt, finns fler rum att använda i lägenheten.
    Vid magsjuka sover den andra föräldern i vardagsrummet till exempel om det är illa, annars i samma säng om det inte är så farligt - smittan lär finnas redan ändå. Vid sjukhusvistelse vet jag inte, det har vi som tur är inte drabbats av.
    Vi lägger oss inte alltid när barnet lägger sig, lägger sig han först så ligger han i sin säng så flyttar jag över honom när jag lägger mig.
    Gräns vet jag inte, när det känns bra helt enkelt.
  • Anonym (mohaha)

sex kan man ha i soffan, får jag magsjuka så går jag på toa och spyr. Behöver jag åka till sjukhuset så åker jag till sjukhuset? Lägger mig samtidigt som sonen ibland, beror på hur trött jag är. Oftast inte..

Han är 8 år och sover fortfarande med mig, gränser går när han själv vill sova själv. Antar att en tonåring inte vill sova med mamma Solig

• Dr Mupp
    I ett annat rum när barnen sover eller i sovrummet om barnen inte är hemma.

Magsjuka brukar sällan drabba oss först utan då har vi blivit smittade av ett barn. Så vi samsover. Har aldrig behövt åka till sjukhus på natten.

Nej.

När de eller vi tröttna på att samsova. Vår yngsta är fem och sover för det mesta i sin säng,
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Zuzanne

Avskyr CIO-metoder
    Hur, och var har ni sex?

Lite varstans. I sängen oftast, ibland soffan.

Vid magsjuka samsover vi som vanligt. Vid sjukhus åker den ena till sjukhuset och den andra stannar med barnet.

Ingen gräns.

Jag lägger mig samtidigt som barnet då det är min närvaro som krävs.
  • Anonym (A)
    - Har stort hus så det finns andra ställen. T.ex. soffan, duschen eller gästrummet. Ofta kvällstid när barnen sover. Eller på morgonen om barnen gått upp före oss fast då i sovrummet med låst dörr.

- Lägger mig i gästrummet om jag blir magsjuk. Måste jag till sjukhus så åker jag väl bara helt enkelt? Fattar inte frågan.Pappan är väl kvar hemma då eller så skulle vi ordna med annan barnvakt.

- Nej. Lägger sonen först, han somnar ofta själv i vår säng.

- Vet inte men jag tror barnet själv väljer att sluta sova med föräldrarna i en viss ålder. Skulle nog annars börja säga till efter 10-årsåldern att barnet fick gå till sin egen säng.
  • fluu

Numer sover alltså mitt barn inte med oss hela nätterna utan börjar i sin säng, innan sov hon hela nätter med oss/i sängen(somnade i vår säng och sov själv ett tag innan vi lade oss).

Svar: Lite överallt. I vardagsrummet, i duschen, i sängen eller andra delar av sovrummet när barnet var riktigt liten.

Svar: Andra föräldern tar hand om barnet såklart. Skulle vi behövt åka till sjukhus innan hon var 1,5 år och kunde passas av andra skulle vi åkt allihop, numer kommer farmor ilandes om det skulle behövas och vi åker själva.

Svar: Innan sju månader sov hon i sjal innan vi lade oss, efter det somnade hon själv i vår säng/sin säng i vårt rum och numer somnar hon i sitt rum och kommer till oss någon gång under natten.

Svar: Vet inte var jag hade satt gränsen åldersmässigt. Ungen är ju bara tre år och sover redan i sitt sovrum. Vi satte stopp när hon stördes för mycket av oss och därför inte sov ordentligt. Men jag gissar att jag hade jobbat för eget rum vid 5 år kanske.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hur gör och tänker du samsovande förälder som har barn sovandes i samma säng i följande situationer?