• majsan1980

Hur orkar ni?

Har ett barn som nu är 7 månader och jag är såååå trött. Trött på aldrig sova, att han alltid ska ha full uppmärksamhet och att jag inte får så mycket avlastning. Visst hade man förstått att det skulle vara tufft men så här.... Hur orkar man ens skaffa ett andra barn. Förstår inte hur folk väljer att skaffa 2 eller fler barn.... Eller har ni så lugna barn eller är det jag som har världens sämsta tålamod?? Nu är jag över 30 år och bor med min partner så är varken ung eller ensamstående som tur är!

• Svar på tråden Hur orkar ni?
  • pastamamman

Jag tror mycket hänger på vilka förväntningar man har. Förväntar man sig att man ska hinna något annat än barnet så blir det nog väldigt jobbigt. Hur sover barnet? Om det har regelbunden vila på dagen så försök hämta kraft då. Skit i städ och tvätt, vila, titta på tv, läs en tidning eller sov.

• Santin

Min dotter är 6 månader. Hon sover mellan 21-08 ungefär. Under natten vaknar hon 1 gång vid 2-3 och äter, somnar sedan om direkt.

På dagen sover hon nån timme på förmiddagen och nån timma på eftermiddagen.

Min poäng är att alla barn har inte problem med sömnen. Nr 2 behöver ju inte få samma problem. Vänta med nr två tills nr 1 sover bättre och du känner att vardagen går ihop igen.

Varför får du så lite avlastning?

• Dixie
    majsan1980 skrev 2015-02-23 09:03:27 följande:

Har ett barn som nu är 7 månader och jag är såååå trött. Trött på aldrig sova, att han alltid ska ha full uppmärksamhet och att jag inte får så mycket avlastning. 

hur sover sonen? vaknar han mycket under natten? 
    kan inte pappan ta sonen på helgen så du har möjlighet att sova ut, i alla fall en av helgdagarna? 
  • CissiJissi

Det är tufft ibland men går att lösa! Jag minns att jag kunde tänka och känna så ibland i början.. Jag tog mig egentid, mannen hade sonen i några timmar och jag fick vara i min helt egen värld och duscha eller bada eller gå ut etc! Då blev allt bra igen, avlastningen gjorde sååå mycket! Sen så är det absolut så att man inte ska ha för mycket förväntningar och planer etc. Ta det lugnt. Ha kul med barnet. Skapa ert nya liv tillsammans liksom. NU när min son är 19 månader, alltså fy vad kul, enda sen ham blev lite större har det bara blivit bättre och bättre! Vi har såååååå kul och mysigt ihop hela familjen! Jag har aldrig haft så kul :D så ting förändrar sig ju också såklart! Och nu längtar jag såå efter en till!

Vi har försökt sen september och inget än!:)

• CissiJissi

Juste sömnen.. Varför får du ingen sömn? Jag sov när barnet sov och gör nog fortfarande det, förutom på dagen.. Så med ett barn har jag bara känt på sömnbrist en natt i taget och då var degen ovanligt bökig natt som det mystiskt nog bara är ibland utan attman vet varför!:)

• Flickan och kråkan

För att man är olika, har olika förväntningar.....och har fler barn så vet att de inte är 7 månader och mitt i spearationsfasen för alltid

• CissiJissi
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-23 10:10:00 följande:

För att man är olika, har olika förväntningar.....och har fler barn så vet att de inte är 7 månader och mitt i spearationsfasen för alltid . 

• MEE83

Avlastning och skiftarbete! haha

Mor- och farföräldrar kan ju ta ett par timmar ibland med, dom har ju förhoppningsvis ett stort intresse i att både lära känna barnet och även egen erfarenhet av barn!

Sedan behöver man ju inte skaffa fler än ett barn om man inte vill, vi har åtminstone inga sådana planer, våran flicka är snart 7 månader nu. Kanske i en avlägsen framtid. :)

• isolande

Nr 1 sov som en gud, hela nätter från 6 månaders ålder, innan dess var det upp och äta och somna om direkt. Inga problem alls. Vi förstod inte alls vad som var så jobbigt med bebisar.

Så när stora var ett kände vi oss helt redo för nästa. Och WOW, vilket Wake up call. Han var precis tvärt om. Gnällig, skrikig och sov max 2 timmar i sträck i 8 månader. All vaken tid missnöjd i princip....

Så med det kan jag bara säga: Barn är olika. Har du tur blir nr 2 en ängel som sover som en gris istället. Mitt råd är dock att vänta med syskon tills er är lite större och blir mer självständig. Så du slipper vara gravid och ha en pluttis samtidigt som en needy tvååring liksom Flört

• Maddi

Min är precis fyllda 2 och inte sovit en hel natt. Men kroppen vänjer sig och man får passa på art vila och försöka sova när dom sover. Städning, plocka undan, tvätt är sånt som man måste lägga åt sidan då man inte orkar. De får vara lite skitit och inte då perfekt och vänner och släkt får helt enkelt acceptera att man har det så. Barn är olika.

Svar på tråden Hur orkar ni?