• Santin

Hur orkar ni?

Min dotter är 6 månader. Hon sover mellan 21-08 ungefär. Under natten vaknar hon 1 gång vid 2-3 och äter, somnar sedan om direkt.

På dagen sover hon nån timme på förmiddagen och nån timma på eftermiddagen.

Min poäng är att alla barn har inte problem med sömnen. Nr 2 behöver ju inte få samma problem. Vänta med nr två tills nr 1 sover bättre och du känner att vardagen går ihop igen.

Varför får du så lite avlastning?

• Santin

Min sambo jobbar också men han tar i alla fall nått pass på natten så jag får lite mer sammanhängande sömn.

Går inte det? Eller är ert barn väldigt mammig just nu så bara du duger?

Vi hade en sån period då hon var tre månader. Bara jag dög. Höll på bli galen alltså. Så förstår verkligen dig.

• Santin
    beli skrev 2015-05-19 21:32:17 följande:

TS, även jag är nyfiken på varför du aldrig får sova. Fredag och lördag natt måste du väl ändå få din sömn? Eller du kanske ammar, då kan det ju bli knepigare att få en hel natts sömn. Men ändå.

Min man och jag var hemma de tre första månaderna. Rekommenderar det verkligen! Sen ett par veckor tillbaka jobbar min man på kontoret måndag till onsdag, jobbar hemifrån torsdag och är föräldraledig fredag. Jag ammar inte längre, så jag får 1-2 hela nätters sömn per vecka (i gästrummet). Skönt. Jag tycker man ska prioritera det om det är viktigt för en.

Sen kan jag hålla med TS i frågan: Hur orkar folk skaffa fler barn? Beundransvärt!

Har en niomånaders som just nu är inte i en fas då bara jag duger på nätterna. Spelar ingen roll hur länge pappan kämpar för att få henne somna om. Hon skriker tills hon knappt får luft och sen tar det mig 30 min att lugna ner henne. Om jag går upp från början istället då somnar hon om på nån minut bara.

Jag får ingen sammanhängande sömn men det blir ändå lugnare så här.

Min poäng är. Alla barn är olika och går igenom olika faser. Det är veckor då jag får sova också men sen händer något i utvecklingssprången och så duger bara jag igen i ett par veckor. Finns inget facit hur barn fungerar. Den lösning som fungerar för ditt barn fungerar troligen inte för mitt.

Det viktiga är ju att man får vila nån gång och jag får min avlastning på kvällar och dagtid helger. Sen gäller det att Komma ihåg att detta är övergående.
Svar på tråden Hur orkar ni?