• Mudidalen

Hur fungerar mammaledigheten

Hej!

Hoppas någon av er kan svara på mina funderingar.
    Jag är gravid och har datum 16 maj.
    Träffade min chef förra veckan för avstämning när jag planerar att gå hem dom vill även veta hur länge jag tänker vara hemma då dom måste ta in en vikarie för mig under tiden.
    Chefen påstod att jag måste säga om det är 1 år eller kortare osv för att dom inte kan ta in en vikarie för säg ett 1 och sen börjar jag jobba efter 9 månader. Dom kan tydligen inte bryta kontaktet men dom kan förlänga enligt henne.

Detta är mitt första barn och hur vet jag här och nu hur länge jag kommer vara hemma?
    Om jag säger 1år och vill börja jobba 2 dagar i veckan får jag inte göra det då?
    Hur fungerar föräldrarledighet med vikariat?

Hoppas jag förklarade så ni förstod och kan hjälpa mig med mina funderingar.
    Dom ska ha en intervju med en tjej på fredag redan.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Hur fungerar mammaledigheten
  • Mudidalen

Hittade detta i föräldrarledighetslagen. Så antar att jag kan avbryta min ledighet om jag meddelar 2 månader innan.

15 § En arbetstagare får avbryta sin påbörjade ledighet och återuppta sitt arbete i samma omfattning som före ledigheten.
       Om arbetstagaren vill utnyttja sin rätt att återuppta sitt arbete, skall arbetstagaren snarast möjligt underrätta arbetsgivaren om detta.
       I det fall ledigheten varit avsedd att pågå en månad eller mer, får arbetsgivaren skjuta på återgången högst en månad efter det att arbetsgivaren tagit emot underrättelsen.

• pastamamman
    Mudidalen skrev 2015-02-23 09:48:16 följande:

Hittade detta i föräldrarledighetslagen. Så antar att jag kan avbryta min ledighet om jag meddelar 2 månader innan.

15 § En arbetstagare får avbryta sin påbörjade ledighet och återuppta sitt arbete i samma omfattning som före ledigheten.

Om arbetstagaren vill utnyttja sin rätt att återuppta sitt arbete, skall arbetstagaren snarast möjligt underrätta arbetsgivaren om detta.

I det fall ledigheten varit avsedd att pågå en månad eller mer, får arbetsgivaren skjuta på återgången högst en månad efter det att arbetsgivaren tagit emot underrättelsen.

Ja om du jobbar i samma utsträckning som tidigare dvs du kan inte gå in och jobba 2 dagar om du i normala fall jobbar heltid. Det brukar vara enklare att lägga in om kortare fl och sedan förlänga, tänk bara på att du måste meddela förlängning ett par månader innan.
  • Gladskit

Där vi arbetar har man rätt enligt avtal att formulera ett vikariat så här.
    "Vikarie för xx xx under dennes föräldraledighet, dock längst tom 2015-12-31"
    Det innebär att om xx xx återkommer från sin föräldraledighet exempelvis 1 augusti så kan med hänvisning till avtalet säga upp vikariatet i förväg, för eftersom xx xx inte är föräldraledig längre så faller grunden till vikariatet.

Kolla vad som är bäst för dig, ur avtalssynpunkt, dvs vad som är bäst tidsmässigt. Reglerna för att förlänga en eventuell ledighet eller reglerna för att återträda i tjänst. Enligt vårt kollektivavtal tex. så ska man rapportera in ledighet senast 3 mån innan man avser att vara ledig medan lagen säger 2 mån. Så det skiljer mellan vad lagen säger och mellan olika avtal.

Jag sökte för ett år och man anställde en vikarie. Sen valde jag att återgå på deltid redan efter tre månader. Det är ju dock helt upp till arbetsgivaren att bevilja, i det här fallet fanns det behov så jag kunde jobba 2 dagar per vecka utan problem.

• Rani

Jag tycker du fått bra svar angående reglerna ovan.

Jag hade försökt planera redan nu hur jag ska vara ledig. Jag har gjort det båda mina föräldraledigheter då jag jobbar som lärare och inte bara kan hoppa i och ut mitt i terminer. Jag har också haft gravvick ett par gånger och inser värdet av att ge besked i god tid så att vikarien kan planera sitt liv.

Om du är osäker, säg hellre att du ska vara borta en kortare period och förrläng än att ta i i överkant. Fråga din chef hur hen ställer sig till att du kommer tillbaka på deltid och fråga hur det är bäst att göra då så att det blir bra för alla inblandade.

• Mudidalen

Tack för era svar.
    Ska försöka prata med chefen idag för jag tror hon är på plats idag.
    Skönt att kunna fråga och diskutera med er här, hjälper en mycket!

Svar på tråden Hur fungerar mammaledigheten