Inlägg från: Mudidalen |Visa alla inlägg
  • Mudidalen

Hur fungerar mammaledigheten

Hej!

Hoppas någon av er kan svara på mina funderingar.
    Jag är gravid och har datum 16 maj.
    Träffade min chef förra veckan för avstämning när jag planerar att gå hem dom vill även veta hur länge jag tänker vara hemma då dom måste ta in en vikarie för mig under tiden.
    Chefen påstod att jag måste säga om det är 1 år eller kortare osv för att dom inte kan ta in en vikarie för säg ett 1 och sen börjar jag jobba efter 9 månader. Dom kan tydligen inte bryta kontaktet men dom kan förlänga enligt henne.

Detta är mitt första barn och hur vet jag här och nu hur länge jag kommer vara hemma?
    Om jag säger 1år och vill börja jobba 2 dagar i veckan får jag inte göra det då?
    Hur fungerar föräldrarledighet med vikariat?

Hoppas jag förklarade så ni förstod och kan hjälpa mig med mina funderingar.
    Dom ska ha en intervju med en tjej på fredag redan.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Hur fungerar mammaledigheten
  • Mudidalen

Hittade detta i föräldrarledighetslagen. Så antar att jag kan avbryta min ledighet om jag meddelar 2 månader innan.

15 § En arbetstagare får avbryta sin påbörjade ledighet och återuppta sitt arbete i samma omfattning som före ledigheten.
       Om arbetstagaren vill utnyttja sin rätt att återuppta sitt arbete, skall arbetstagaren snarast möjligt underrätta arbetsgivaren om detta.
       I det fall ledigheten varit avsedd att pågå en månad eller mer, får arbetsgivaren skjuta på återgången högst en månad efter det att arbetsgivaren tagit emot underrättelsen.

• Mudidalen

Tack för era svar.
    Ska försöka prata med chefen idag för jag tror hon är på plats idag.
    Skönt att kunna fråga och diskutera med er här, hjälper en mycket!

Svar på tråden Hur fungerar mammaledigheten