• Asams5

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Fin mage och snygg bikini. Hoppas den kommer till användning. Finns fortfarande hopp några veckor till. Men herregud! Redan augusti! Vad hände med juni och juli?

Har nu senaste dygnet drygt haft djävulska kramper till vä i nedre magen. Påminner lite om ligament-huggen jag haft då och då tidigare. Men nu är det på tok för ofta och intensivt. Fått tid på antenatal imorgon eftermiddag och hoppas få reda på vad det är och att dom kan ge mig nåt så jag slipper skrika av smärta.

Och så här såg min mage ut i fredags 30+2. Jag tycker den börjar bli grotesk. :) Inte alls så fint rund längre.

• Asams5

Jag fick lägga mig på rygg på britsen idag när dom skulle ta ctg-kurva. Jag har tidigare inte känt nåt av att ligga på rygg så tidigare. Men idag domnade först fötterna bort, och sen blev jag svimfärdig. Det är som sagt tyngden från magen som stryper åt artärerna, så att man inte får syre till huvudet. Kunde ligga på sidan resten av tiden som tur var. :)

För övrigt såg allt bra ut. Njurbäcknet höger sida lite vidgat bara, vilket tydligen inte är ovanligt. Och inte ens den sidan jag har ont.
    Troligen är det muskelbristningar på vä sida och ligamenten. Så det är bara att stå ut med knivhuggen. Hoppas det går över för det är hemskt!
    Och så har "tvåan" lagt sig med huvudet ner nu också. Så då blir det nog vanlig förlossning. Så dom ligger och pussas nere vid bäckenet. :)

• Asams5
    Fröken Smilla skrev 2015-08-03 06:57:18 följande:

Jag är så otålig att jag är glad att det redan är augusti smile5.gif vill så gärna att tiden går fort till oktober så vi får träffa vår lilla tös. Arbetsnamnet har förresten nu ändrat sig från Maja till Selma. Vill träffa henne så vi kan bestämma oss!

Din mage är ju jättefin Asams! Tycker inte alls den är grotesk. Jag hoppas verkligen det inte är nåt konstigt på gång, utan bara ligamenten som bråkar. Tycker mina är så galet spända just nu så kan bara tänka mig hur dina är.

Jag har börjat få sammandragningar på morgonen när jag vaknar. Eller ja, typ en varje morgon när jag vaknat och lägger mig på rygg. Precis som att livmodern inte vill att jag ska göra det. Nån annan som haft nåt liknande?

Också glad att sommaren gått fort just i år. Annars vill man ju inte det. Och att vädret varit som det varit skiter jag i. Faktiskt varit bra gravid-väder. Bara 1,5 månad kvar nu förhoppningsvis. Måste börja packa väskan och inhandla lite amningskläder.
  • Asams5

Jag är glad över att jag sluppit pigmentsfläckar, men däremot har jag fått massa små röda prickar på armarna framförallt, som ser ut som små nystan med småsmå blodkärl. Antar att det är ökade blodmängden som gör det. Hoppas innerligt det försvinner sen.
    Och bristningar har jag fått på brösten nu. :( Hoppas det räcker med det.

BB-väskan har jag hittills packat det som är till bebisarna. Tre ombyten, salva för rumpan, napp. Behöver man ta med blöjor?

Sen till mig själv har jag förberett med amninginlägg och tuttsalva. Måste ge mig ut och fixa lite amningslinnen och bh och några goa tofflor då kanske. Mjukisbyxor kan behövas också kanske. Man vill nog ha så löst sittande som möjligt.

• Asams5

Ja det med storlek är inte lätt. Linne köper jag nog en storlek större än jag har.
    Amnings-bh. Det är kanske bra att vänta med. Men frågan är när man kommer ut och kan handla det när man har två nyfödda. Kappahl ska tydligen ha bra. Tänkte kolla där, tror det ska finnas i storlek S M L osv, så inte vanliga BH-storlekar, vilken ju kan vara svårt att veta hur man ska tänka då. Får prova och tänka att dom kommer explodera lite till.

Smärtlindring.... Jag kommer ta vad jag kan få. Förmodligen blir det ju igångsättning för mig, så det kan bli låååångdraget.

• Asams5

Ja nu närmar det sig verkligen. Jag och lisodan är först ut va? Då kan vi skrämma er resten med våra förlossningshistorier. :) nä då, vi ska vara snälla.
    Man kanske skulle fixa lite musik ja. Känns som jag är sent ute med just den biten som har med förlossning att göra. Galet att man för hoppningsvis bara har 6 veckor kvar.
    Imorgon ska jag försöka ta mig ut och shoppa det sista till BB-väskan. Lär ju inte bli lättare nästa vecka. Men nu är det bra jobbigt att vara ute och ränna. Mina fogar värker, ligamenten hugger och ryggen blir trött och stel. Hela kroppen känns som en sketen skurtrasa eller nåt. Bara härda ut. Det är detta vi längtat efter, även om det inte fanns på kartan att det skulle vara två. Jag har ändå haft en komplikationsfri graviditet, bara gått upp 13 kg hittills. Och förmodligen kommer det kännas lite vemodigt sen när det är över, att man troligtvis aldrig mer kommer vara gravid. Känns ju också lite sorgligt när man tänker så.

Kan rekommendera vetekudden i frysen och lägga på fötterna på kvällen. Underbart. Kyler inte så länge, men så skönt så länge det varar.

• Asams5
    Sindyrella1983 skrev 2015-08-06 08:21:38 följande:

Här är min mage idag på 27+1, växer så det knakar tror jag
    :) Dock får det bli med kläder på hihi. 

Liten fin mage. Nu har du tillväxtspurt framför dig. :)
  • Asams5
    Annamckenzie skrev 2015-08-06 06:53:10 följande:

10 okt :) men jag kommer förlösas med KS då jag varit med om en bilolycka när jag var ung (därav bara en äggledare) mitt bäcken gick i typ i kras så jag kan omöjligt föda fram ett barn. I England så blir det KS en LR två veckor innan. Det är lite annorlunda här borta med både försäkring och ledighet. Läser att ngn av er blivit sjukskriven? Det skulle man aldrig få bli i England tack och lov så har jag ett jobb där jag själv väljer lite hur jag skall jobba med tanke på mitt bäcken som gör sig starkt påmint ;)

Intressant att läsa hur det är i England. Och så himla bra att ni alla kan nyttja samma barnflicka.

Jag är sjukskriven heltid sen v26. Det är delvis för att jag väntar tvillingar. Magen växer fortare, foglossning... Mer påverkad tidigare i graviditeten helt enkelt. Och så har jag ett både fysiskt och psykiskt tungt arbete. Hade jag bara väntat en, så hade jag förmodligen klarat mig till v 32 då man har rätt till gravidpenning. Men i detta läget hade det varit omöjligt att jobba tills nu.
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015