• Asams5

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

lisodan skrev 2015-06-18 11:22:52 följande:

Fin mage Asams5! Hur vet du att det bara är en av dem som sparkat? Känner du skillnad på var de ligger?

Richard Juhlin är också 0%, men tror som ni andra att 0,5% också är ok eftersom även jästa matvanor kommer upp i dessa halter.

Det jag gillar med just denna är at jag tycker att den verkligen smakar champagne. Inte så söt som Chapel Hill tex. Men det är såklart en smaksak!

Jag börjar bli sugen på öl nu, vilket vanligtvis är den alkoholhaltiga dryck jag dricker mest av. Älskar öl! Men svårt att veta hur det är med glutenhalten i dessa. Annars finns det glutenfria öl som jag brukar dricka. Men svårt (omöjligt) att hitta glutenfri + alkoholfri öl. Så det är bara att vänta! Har fuskat några gånger och det verkar ha gått bra men känns inte helt bra ändå.

Börjar också bli jättesugen på gravlax och brieost. Och sushi. Bara för att jag inte får! Vågar inte äta sushi ute, men kanske man ska testa att göra hemma? Det borde vara ok va? Om man köper färsk lax och sen fryser i tre dagar? Eller vet man fortfarande inte säkert?

Jag tror jag känner skillnad på vad de sparkar, annars är det nån som rör sig över hela magen. Har en som sparkar långt ner till höger. Den är livligast. Och en som sparkar i sidan åt vänster strax ovan navel-nivå. Den är mycket lugnare, så det är den jag tror är tvilling 1, som ligger med huvudet nedåt och har moderkakan i framvägg. :) Bara min teori. Ska kolla om BM kan känna hur dom ligger nästa vecka när jag ska dit.
  • Asams5
    lisodan skrev 2015-06-18 13:59:35 följande:
    Jag känner sparkar lite varstans, men vår lilla tjej har fömodligen mer plats och flyttar runt lite. Häromdagen tror jag vi såg rygg eller rumpa för magen var alldeles sned.

Tycker det är så häftigt att du har två därinne! Du får tätare kontroller va?
    Det är så häftigt att man har människoliv i magen överhuvudtaget. Det går ju liksom inte ta in. Vilken häftig känsla det måste vara när man precis när man fött. Helt otroligt.
    Jag kommer göra extra tillväxtultraljud v28,32 och 36, om allt är som det ska, annars blir det tätare. Och nåt extra besök hos barnmorskan blir det också. Det känns tryggt! Och igångsättning 37+0 - 38+0 om dom inte kommit innan, eller om det blir snitt.

Ska ge ett annat dryckestips också. Vitt alkoholfritt vin med Sprite. Riktigt fräscht och svalkande på sommaren.
  • Asams5
    Fröken Smilla skrev 2015-06-19 10:35:37 följande:

Förresten, vill tipsa er om att beställa gravidpaketet på Allt för föräldrar. Kappahl är med och sponsrar, så man får en gratis body från dem smile1.gif

Tack! Nu när jag är hemma framöver ska jag verkligen försöka beställa alla baby-paket som går. :)
  • Asams5

Inte bara min mage som exploderar nu ser jag. Jag tycker det är riktigt jobbigt att böja mig ner nu när jag ska smörja benen med lotion och ta på strumpor. Ja, och då har jag alltså ca 12-13 veckor kvar. Puh! Andfådd blir jag av att bara gå upp för trappan hemma. Hjärtklappning då och då. Nu dyker det ena efter det andra upp. Ryggen och fogarna har blivit så mycket bättre efter att jag slutade jobba. Underbart!
    Nån mer än jag som lite smått börjat tänka på detta med förlossning? Jag har börjat få en massa tankar om detta, och faktiskt inga skrämmande tankar, som jag nog trodde jag skulle få. :)

• Asams5
    Fröken Smilla skrev 2015-06-21 20:34:43 följande:
    Ja trappor... De intas långsamt här smile5.gif Hjärtklappning har jag också. Inte så skönt.

Jag har fått fundera en hel del på förlossningen, då vi tagit upp det flera gånger på yogan. Kände mig väldigt lugn innan, men blivit lite nojig igen nu när yogan slutat. Tur jag ska gå några gånger till hösten också! Men jag var rädd tidigare och det är jag inte nu. Mer nervös över hur det ska gå. Har funderat en del på smärtlindring osv. Vill gärna hålla mig borta från medicinsk smärtlindring så långt det går, men tänker inte tacka nej om det behövs. På yogan har vi övat på annan smärtlindring, tex andning och målbilder, och det har hjälpt mig i de övningar vi gjort där vi testar smärtgränser.
    Bra att yogan ger sån pepp inför förlossningen. Låter ju toppen.
    Jag ska ta upp lite sånt med barnmorskan på onsdag tänkte jag. Vaginal förlossning, snitt, igångsättning och vad det nu kan tänkas sluta med. Jag är ju kontroll-människa och vill ju veta hur det blir. Sen fattar jag ju att det inte går. Men få en liten vink om det blir snitt eller vaginalt i alla fall. :)
  • Asams5

Fina magar allihopa.
    Jag var hos BM idag. SF-mått 30 v 25+0. Men det är inget man lägger så stor vikt vid när man väntar två, eftersom det är beroende på hur dom ligger i magen.
    Blev en snabb koll med ultraljud också, eftersom dom inte kunde lokalisera båda hjärtljuden med enbart dopplern. Men deras hjärtan slog i samma takt. Blev nervös ett tag att nåt var tokigt.
    Hb:t fortsätter sjunka. Togs lite extra prover idag, så får vi se hur det slutar. Inte säkert järntabletterna gör tillräckligt helt enkelt. Skönt att få förklaringen till extrema tröttheten och orkeslösheten. Jag behöver inte känna mig lat för att jag inte orkar alltså. Och så länge pojkarna mår bra så får det bli som det blir med kroppen. :)

• Asams5
    Fröken Smilla skrev 2015-06-24 21:09:16 följande:

Är det någon av er som upplevt lite läckage från brösten? Jag har märkt att jag ibland haft några slags vita "rester" på bröstvårtan, och idag kom det tydligt en genomskinlig vätska som blev vitaktig när den torkade. Kan det vara råmjölk?

Missade din bild Sindyrella, inte meningen! Jättefin mage!

Det får jag också ibland! Upptäckte för ca 3 veckor sedan. Tar det som ett gott tecken inför att hålla två hungriga grabbar mätta. :) Ibland räcker det att man bara tar lite på bröstvårtan så kommer det.
    Jag har också haft som riktigt brännande, lite ond känsla i brösten när jag blivit kall. Tror det kan hänga ihop med mjölkstockning, att det känns så. Är det något du känner igen? Fast det har jag haft flera veckor tillbaka, men det har blivit oftare det sista.
  • Asams5
    Fröken Smilla skrev 2015-06-25 13:39:49 följande:
    Nä ingen brännande känsla direkt, men bröstvårtorna är grymt känsliga nu. Och ganska mycket större än innan smile5.gif jag har förvisso fortfarande onda bröst på natten när jag vänder mig i sängen. Jag hoppas verkligen amningen kommer igång, även om ersättning funkar fint det med. Har en väninna som endast gett ersättning till sin bebis och lugnare flicka får man leta efter. Sover jättebra osv. Kan tänka att det är lite lättare när man ser hur mycket barnet får i sig men jag vill ändå att amningen ska fungera, tycker det verkar så häftigt!
    Jag tänker att ersättning är bra till natten, att dom sover längre då? Jag hoppas kunna del-amma i alla fall. Men det beror ju helt på, om man lyckas synka bebisarna och får in tekniken med dubbelamning. Men det är min ambition i alla fall. Får se hur det slutar.

Idag har jag beställt barnvagn äntligen! Längtar efter den nu. Sa till min man att jag kommer gå ut med den i kvarteret och testköra då och då med katterna i. Vilken syn va? Kanske ska låta bli. :)
  • Asams5
    Fröken Smilla skrev 2015-06-25 20:13:36 följande:
    Spännande! Vad blev det för en?
    Asams5 skrev 2015-06-25 19:39:05 följande:

Jag tänker att ersättning är bra till natten, att dom sover längre då? Jag hoppas kunna del-amma i alla fall. Men det beror ju helt på, om man lyckas synka bebisarna och får in tekniken med dubbelamning. Men det är min ambition i alla fall. Får se hur det slutar.

Idag har jag beställt barnvagn äntligen! Längtar efter den nu. Sa till min man att jag kommer gå ut med den i kvarteret och testköra då och då med katterna i. Vilken syn va? Kanske ska låta bli. :)

Kan tänka mig att det kan bli lite för mycket att helamma tvillingar smile2.gif

Hur kommer ni göra med era katter? Vi har en liten kattflicka som sover mellan oss på nätterna smile5.gif har en viss känsla att hon kommer bli lite avundsjuk...
    Jag har tänkt mycket på det här med katterna och hur de ska reagera. Vår stor-katt Aston tror jag inte blir några problem. Han är en sån där cooling som inte bryr sig. Värre är det med lilla Zelda som kan bli riktigt jävlig och fräsa och klösa. Hon brukar sova mellan oss på nätterna. Då det kan nog bli kämpigt.
    Hur ska ni göra?
  • Asams5

Har också mycket flytningar och kan komma mycket på en gång. Tycker det är olja från dag till dag. Försöker undvika trosskydd, men ibland ett måste. Tycker det blir mer och mer ju längre tiden går också.

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015