• Fröken Smilla

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Kakan1976 skrev 2015-04-27 19:05:24 följande:

Vi har beställt vagn. En Stokke Trailz. Mörkblå med vita prickar på liggdelen och helt blå resten, utgående färg och vi fick 20% rabatt så vi passade på. Jag behöver en hög vagn eftersom jag har ryggproblem och får ont när jag lutar mig framåt.

Jag har inte ens tänkt på att det inte skulle se bra ut på RUL. Varför skulle det inte göra det tänker jag när det sett bra ut hittills! :)

Hur långt innan BF planerar du och ni andra att gå?

Jag är nog lite ärrad, har två kollegor på jobb som fått avbryta sina graviditeter efter RUL. Men det är nog bara ett olyckligt sammanträffande. Det har dock satt sig hos mig. Jag har ju inte heller varit på KUB.

Jag kommer gå 2,5 vecka innan bf, men 5 veckor innan dess kommer jag bara jobba fyra dagar i veckan (måndag-tisdag och torsdag-fredag). Läste nånstans att kroppen inte blir så trött om man bara jobbar två dagar åt gången. Och två veckor innan dess har jag två veckors semester.
  • Fröken Smilla

Jag har ett stillasittande jobb och tittar mycket på hur kollegor haft det den sista tiden innan bf. En kollega går nu på torsdag och hon har bf 14 maj, så jag borde kunna klara mig lika långt. Vill ogärna nalla på föräldradagarna. Sen kan man ju alltid ändra sig när det närmar sig, inget är spikat. Har ju turen att ha en förstående arbetsgivare.

• Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-04-27 21:16:15 följande:

Fy sjutton! Hade inte de gjort KUB?

Tror inte det, de var båda rätt unga. Eller så såg man inte det på kub (hon jag jobbar mest med var gravid med en bebis där hjärtat inte hade utvecklats rätt och därför hade inte hjärnan det heller...). Kanske inte hade med någon kromosom att göra. Den andra tjejen är yngre men jag vet inte varför de avbröt. Glädjande nog är hon jag jobbar närmast gravid igen och nu ser allt bra ut

Fick förresten precis reda på att min bästa vän också är gravid, och att våra bebisar endast kommer ha 7 veckor mellan varandra är sjukt glad!
  • Fröken Smilla
    Etta skrev 2015-04-27 21:02:50 följande:

Ja, jag har också ett för det mesta stillasittande jobb, däremot är det hög stressnivå vilket jag är bekymrad över. Många av mina kollegor har också jobbat till det är 2-3 veckor kvar så har nog tänkt så jag också. En fick dock bokstavligen åka direkt till bb, barnet kom på kvällen samma dag hon gick hem! ;) Lite vill man ju hinna vara hemma och förbereda ändå...

Asam, förstår det blir lite annorlunda för dig med tvillingarna, då kan det ju inte vara många veckor till du jobbar! Härligt ändå..;) Jag känner mig rätt omotiverad på jobbet...

Låter som att vi jobbar på samma ställe min position har dock mest positiv stress så jag tror jag kommer hålla ut ganska länge, såvida man inte har en massa foglossning osv.
  • Fröken Smilla
    lisodan skrev 2015-04-27 19:55:22 följande:

Apropå att jinxa. Jag har inte ens velat köpa ny jacka än och har velat vänta till efter RUL. Hehe...Men idag gick det knappt att stänga den och den stramar över axlarna. Så vi gick till HM, men de två som fanns passade inte alls på mig, även om de såg snygga ut på galgen....Nån som vet nån snygg mamma vårjacka?

Var finns det snygga mammakläder rent generellt? Men kolla Lindex, de har iaf mammakläder! Annars kanske Ellos?
  • Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-04-28 08:30:18 följande:

Urk, jag hade inte ens tänkt den tanken. Och jag tänker försöka fortsätta ha den här bra känslan. Alt har gått bra hittills och det kommer det att fortsätta att göra. Jag kommer få en fin och frisk bebis :)

Självklart ska vi hålla fast vid bra-känslan! Jag är betydligt mindre orolig nu än någonsin, men jag vill ändå ha det på pränt innan vi köper allt för mycket. Nu har jag dessutom bara 9 dagar kvar till RUL sen jävlar i det ska jag go all out! Haha!
  • Fröken Smilla

Haha så härligt Kakan!

Ikväll ska jag på mitt första pass gravidyoga ser massa fram emot det. Det är inte bara yoga utan även samtal om graviditet, förlossning mm. Ska bli kul att träffa fler gravida häromkring!

• Fröken Smilla
    lisodan skrev 2015-04-29 15:17:33 följande:

Jag har också en bra dag idag. Flyter på med jobbet. Hjärnan börjar kännas normal.

Samtidigt ett litet lätt illamående som smög sig på innan lunch. Konstigt det där, mår bäst när jag får vara lite illamående...även det är såklart är skönt att slippa också.

Har börjat fundera igen på att skaffa en doppler. Hur tänker ni? För och emot?

Också emot. Har hört att man inte ska göra sånt för mycket då det kan påverka babyns hjärna. Man har tydligen sett att det kan göra barn vänsterhänta så det påverkar hjärnan på något vis.
  • Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-04-29 18:49:40 följande:

Mysigt med gravidyoga! Det kanske man borde testa. :)

Jag rekommenderar det verkligen! Det var otroligt avslappnande och man får fokusera på sig själv och bebisen. Jag har inte tänkt på bebisen på det sättet man gör där, och det kändes väldigt speciellt. Jag behöver jobba lite på att få rätt sinnesstämning, men ska gå fyra gånger till nu och sen tre gånger till i augusti/september.
  • Fröken Smilla
    lisodan skrev 2015-04-29 21:50:45 följande:

Låter härligt! Hur svåra är övningarna? Känns som en utopi att jag ska kunna hålla på och stretcha och greja med kroppen...

Inte svåra alls, man gör det mesta sittandes. Vi hade inte yogamattor, utan madrasser. Det handlar mer om en djupare insikt och andning än om träning. Inga invecklade positioner och så. Allt gör man i sin egen takt också och är nåt för svårt så hoppar man över. Nu kan jag ju bara utgå ifrån hur det går till i vår studio men det känns som att det borde vara liknande överallt.

Det fanns tjejer med igår som var i v 38, så man fixar det även när man är otymplig
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015