• Etta

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Välkommen lillajag! När är det BF för dig? Har också funderat på att köpa olja men inte blivit av än.

Kul att se magbilder, tycker inte mina blir så bra, magen växer så det knakar men vet inte om jag tycker det syns så tydligt på bilderna. Syns nästan tydligare framifrån att magen växer! Imorn ska jag till bm för tiden de först glömde bort, hoppas inte jag behöver ta järntabletter efter vad jag hört från er, men läste nånstans att majoriteten behöver tillskott efter v 20.

En annan fråga- nån som har tips på ett gott alkoholfritt vin till midsommar?

• Etta

Tack för bubbeltips! Jag har mest druckit alkoholfri öl innan som jag tycker det finns en hel del goda, men bara provat vin nån gång med dåligt resultat, och det röda var ju fruktansvärt, funkar nog inte med rött alkoholfritt tror jag. Bubbel borde ju funka betydligt bättre. Angående alkoholhalten undvek jag i början allt som inte var 0,0 men har luckrat upp de. Har hört att 0,5 motsvarar vad man får i sig av andra jästa matvaror tex filmjölk så tror absolut inte det är någon fara. Förra helgen drack jag flera glas Herrljunga cider från Ica och såg sedan att den ju innehöll 0,7 %, då blev jag lite nojig men samtidigt tror jag det ska ganska mycket till innan barnet tar skada, i många länder j Europa dricker man ju vad jag förstått gärna något glas vin då och då under graviditeten.

• Etta

Nu har jag varit och lyssnat på hjärtljuden hos mvc, så mysigt! :) Natuligtvis behöver jag ta järntabletter från och med nu dock.. Fick förslag på antingen Duroferon eller Niferex, visst var det nån av dessa ni var många här som fått problem av?

• Etta
    isglass3 skrev 2015-06-20 07:24:43 följande:

Hoppas alla haft en fin midsommar! Med nåt gott alkoholfritt i glasen, efter alla goda tips

Man kan oxå beställa gratis babypaket från olika apotek. Jag har hämtat ut några av dem, tror det var apotek Hjärtat som jag tyckte var bäst. Innehöll bl.a. nån babytvätt- mousse i fullsize, napp, nappflaska, endel krämer, bindor och lite annat.

Om man gillar gratisboxar finns ju även en från babyproffsen/babyland men den tycker jag är dålig, mest bara skräp.

Ni verkar ha varit hos bm runt v 20 de flesta av er? När har ni nästa besök? Jag har bara varit v 12, sen RUL och nu blir nästa i v25, om en dryg vecka.

Haft mycket trevlig midsommar på landet, med många barn och dans runt stången, känns fantastiskt att vi nästa midsommar också kommer ha en liten! :) Tackar igen för alla bra tips, köpte Richard Juhlin som var riktigt god! Bra tips om babypaket, ska jag kolla upp!

Isglass, jag hade ju bara inbokat besök i v 12, sedan RUL och sen v 26, ringde dem då och då hade de glömt ge mig en tid i v 20 så var där i veckan i vecka 21. Dock var det ju ett mer informativt besök, vi fick lyssna på hjärtljuden men annars ingen provtagning, fick sen papper att skicka till försäkringskassan, anmälan till BVC mm plus info om att jag bör börja med järntabletter. Nästa är som sagt i v 26.

Jag har nu anmält mig till föräldrakurs, ni andra som går hos barnmorskegruppen, när ska ni gå? Vi ska gå den som börjar 17/8.
  • Etta
    Fröken Smilla skrev 2015-06-20 11:20:59 följande:

Lite mer shopping!

Uppe till höger är den söta bodyn från Kappahl sen pyjamaser från Lindex som jag bara inte kunde låta bli resten är faktiskt reafynd!

Så fina saker! :) I övrigt känns mitt hägra underben också konstigt innan jag börjar röra på mig, har vaknat flera nätter och haft kramp i vaden så tänker det hänger ihop.
  • Etta
    lisodan skrev 2015-06-20 19:20:19 följande:

Har också bokat förlossningsförberedande kurs den 17 augusti. Tror jag. Fick ju inget verifikationsmejl så ska höra med bm. Om du menar den som hålls på Östra?

Ja, precis, det är den jag menar, men som kakan skrev är det väl Sahlgrenska vill jag minnas. Jag fick inte heller något verifikationsmejl, stod att man inte skulle få nåt så utgår från att jag är anmäld! Kul, då ses vi där! :)
  • Etta
    isglass3 skrev 2015-06-21 07:18:28 följande:

Hur gör ni andra med bad nu när det börjar bli sommar? Och simhall med för den delen. Jag har blivit så sjukt nojjig den här graviditeten så jag har tex inte simmat som jag brukar göra annars. Men nu är jag i sjukt stort behov av att röra på mig i nån skonsam form. Det kan väl inte vara farligt på nåt sätt att bada, varken ute eller inne?

Har också tagit upp det med bm som sa att det inte är nån fara alls förutom att man lättare får svamp eller urinvägsinfektion om man är känslig för det. Tänker att det kanske är bra att inte ha blöt baddräkt/bikinitrosor för länge men annars badar jag på! Har faktiskt precis tagit ett dopp i sjön vid mina föräldrars stuga. Kallt som fasen men härligt! :)
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015