• Etta

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Sindyrella: Angående dygnsrytm så märker jag att min bebis är som mest aktiv på kvällen (just nu är det ett väldans liv tex :)) men annars tycker jag det är väldigt olika tider på dygnet och att det varierar från dag till dag. Och som Kakan skrev, väldigt beroende på om jag är aktiv eller passiv. Men känner mycket tydligare nu än tidigare och liksom över hela magen så gissar det börjar bli trångt där inne..;) förstår inte heller hur jag ska orka jobba fram till 13 oktober som jag tänkt, sover jättedåligt och är helt slut efter en heltidsdag.

Kakan, jag tycker inte heller gravidjeansen är sköna längre, allt sitter åt! Hemma byter jag alltid om till ett par gräsligt fula men underbart sköna jättestora och lösa byxor min syster köpt i Indien. Önskar bara jag kunde ha dem på jobbet också!

Angående att ses- jag är fortsatt på, nu slänger jag ut förslaget söndagen 13/9. Vad säger ni som bor hyfsat nära Gbg?

• Etta
    Kakan1976 skrev 2015-08-26 21:15:29 följande:

Ja hemma är det ju inte ett problem på samma sätt men det känns jobbigt att jobba i drygt 5 veckor till och behöva ha obekväma kläder. Klänning är ju skönt men snart behövs strumpbyxor och det är ju inte bekvämt det heller...

Jag kan den 13:e!

Nä, jag vet, nu när sommargarderoben försvinner har jag jättesvårt att hitta kläder öht, för att inte tala om jacka! Jag har precis köpt ett par tights från boob, tycker de är okej än så länge!
  • Etta

Säkert ingen fara Kakan, tycker jag får nya symtom varje dag, men man blir ju orolig! Förvärras det under helgen så kan du ju alltid ringa förlossningen, jag pratade med dem en helg i somras när jag hade så fruktansvärt ont i magen ( som ju troligtvis var järntabletterna) och hon jag pratade med var väldigt förstående och lugnande.

• Etta
    Kakan1976 skrev 2015-08-31 13:32:55 följande:

Klockan 12? Posthotellet blir bra!

Jag tror att vilan, eller bristen på vila, påverkar mycket men det är så himla svårt att få till det tycker jag. Man har ju lika mycket att göra nu som tidigare. Om inte mer, med allt som ska fixas innan bebisen kommer.

Undrar också hur det går för Asams? Tänk om vi fått första knoddarna i tråden?

12 på Posthotellet passar mig bra! Men visst har de lite olika lokaler att sitta i? Jag har bara varit där på frukost tidigare och då var det ju en trappa upp, men visst är det längst ner de har fåtöljer?
  • Etta
    Sindyrella1983 skrev 2015-08-31 13:41:09 följande:

Ja tänk att snart (om dom inte redan kommit) så börjar det komma bebisar med jämna mellanrum. 

Det är så overkligt! Jag har fastnat i gravidstadiet och inte alls kommit till att det om typ två månader är förlossning....

Ja, jag tänkte också på det häromdagen, ska bli så spännande när alla bebisar börjar trilla in i tråden! :)

Jag tycker förlossningsförberedande kursen gjort mycket för att jag ska känna att det är rätt nära nu, har också börjat läsa "Att föda" av Gudrun Abascal, tyckte det var rätt lugnande i början men sen började jag läsa kapitlet om komplikationer och blev rädd istället. Sägs ju att det är bra att vara påläst om man är förlossningsrädd men jag vet inte om jag håller med, börjar ju istället oroa mig för saker jag inte ens visste kunde hända! Svår balansgång det där.
  • Etta
    Kakan1976 skrev 2015-08-31 18:19:57 följande:

Ja precis till vänster när man gått igenom svängdörren som är ingång till hotellet. Vi kan ses innanför den kanske? Lär känna igen varandra på de stora magarna :)

Låter bra! Ja, det lär vi ju göra! :)

lisodan, såg dig inte på förlossningskursen ikväll, hoppas allt är bra!
  • Etta

Fina magar! :) Två månader kvar till BF för mig idag och känns som folk nu börjar fatta att det är ganska snart och att magen därmed inte är "otroligt stor!" (som någon sa i somras..) längre.

Jag tycker också det är jättesvårt att hinna med allt samtidigt som man vill ta det lugnt, är ganska dålig på att ta det lugnt i vanliga fall och överplanerar ofta både vardag och fritid, märker verkligen nu att jag inte orkar med samma tempo som vanligt samtidigt som jag ju inte direkt har mindre att göra... Kaosartad situation på jobbet för tillfället men som tur är börjar min vikarie på måndag så då kan jag förhoppningsvis börja lämna över och få en lugnare situation. Hon är dock helt nyutexad så kommer få lära upp henne i allt...

Vi har nästan fixat allt men har nästan inget hemma då vi mestadels köpt/lånat av vänner, vagnen är i Habo, babynestet i Trollhättan och spjälsäng och skötbord i Kungsbacka... Så de närmaste helgerna ska vi åka runt och hämta hem allt. Det vi har kvar är blöjor, salvor mm och så ska vi tvätta alla kläder.

• Etta

Fin bild Kakan! Här blir det bara bilder med telefonen, men det får duga, får bli fotografbilder när bebisen kommit istället. En av mina bästa vänner är utbildad fotograf och tog våra bröllopsbilder, tyvärr bor hon långt bort så vi kommer inte lyckas få till en träff innan BF.

Förstår verkligen ni som kommit längre eller har två har det tungt nu, jag tycker det är tungt i v 32! Sover fortsatt dåligt, så helt slut såhär i slutet av arbetsveckan. Har införskaffat en amningskudde idag och ska se hur det är att sova med den.

I övrigt ska min man åka till London sön-ons, kändes helt ok när han bokade men nu börjar det kännas lite jobbigt att vara ensam även om det inte är så många dagar.

• Etta

Usch, så jobbigt det låter med din stackars katt Kakan! :( Men är säkert så att han inte fattar hur det går till nu när han behöver kissa på ett annat sätt, kanske ska ni testa med en större låda? Annars kanske du kan ringa veterinären och rådfråga, de borde ju vara vana vid den typen av problem.

Det är tyvärr bara min man som ska till London och inte jag, iofs hade jag nog inte orkat med det ändå.

Smilla, usch, hoppas verkligen du slipper bli sjuk! Vilken dålig tajming med bältros nu! Men finns säkert någon tanke från vc på vad du gör om det visar sig att du inte haft vattenkoppor.

• Etta

Fin bild Smilla!

Jag sover jättedåligt också, vaknar alltid vid 3-4 och måste kissa och ändra ställning med alla kuddar och kan sen ofta inte somna om utan känner mig helt klarvaken. Blir stressd också för känner mig så trött och sliten på jobbet. 25 arbetsdagar kvar så bara stå ut ett litet tag till.

Vi har köpt en ergobaby av en kompis, verkar väldigt stabil och ergonomisk tycker jag! Det negativa som hon sa var att deras son växte ur den ganska snabbt, han är iof ganska lång för sin ålder men utlovas ju att den ska kunna användas i ett par år!

Ang blodtryck tror jag att jag låg på 120/60 sist men siffrorna säger mig egentligen ingenting så kan minnas fel. Lågt var det iaf och blir yr då och då.

• Etta

Kakan, det där reagerade jag också på, både hon som höll i den kursen och bm som startade upp mammagruppen sa att FL var skit, jag blir ganska irriterad för känner att jag fått jättemycket stöd av både denna tråd och tidigare barnlöshetstrådar, vet inte hur jag klarat av de här åren utan allt stöd via FL! Men självklart, läser man bara "hetaste debatter" blir man ju mörkrädd och finns såklart massa myter som sprids och skrämmer upp folk men tycker också de kunde varit lite mer nyanserade!

Förstår det är segt sitta av tiden, jag har dock det motsatta problemet. Arbetar med nyanlända ungdomar så det är mer än nånsin att göra... Min vikarie började i måndags men hon är helt nyutexad så känns snarare som en extra börda att lära upp henne samtidigt som det är full rulle på jobbet. Tycker lite synd om henne också för känns som jag verkligen drabbats av gravidhjärna och är snurrigare än nånsin! Dagarna går ju fort iaf, alltid nåt, för längtar också bara till att få gå hem och pyssla med bebisgrejer!

Härligt med spa! Var på spa i början av sommaren och på gravidmassage, var jättehärligt!

I övrigt ser jag verkligen fram emot att träffa några av er på söndag, ska bli jättekul!

• Etta

Ja, namn är jättesvårt, blir som sagt eventuellt även en liten Ester hos oss, eller Sigrid, Iris eller Sally , pojke är vi inte riktigt ense om, jag lobbar för Harry.

Idag har jag varit hos bm och dessvärre visade det sig att kurvan planat ut, låg en bit över normalkurvan sist och nu ligger jag precis under. Ska få gå på kontroll nästa vecka igen och är det likadant då blir det tillväxtultraljud. Bm sa att det var ganska vanligt att det kunde bli så, men jag blir såklart jätteorolig. Hjärtljuden lät tack och lov bra och bebisen hade vänt sig med huvudet neråt nu! Men denna oron alltså... Blir bekymrad att den dåliga tillväxten kan bero på att jag varit så stressad på jobbet den senaste tiden, känns som jag inte alls kan hantera stress längre utan går upp i varv direkt.

• Etta

Tack alla för stöd! Känns lite bättre nu, verkar ju ändå relativt vanligt och som ni säger har de ju koll! Men ska prata med chefen i morn om möjligheten att gå ner i tid och överlämna en del ärenden redan nu. Värsta är ju att jag känner mig skyldig för alla mina kollegor har verkligen fullt upp.

Skönt att du inte behöver oroa dig för vattenkoppor Smilla!

• Etta

Så spännande att ha fått datum Asams och isglass!

Och fina magbilder!

För några veckor sen hade jag kramp i vaden i princip varje natt, nu är det mer sporadiskt. Går också för mig över om jag sträcker ut foten mot väggen, men ett riktigt störningsmoment!

Har också fått fler mörka leverfläckar, tror det är ganska vanligt?

• Etta

Tråkigt Asams, men förstår det är tungt och jobbigt för dig nu! Får bli när bebisarna har kommit! :)

Skulle inte Maryomary komma också?

• Etta
    Annamckenzie skrev 2015-09-13 11:23:20 följande:

I måndags kl 13.47 föddes vår lilla Elora Ann-Marie Mckenzie dock 5 veckor för tidigt. Vi mår bra hon behövde hjälp att andas den första dagen samt har fått hjälp att äta med sondmatning men andas nu för egen maskin :) jag förlöstes med akutsnitt sövdes då vattnet gick och det blev superbråttom då hennes hjärtljud sjönk. Vi får vara kvar på sjukhuset ett tag tills allt stabiliserat sig och att de ser att hon går upp som hon ska :) är helt överlycklig.

Stort grattis!!! Så härligt att hon är här, även om det låter som det blev dramatiskt. Skönt att allt gått bra!
  • Etta
    MaryoMary skrev 2015-09-13 16:37:02 följande:

Hej alla! Ja, min plan var att komma idag också men åkte in till sjukhuset i går. Hade enorma magsmärtor och liten blödning. Fick stanna på observation men ingen fara med mig o bebis! Antagligen stress och är nu sjukskriven på heltid. Trodde nästan det var dags för bebis:)

Hoppas ni haft kul idag på Post tjejer!

Så läskigt Mary! Skönt att allt var bra. Och skönt att de tog det på allvar och sjukskrev dig. Vi var en liten skara på Post men hade väldigt trevligt! :)
  • Etta

Tror jag lyckades gå med i gruppen men är osäker!

Sindyrella- jag är jättetrött hela tiden, förutom mellan typ 3-5 på natten då jag ofta är klarvaken...

• Etta
    Fröken Smilla skrev 2015-09-15 06:42:12 följande:

Jag hittar inte din ansökan, tror du att du kan prova igen?

Har testat igen! Nu fick jag ett svarsmeddelande att jag efterfrågat medlemskap så nu verkar jag ha gjort rätt!
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015