• Kakan1976

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

isglass3 skrev 2015-04-03 20:11:01 följande:

Tror det här har varit uppe tidigare men tar upp det ändå. På tisdag ska vi göra KUB och jag känner mig lite orolig inför det. Egentligen mest för att det känns konstigt att göra det. Hur har ni andra tänkt? Vet ju att endel har gjort/ska göra och endel inte, men hur har era tankar gått? Jag tycker det är svårt det här med fosterdiagnostik. Känner mig ganska säker på att jag inte vill gå vidare med fvp eller mkp ifall det skulle "behövas" och då funderar jag lite på varför vi alls ska göra kub eg? Förhoppningsvis får vi ju låg risk och då kan man väl kanske slappna av lite men ändå? Hoppas helt enkelt att det går bra och vi inte behöver tänka mer på det...

Vi har valt att inte göra KUB. Hade blivit väldigt orolig av ett gränsvärde och hade inte vågat riskera något med att fvp eller mkp. Jag hade heller inte klarat av att göra abort om vi fick ett dåligt besked. Men jag förstår absolut de som gör KUB. Att få bra värden hade varit väldigt skönt och en stor lättnad.
  • Kakan1976
    Fröken Smilla skrev 2015-04-04 18:19:27 följande:

Om jag inte minns fel, så tränar flera av er.

Jag tränar inte, men går på promenader och har en koloni som måste skötas. Har märkt att jag blir trött väldigt fort och blir lite smått illamående när jag tex gått en stund. Idag tog ryggen/höfterna slut när jag pysslade i koloni. Märker ni av nån förändring på liknande vis?

Nej det kan jag inte säga men jag blir väldigt lätt andfådd även om jag också bara tar promenader.
  • Kakan1976

Jag är så trött på den här oron nu. Suttit på gynakuten i 3,5 t för att skickas hem utan att få ett UL pga. kort om personal. Jag åkte dit eftersom jag ju haft ihållande molvärk i flera dagar och idag fick jag en blödning. Dock en pytteblödning vid ett enda toabesök men kände att nu får det vara stopp på oron men Icke sa Nicke. Lika orolig nu som innan besöket till akuten. Så jäkla tröttsamt!

• Kakan1976

Jag fick gå tidig vänta om jag ville men de har ju lika dåligt med personal idag. Borde verkligen vara tvärtom, att när alla andra vårdcentraler och barnmorskor har stängt borde akuten ha mer personal. Jag ska till min BM imorgon bitti så ger mig till tåls. Inget mer blod och det var verkligen pyttelite. Kan ha varit från utsidan har jag tänkt på, är på toa jämt så kanske torkat sönder lite. Hoppas på det.

• Kakan1976
    Etta skrev 2015-04-06 12:40:55 följande:
    Håller med, helt sjukt att det är så dålig bemanning på akuten! Jag fick ju vänta i över sju timmar o det är ju inget man vill göra varje dag direkt... Tror inte det är någon fara om det är så lite blod, finns ju massa orsaker till att det kan komma blod, det vanligaste verkar vara att slemhinnorna är väldigt känsliga och att det är dem som kan blöda. Själv störtblödde jag ju men det gick vägen ändå ( åtminstone hittills..) Men visst är det sjukt jobbigt med oron! För mig har den så lätt att ta överhanden över allt o kan känna att jag oroar mig konstant. Väldigt jobbigt.
    Ja oron tar verkligen över. Usch. Undrar om och när man slutar oroa sig jämt och ständigt.

Hade du ont när du fick din blödning?
  • Kakan1976
    isglass3 skrev 2015-04-06 15:14:07 följande:

Oj, här var det mkt att läsa ifatt smile1.gif

Va jobbigt kakan, hoppas du kan få ett ul snart. Vet hur jobbigt det är att gå och vänta. Jag har haft lite som du sista veckan. Innan det var det en vecka utan molvärk men sista dagarna har jag haft riktigt ont av och till. Men nånstans tror jag ändå att det är för att det växer, har varit lite fram och tillbaka innan oxå. Men nu blev jag orolig för att det kom tillbaka så starkt. Jag har inte haft direkt ont vid mina blödningar, men däremot blött väldigt mkt och ibland mindre och hittills har det iaf ändå gått bra. Men jättejobbigt är det... Är grymt nervös inför kub imorgon men försöker hålla mig lugn genom att sitta och njuta i solen på altanen och titta på alla fina blommor smile1.gif

Hoppas på att få ett imorgon hos BM.

Skönt att höra att vi är fler som har rätt mycket växtvärk. Jag tycker att det är märkligt att det pratas så lite om det hos BM bland annat.

Förstår att du är nervös med det kommer gå finfint tror jag!
  • Kakan1976

Fick inget UL idag hos BM, de hade ingen tid men jag fick en imorgon så får ge mig till tåls ett tag till. Men jag är faktiskt inte lika orolig längre som tur är. Det känns "normalt" igen nu med lite molvärk då och då och ömmande bröst. men att det ska vara så jäkla svårt att få till ett UL då! Trött jag blir. Det tar ju bara någon minut och ändå lyckas de inte få in mig när jag ändå är där. Jaja, imorgon hoppas jag verkligen få se ett fint litet tickande hjärta igen.

• Kakan1976
    lisodan skrev 2015-04-07 11:47:37 följande:
    Det blir bättre sen när du kommit längre i graviditeten. Då kan man få komma in och lyssna på hjärtljuden- har de sagt till mig iaf. Vi går ju på samma ställe.

Undrar om det är en baby boom i Göteborg i år? Jag fick tid ganska sent både till KUB och RUL. Och ändå ringde jag och skrev in mig tidigt hos Barnmorskegruppen.
    Ja, det sa hon till mig också men att det verkar vara från vecka 14 man kan höra ordentligt.  Jag går in i vecka 12 idag.

I vilken vecka fick du tid för RUL? 18-22 har jag för mig att hon sa till mig men jag har inte fått någon tid ännu så hon skickade iväg remissen igen idag när jag var där. Jag tror att de skickar remiss för RUL när man är där på inskrivning så det kanske inte spelar någon roll när du ringde?
  • Kakan1976
    isglass3 skrev 2015-04-07 13:16:15 följande:

KUB idag gick jättebra!! Fick ca 1:11400. Har varit så grymt orolig men nu när det är gjort och gick bra så känns det skönt att det är gjort. Aldrig mera KUB smile1.gif läkarbesöket gick oxå jättebra, fick besked om att jag inte alls har moderkakan lågt!?så nu verkar det som en relativt normal graviditet ligger framför smile1.gif känns helt ofattbart! Blir några koller på spec mvc och det känns jättebra! Kommer bli ett planerat snitt och bf blev 16 okt! Så imorgon ska jag berätta för min grupp i skolan, om nu nån händelsevis har missat min mage i omklädningsrummet, haha smile1.gif

Så bra att du får ett ul im iaf kakan, hoppas du får lugnande besked och snart kan njuta av att 12 v gått!

Åh vilken lättnad! Härligt!
  • Kakan1976
    lisodan skrev 2015-04-07 14:40:15 följande:
    Hon sa till mig att de gör det på Barnmorskegruppen från vecka 15 om jag ej minns fel. Skönt att du får ett ul imorgon- så bara 3 veckor till du kan komma in och lyssna om du blir orolig! smile1.gif
    Ja ok. Vi gör det på Östra så det är nog därför det tar längre tid då.
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015