• lisodan

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Hej, jag hoppar in här också! Precis gjort VUL idag och sett ett fint litet tickande hjärta. Hade ett MA förra året efter vår första IVF och nu har vi äntligen kommit längre än sist. Det känns som ett stort steg! Dock känner jag att jag har en oro fortfarande som jag tror jag vill försöka bearbeta tillsammans med Sahlgrenskas psykolog lite. Har gått hos henne innan och hon är jättebra tycker jag. Så fort jag inte mår lika illa längre börjar tankarna vandra och så kan jag inte fortsätta ha det känner jag. Hoppas hon kan hjälpa lite med sätt att försöka vända tankarna.

• lisodan
    Namn och ålder:
    Kakan, 38 år
    happyhappy, 28 år
    Fröken Smilla, 33 år
    Asams5, 31 är
    MaryoMary, 37 år
    lisodan: 39 år

Klinik:
    Kakan: Nordic i Gbg (tididigare Sahlgrenska)
    happy happy:Carl von Linne-kliniken i Uppsala
    Fröken Smilla: RMC Malmö
    Asams5: Sahlgrenska
    MaryoMary: Nordic i Gbg
    lisodan: Sahlgrenska

Första UL:
    Kakan: Antagligen v. 10
    happy happy: 4/3
    Fröken Smilla: 27/2
    Asams5: 19/2
    MaryoMary: 5/3
    lisodan: 19/2

BF:
    Kakan: 28/10
    happy happy:20/10
    Fröken Smilla: 8/10
    Asams5:
    MaryoMary:
    lisodan: 6/10
  • lisodan

Hej vi gjorde VUL 6+0 och det syntes ngt som pulserade. Dock såg första läkaren ingenting men nästa läkare såg alltså pulserandet. Så det handlar kanske om skicklighet?

• lisodan
    Kakan1976 skrev 2015-02-20 08:24:28 följande:

God morgon!

Har ni några tips på vad man kan göra åt den galet uppblåsta magen? Jag ser på riktigt ut att vara i typ sjätte-sjunde månaden redan. Har iofs problem med IBS så en del beror nog på det men det känns mkt värre sen jag blev gravid.

Har du testat att ta bort sk. FODMAP mat? Försökte länka en länk här, men gick ej, testar separat...
  • lisodan

www.bravardag.se/halsa/knopp-och-sjal/artikel/lider-du-av-uppblast-och-orolig-mage

Kanske funkar detta också för gravida? Jag känner mig också väldigt svullen. Speciellt på kvällarna. Jag har själv ätit gluten o laktosfritt snart ett år och magen är mycket gladare. Men jag vet inte om jag har endometrios, ibs eller båda delarna. Det enda jag vet är att jag ej är så hård i magen längre. Det var verkligen ett problem innan.

Häromdagen drack jag en del bubbelvatten, det känner jag ej för igen! Magen blev jätteuppblåst. Tycker också att bönor kan ställa till de. Och igår fick jag grym halsbränna av kebabrullen.

Jag tror man får testa sig fram....

• lisodan
    Fröken Smilla skrev 2015-02-22 08:38:14 följande:

Skönt med testet. Jag gjorde också ett en vecka efter plusset och känner igen din nervositet

Angående ilningarna, jag har haft tre sorters känningar i magen... Det första jag kände var definitivt ligamenten. Det drar och har sig på varsin sida. Numera gör det också ont när jag nyser Sen känner jag växtvärk i själva livmodern, som påminner lite om mensvärk. Och så sist, magknip tarmarna bråkar eftersom jag är hård i magen. Min mage är annars tvärtom så det har varit en stor omställning. Det magknipet är värst av allt

Precis dessa slags känningar har jag haft. Ibland hade jag i början även riktiga hugg på varje sida. Blev ju superförkyld i typ v 6 och låg i sängen o ropade aj vid varje nys och hostning...hehe...Det har kommit och gått lite också. Nu i vecka 8, snart 9 har det mest varit som mensvärk. Plus tarmarna då om jag är hård i magen, men det är jag van vid sen tidigare.
  • lisodan
    Kakan1976 skrev 2015-02-22 10:04:57 följande:

Ha! Får passa mig för plommonen då ;)

Har ni bytt från multivitaminer för kvinna till sådana för gravida?

Jag tar bara folsyra vitaminer. Tänker vänta och fråga barnmorskan när jag evt ska börja ta ngt mer såsom järn tex. Min mage blev förstoppad av multivitamin (förmodligen pga järnet).
  • lisodan
    Fröken Smilla skrev 2015-02-22 14:34:28 följande:

Alltså, brösten. Mina är full av blå ådror, inte så snyggt trodde inte det skulle komma så tidigt. Och aj, de känns rätt bra alltså. Har era bröst förändrats?

Ser lite små blå ådror. Annars är de lite större, likaså vårtgårdarna samt att de är spända. När jag legat ner ett tag och reser mig upp kan det dunka till rejält i dem några sekunder. Det är som att nyper till, ilar til, och gör lite ont.
  • lisodan

Grattis alla och välkomna till denna tråd!

Jag svimmade nästan i lördags natt men har konstaterat blodtrycksfall sen tidigare så vet lite hur jag ska göra för att undgå det. Lägg er ner så snart som möjligt, när ni känner er yra eller det svartnar, med huvet ner och fötterna upp. Man lär sig känna av symtomen strax innan man svimmar. Också bra så man ej slår sig. För skulle man svimma ändå trots huvet ner o fötterna upp, så ligger man ju redan ner.

Ett annat tips är att dricka mycket vatten kontinuerligt under dagen. 3 liter! Samt att se till att blodsockret ej sjunker.

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015