• mb08

För full nattblöja, läcker!

Vår son (14 mån ca 12 kg) verkar kissa sjukt mkt på natten senaste tiden. Blöjorna brukar ju alltid vara välfyllda på morgonen men de senaste veckorna har de svämmat över nästan varje morgon. Såpass att pyamas o lakan är alldeles våta. Han dricker inte så värst mycket under dagen/kvällen skulle jag säga, några klunkar vatten här och där bara. Till läggningen (samt på morgonen) får han ca 200 ml välling. Visst skulle vi kunna dra ned på vällingen men vi  vill att han ska vara mätt också ju. Och dessutom har han druckit denna mängd välling i många månader nu och läckageproblemet är ju rätt nytt. Vi har provat Libero och Pampers Dry Nights, hade stl 4 förut men nu provat 5:or, men inget verkar hjälpa. VI kollar att snoppen ligger ned och att blöjan sitter rätt förstås. Finns det några typ extraabsorberande inlägg man kan ha!? vill inte behöva hålla på och byta på honom mitt i natten men vill ju inte heller att han ska vakna och vara kall och blöt!! Han sover oftast ca 10.5-11 h per natt. men nu har det hänt att han vaknar alldeles för tidigt och då tänker att att det kan vara pga den överfulla blöjan. Han kissar normalmycket på dagarna skulle jag säga. Byter ju blöja regelbundet sådär under dagen och de är sällan mer än "normalfulla".Han äter också "normalmycket" mat och äter det mesta, ingen specialkost eller så.

• Svar på tråden För full nattblöja, läcker!
  • Ledilnaan

Jag föreslår att ni testar att dra ner på vällingen på kvällen, om du känner dig orolig att han lägger sig hungrig, så prova att ge honom gröt eller smörgås innan han får vällingen.
    Vad jag vet så finns det inga extra inlägg att lägga i blöjan.

• Oscarsmamma84

Min son kissar oxå mycket på natten. Provade pampers babydry o den fungerar på honom fastän jag inte är nåt fan av pampers.

• LH8989

Min kille väger 12340g och vi har storlek 6 på libero comfort. Har aldrig läckt. Han kissar också mycket och äter 240ml välling.

• Fian88

Ja jag tror också att det är blöjan det beror på, inte vällingen! Prova annat märke kanske? Vår son (16 mån) drack ca 270ml välling på kvällen + vatten och blöjan har aldrig läckt, vi använder Pampers easy up storlek 6!

• Annelie 76

Min äldsta kille har alltid kissat mycket på morgonen och blöjorna har haft svårt att räcka till. Kom på att vi fick byta storlek så fort han kom upp i nästa viktklass, dessutom var det viktigt att lossa läckagebarriärerna och se till att det fanns mycket blöja fram över snoppen.

Nu med lilla verkar det vara samma sak, han får också ha stora blöjor för att de ska räcka till.

• mb08

ok, tack för tips! som jag skrev så förstås visst, vi kan minska på vällingen, men samtidigt har han druckit denna mängd välling länge. och dessförinnan fick han gröt på 1,5 dl vatten + ammade precis innan läggning innan dess (om man jfr med att han nu då dricker välling på 2 dl vatten är det ju inte så stor skillnad, om ngn alls). Detta läckande är bara typ 2 v gammalt. Har innan haft Libero i stl 4, sen pampers Baby dry (skrev dry nights innan, men menade baby dry) 4+ och nu 5. Kan ju prova 5+ förstås.... Förstår inte, jag blir tokig på detta kissande! Aldrig varit ett problem innan, hur kan det bara komma pang!?Rynkar på näsan

• Fian88
    mb08 skrev 2015-02-16 14:03:36 följande:

ok, tack för tips! som jag skrev så förstås visst, vi kan minska på vällingen, men samtidigt har han druckit denna mängd välling länge. och dessförinnan fick han gröt på 1,5 dl vatten + ammade precis innan läggning innan dess (om man jfr med att han nu då dricker välling på 2 dl vatten är det ju inte så stor skillnad, om ngn alls). Detta läckande är bara typ 2 v gammalt. Har innan haft Libero i stl 4, sen pampers Baby dry (skrev dry nights innan, men menade baby dry) 4+ och nu 5. Kan ju prova 5+ förstås.... Förstår inte, jag blir tokig på detta kissande! Aldrig varit ett problem innan, hur kan det bara komma pang!?Rynkar på näsan

Jo men prova att byta modell kanske? Blöjorna från samma märke ser ju ändå olika ut. Tänker att det nog är dumt att minska på vällingen för risken är att ni får en vaken hungrig kille flera timmar tidigare på morgonen. Ni får testa er fram helt enkelt!
  • Annelie 76

Det allra viktigaste har varit att dra åt ordentligt i midjan och sen dra fram blöjan så det blir mycket blöja över snoppen. Problemet har iaf här varit att det kissas mycket på en gång så blöjan hinner inte riktigt suga upp.

• Mellanmjölkens land

Det finns engångsinlägg för tygblöjor som man tydligen kan använda för att boosta upsugningsförmågan även för vanliga blöjor. Kan det vara nått?

• mammalovis

Har han ett par underbyxor ovanpå blöjan som håller den på plats? En del barn är ju väldigt rörliga och får blöjan att hamna på sniskan. Min dotter fick ofta stringblöja när hon var äldre med storläckage som följd. Hon gick nog och drog i blöjan, så det blev så.

• PetraMunchen

Är det ett stort problem kan du ju tex gå och byta blöja innan du själv går och lägger dig. Alt, ta upp och lära han kissa på riktigt. Det fixade mina på nätterna vid 1 års åldern, fast vi körde EC från start.

• mb08
    SnyggareByggare skrev 2015-02-18 16:27:26 följande:

Är barnet över ett år så får ni ju ta och vänja honom av vid blöja.

Absolut! Ettåringar (som inte går än) som fortfarande har blöja på nätterna är ju verkligen skandal. Tack för tipset!
  • Karin78

på natten så kör med tyg extra ilägg från imse vimse eller köp vikblöjor och ha som ilägg. eller gå över helt till tygblöjor de är bättre då man kn rglara hur många iläg man behöver.

Det fick vi göra med vår stor kissare för att det inte skulle läcka.

Lycka till.

• mb08
    Karin78 skrev 2015-02-19 07:18:24 följande:

på natten så kör med tyg extra ilägg från imse vimse eller köp vikblöjor och ha som ilägg. eller gå över helt till tygblöjor de är bättre då man kn rglara hur många iläg man behöver.

Det fick vi göra med vår stor kissare för att det inte skulle läcka.

Lycka till.

Tack för tipset. har ni alltså tygblöjor, eller lägger ni i inläggen i engångsblöjor?
  • PetraMunchen

Jag tycker också tygblöjor funkar bättre, inga blöjexem och många inlägg om det kommer mycket. De har ju plasthölje utanpå så vanlig blöja utanpå lär du inte behöva. Det värsta som händer är att barnet vaknar och man byter blöjan, vilket man ju ändå kanske ska göra om de kissat för vem vill gå runt med massa kiss i blöjan.

• Karin78
    mb08 skrev 2015-02-19 09:00:56 följande:
    Tack för tipset. har ni alltså tygblöjor, eller lägger ni i inläggen i engångsblöjor?
    vi har gjort både och men nu har vi bar tygisar. köpte vikblöjor från ikea som vi fick tips om via facebook gruppen.

www.facebook.com/groups/tygblojorna/
  • sandraaa

Hade pampers dry nicht dom blir fuktiga på utsidan när blöjan är full

Till o med lidls är bättre, kör libero för det mesta

Svar på tråden För full nattblöja, läcker!