• Tom Araya

Vad håller våra styrande på med egentligen...

Vad håller våra styrande på med egentligen...

I 15 år har Putin styrt Ryssland och under samma tid har den ur demokratisk synpunkt tveksamma utvecklingen pågått samt upprustningen av militära styrkor. Ryssland är inne på sitt tredje krig i Europa under samma tid och svenska politiker reagerar inte. Först nu har man börjat prata om att satsa på försvaret igen, efter 20 års otaliga nedläggningar och avvecklingar.
    Men man tvekar i att skaka fram de 3-4 miljarder som krävs för att klara insatsorganisation 14, trots att den är fruktansvärt underdimensionerad.

Vad gör man samtidigt? Ser över var man kan spara för att kunna få ihop vad som behövs till försvar? Nej, man planerar istället för fördubblad flyktingmottagning samt att försvaret lägger tid, arbete och resurser på genderfrågor.
    www.di.se/di/artiklar/2015/1/31/har-ar-regeringens-hemliga-asylgrupp-2/
    www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/02/malet-en-radgivare-i-gender-pa-varje-militar-enhet-i-forsvarsmakten/

Mona Sahlin vill ta emot fd IS-soldater (som varit bosatta i Sverige innan) med öppna armar och behandla dem bättre än kriminella i Sverige, ja t.o.m. vill hon erbjuda dem mer psykiskt stöd än vad svenska soldater fått efter att ha rest på FN-sanktionerade uppdrag utomlands och riskerat livet.
    www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/mona-sahlin-stottar-kommunens-forslag
    www.svd.se/nyheter/inrikes/sahlin-stodjer-forslag-om-hjalp-till-is-krigare_4261683.svd
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6078677

Det finns säkerligen mängder av fler sådana här snedprioriteringar som du kommer på eller känner till.

Det får fan vara nog på dumheterna nu! När ska stat, landsting och kommun (med tillhörande myndigheter) prioritera och satsa på det som är deras huvuduppgifter och se till att de fungerar i första hand. Överkursen kan vi titta på om det finns resurser över...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-13 23:12
    Tråd för dig som är intresserad av att läsa och diskutera mer om läget kring svenskt försvar och svensk säkerhets- och försvarspolitik.
    www.familjeliv.se/forum/thread/64667215-alliansens-forsvarspolitik-suger-jag-ar-sa-jakla-less/83

• Svar på tråden Vad håller våra styrande på med egentligen...
  • Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-20 16:19:55 följande:

@ Tom Arya

Ja, varför flyttar inte vara alla människor som är missnöjda med sin regering.....

Skämt åsido, visst kan man diskutera både det ena och andra. Jag tog exemplet med Tjetjenien/Ukraina för jag tänkte att det kanske kunde vara målande för hur jag menar; att vi ser på Rysslands göranden och låtande med lite andra ögon, och det gör att man kanske upplever dev som mer hotfullt än vad som behövs. Så tycker jag. Alla tycker inte samma. Men nu har jag förklarat hur jag ser på det och ska inte uppta din tråd mer.

(Allmänt tycker jag att alla som vill kan få bli självständiga. )

Det är ju lite lustigt att Putinister försöker hävda att världen är hotfull mot Ryssland och att deras upprustning och aggressiva beteende hänger på det, men Sverige och andra länder skulle ha fel synsätt genom att se Ryssland på samma sätt och på liknande grunder (fast de är ju uppenbart värre från Ryskt håll då).
    Vi ska sila mygg och svälja kameler alltså...

Det är ju genomgående i alla dessa krig vad Ryssland vill, att det som är ryskt ska förbli ryskt och att det som inte är ryskt gärna får bli ryskt. Det handlar inte så mycket om vad folk där vill.
  • Ogenomtänkt

@ Tom Arya,

Ledsen, men jag kände att jag bara måste skriva en gång till...

Hoppas du inte menar mig när du skriver putinist. Då bli jag ledsen. Det känns inte alls rättvist. Måste man antingen vara med eller emot? Jag trivs bra i sosse-Sverige och är verkligen inte avundsjuk på hur ryssarna har det.

Man måste inte vara putinist för att att tycka att utrikespolitiken är inkonsekvent.

Och att säga att man inte tror att de hotar Sverige är inte samma som att säga att de inte hotar någon alls.

• Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-20 18:22:52 följande:

@ Tom Arya,

Ledsen, men jag kände att jag bara måste skriva en gång till...

Hoppas du inte menar mig när du skriver putinist. Då bli jag ledsen. Det känns inte alls rättvist. Måste man antingen vara med eller emot? Jag trivs bra i sosse-Sverige och är verkligen inte avundsjuk på hur ryssarna har det.

Man måste inte vara putinist för att att tycka att utrikespolitiken är inkonsekvent.

Och att säga att man inte tror att de hotar Sverige är inte samma som att säga att de inte hotar någon alls.

Nejnej, det var inte alls meningen att du skulle ta det personligt, jag ber om ursäkt att jag fick dig att uppfatta det så. Sedan är ju förstås "Putinist" lite raljerande ettikett som är mer korrekt på den högre nivån av ryssvänlighet, en skala som sträcker sig från positiv strax över neutral, via alla nivåer av positiv till avdyrkan.

Sedan kan jag tycka att om man ser skillnaderna i hur Storbritannien, USA, Tyskland,  Frankrike m.fl. är för oss och Europa jämfört med hur Ryssland är det, så borde man förstå att det inte är ett inkonsekvent tankesätt som får mig att vara mer positiv till USA och NATO än till Ryssland.
  • Ogenomtänkt

Ok, jag missuppfattade!

• Tom Araya
    Dr Nail skrev 2015-02-20 01:25:12 följande:
    Nej - besvarad :) Du frågade hur Sverige slickar USAs röv och jag svarade kulturellt.
    ...och jag säger att det inte räknas för man kan inte hindra folk att influeras av annan kultur, det är inget ställningstagande från organ som styr i vårt land.
    Dr Nail skrev 2015-02-20 01:25:12 följande:
     Du vill ha även rent politiska exempel på varför Sverige är USAs koloni? Jag kan ge dig, men varför? Jag är säker på att du vet själv :)
    Har du ett politiskt exempel får du gärna ta upp det...

• Tom Araya

Typexempel på vilka konsekvenser politisk kortsiktighet kan få...

Genomförandegruppen ? konsekvenserna för Försvarsmaktens förmågor

kkrva.se/genomforandegruppen-konsekvenserna-for-forsvarsmaktens-formagor/

Försvarets strålande affärer

FÖRSVARET. Det är början på 1990-talet. Det kalla kriget är slut. Världen rustar ned. På några år förstörs 58 000 stridsvagnar, artilleripjäser och mängder av andra vapen. Mycket blir till salu. I Sverige hade vi fortfarande mer än tio armébrigader, varje brigad var på lite drygt 5000 man som cyklade och åkte lastbil. De saknade splitterskydd. 

petterssonsblogg.se/2015/03/03/forsvarets-stralande-affarer/
  • Tom Araya
    Nej, detta är inget aprilskämt och även om artikeln är tio år gammal är den högaktuell. Detta är frågorna kring försvarets ekonomi som ingen politiker vill ta i eller ens nämna och är ett av flera skäl till att ett starkare försvar i Finland kostar hälften så mycket som det svenska...

SvD 1/4 2005:

Se över försvarets momsplikt

www.svd.se/nyheter/inrikes/se-over-forsvarets-momsplikt_408767.svd
  • Tom Araya

Wiseman klargör räkenskaperna...

Regeringens förslag i nettosiffror
    De uppgifter som släpptes igår från regeringen avseende förslag till budget för Försvarsbeslutet 2015 var bruttosiffror. Under presskonferensen framkom det att de 6,2 miljarder kr som nämndes i själv verket inte blir mer än 4,2 mdr kr när man räknat bort 300 mkr i omfördelning inom ram, 500 mkr i höjda hyror till Fortverket och slutligen 1,2 mdr kr i kostnad på grund av höjningen av arbetsgivaravgifter för unga.

wisemanswisdoms.blogspot.se/2015/03/regeringens-forslag-i-bruttosiffror.html
Svar på tråden Vad håller våra styrande på med egentligen...