• Tom Araya

Vad håller våra styrande på med egentligen...

Vad håller våra styrande på med egentligen...

I 15 år har Putin styrt Ryssland och under samma tid har den ur demokratisk synpunkt tveksamma utvecklingen pågått samt upprustningen av militära styrkor. Ryssland är inne på sitt tredje krig i Europa under samma tid och svenska politiker reagerar inte. Först nu har man börjat prata om att satsa på försvaret igen, efter 20 års otaliga nedläggningar och avvecklingar.
    Men man tvekar i att skaka fram de 3-4 miljarder som krävs för att klara insatsorganisation 14, trots att den är fruktansvärt underdimensionerad.

Vad gör man samtidigt? Ser över var man kan spara för att kunna få ihop vad som behövs till försvar? Nej, man planerar istället för fördubblad flyktingmottagning samt att försvaret lägger tid, arbete och resurser på genderfrågor.
    www.di.se/di/artiklar/2015/1/31/har-ar-regeringens-hemliga-asylgrupp-2/
    www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/02/malet-en-radgivare-i-gender-pa-varje-militar-enhet-i-forsvarsmakten/

Mona Sahlin vill ta emot fd IS-soldater (som varit bosatta i Sverige innan) med öppna armar och behandla dem bättre än kriminella i Sverige, ja t.o.m. vill hon erbjuda dem mer psykiskt stöd än vad svenska soldater fått efter att ha rest på FN-sanktionerade uppdrag utomlands och riskerat livet.
    www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/mona-sahlin-stottar-kommunens-forslag
    www.svd.se/nyheter/inrikes/sahlin-stodjer-forslag-om-hjalp-till-is-krigare_4261683.svd
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6078677

Det finns säkerligen mängder av fler sådana här snedprioriteringar som du kommer på eller känner till.

Det får fan vara nog på dumheterna nu! När ska stat, landsting och kommun (med tillhörande myndigheter) prioritera och satsa på det som är deras huvuduppgifter och se till att de fungerar i första hand. Överkursen kan vi titta på om det finns resurser över...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-13 23:12
    Tråd för dig som är intresserad av att läsa och diskutera mer om läget kring svenskt försvar och svensk säkerhets- och försvarspolitik.
    www.familjeliv.se/forum/thread/64667215-alliansens-forsvarspolitik-suger-jag-ar-sa-jakla-less/83

• Svar på tråden Vad håller våra styrande på med egentligen...
  • Tom Araya
    Dr Nail skrev 2015-02-19 12:15:28 följande:
    Jag menar att det skulle t.o.m. kunna ske om personen var uzbekistanier, men kommer det att ske? Fet. Chans. Engelsmän kan få en viss särbehandling, men inte lika mycket som en amerikan. Jag har sett det många gånger! Uppenbart lillebrorskomplex. 

Eller kolla på utbudet av teveprogram... Jag ska sluta förklara nu - jag känner mig rätt dum för att du vet mycket väl vad jag snackar om, men av nån anledning väljer att leka naiv :)

Uncool, dude :)
    Du gör felet att likställa spridning av amerikansk mediakultur med förhållandet mellan nationer på ett politiskt plan, min tidigare fråga står fortfarande obesvarad...
  • Ogenomtänkt

@ Tom Arya

Missförstå mig rätt nu; jag tycker inte SB är aggressivare än nån annan. Att ryssarna blir trängda av NATOs framryckningar tycker jag inte är så konstigt. Men ser alltså inte på vilket sätt det skulle hota oss.

Hursomhelst helst tycker jag inte du ska misströsta. Opinionen är på din sida just nu. Ryssland-bashing är högsta mode.

• Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-19 20:27:34 följande:

@ Tom Arya

Missförstå mig rätt nu; jag tycker inte SB är aggressivare än nån annan. Att ryssarna blir trängda av NATOs framryckningar tycker jag inte är så konstigt. Men ser alltså inte på vilket sätt det skulle hota oss.

Hursomhelst helst tycker jag inte du ska misströsta. Opinionen är på din sida just nu. Ryssland-bashing är högsta mode.

Egentligen är ryssfrågan bara ett sätt att få uppmärksamhet till frågan. Ur rent säkerhets- och försvarspolitisk synpunkt så borde vi ha ett starkt försvar oavsett hur det ser ut i ryssland, eftersom läget ändras innan vi hinner göra något åt det. Att försöka förutsäga vad som kommer att hända de närmsta 2-30 åren är lönlöst och dömt att misslyckas. Generellt sett är det inte främst nuläget vi ska bygga vårt försvar på, utan den framtid vi inte vet ett skit om. Svårt men inte omöjligt. Man tar helt enkelt med både bad-, sommar-, regn- och vinterkläder, oavsett vädret idag samt garderar med både bälte och hängslen.

Vad det gäller Rysslands aggressivitet så måste du ha missat något...

Putin blev president 1999. Avståndet till Väst-Europa ökade och upprustning startade. Den politiska utvecklingen i Ryssland har inte direkt gått åt ett håll med starkare demokrati och stabilitet.
    Ryssland har tre krig på icke-rysskt territorium på sitt samvete sedan kalla kriget med Ryssland som initiativtagare till steget där konflikt eskalerat till våld nationer emellan.
    Den enda skillnad nuvarande läge med Ryssland gör är att lägga till AKUT till det MÅSTE som ändå finns.

Vad det gäller NATO så anser jag det fel att kalla det expandering som om det var medvetet från NATOS sida. Fria länder är välkomna att söka medlemsskap, det är inget som ska dikteras eller villkoras av varken USA, Ryssland, något annat NATO-land eller något annat land överhuvudtaget. Om fd WP-länder tar avstånd från Ryssland så finns det sannolikt orsaker till det och inget som varken NATO eller det landet ska lastas för.

Vad det gäller det potentiella hot Ryssland nu kan utgöra för sin omgivning, inklusive Sverige har jag redogjort för, du kan välja att ta till dig det eller blunda.
    De omfattande övningarna, spanings- och psy-ops-företagen talar sitt tydliga språk...
  • Ogenomtänkt

@ Tom Arya

Nä, jag har inte missat. Jag är mycket intresserad av utrikespolitik. Jag håller inte med dig om Rysslands hotfullhet bara.

Det där med demokrati ör ju lite konstigt argument. Ryssland var ju inte mer demokratiskt innan Putin. Fyllot Jeltsin var visserligen västvänlig, men särskilt demokratiskt var det ju inte. Och dessförinnan var det knappast bättre på den punkten.

Jag tycker F.ö. Det ör ett problem som EU har, och USA. Man tjatar om demokrati, men bara när det gäller länder som inte är västvänliga. Så länge man är västvänlig får man vara hur odemokratisk man vill.

Tjetjenien är rysk mark... Räknar du med det ändå?

Det där med konflikterna är ju lite konstigt argument eftersom deras motståndare i kalla kriget startar fler och större krig. Är amerikanska krig bättre enligt dig?

• Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-19 21:55:47 följande:

@ Tom Arya

Nä, jag har inte missat. Jag är mycket intresserad av utrikespolitik. Jag håller inte med dig om Rysslands hotfullhet bara

Det finns inte många steg kvar mellan Rysslands beteende och ren stridshandling, om man säger så....

Det där med demokrati ör ju lite konstigt argument. Ryssland var ju inte mer demokratiskt innan Putin. Fyllot Jeltsin var visserligen västvänlig, men särskilt demokratiskt var det ju inte. Och dessförinnan var det knappast bättre på den punkten.

Nä, de var de inte, men då rörde sig utvecklingen åt rätt håll, vilket den inte har gjort under huvuddelen av tiden med Putin vid makten. Nationalism med fascistiska influenser har tagit större del i Rysslands politiska utveckling.

Jag tycker F.ö. Det ör ett problem som EU har, och USA. Man tjatar om demokrati, men bara när det gäller länder som inte är västvänliga. Så länge man är västvänlig får man vara hur odemokratisk man vill.

Ja, det kan man ju ha åsikter om, men det drabbar i alla fall inte oss.

Samarbetet med Ryssland var dock mycket gott under en del av 90-talet, en utvecklingsväg som Ryssland avvikit ifrån i takt med den egna ekonomins tillväxt.

Tjetjenien är rysk mark... Räknar du med det ändå?

Jag ber om ursäkt, jag rörde ihop lite för mycket i grytan där. Tjetjenien ville bli självständigt och det var där konflikten tog sin början....med våld förhindrade Ryssland att det blev så.
    Georgien och Ukraina har du kvar.

Det där med konflikterna är ju lite konstigt argument eftersom deras motståndare i kalla kriget startar fler och större krig. Är amerikanska krig bättre enligt dig?

Ja, förbehållslöst skulle jag säga, även om jag inte stödjer dem alla (så egentligen blir det mindre dåligt).
    Dessutom har de haft helt andra syften, vilka tillsammans med det geografiska avståndet gör att de för vår säkerhet inte kan jämföras med USA's eller NATO's krig.

• Ogenomtänkt

@ Tom Arya

Hmm, ja, jag säger inte att du och dina åsiktsfränder inte har poänger. Men ja, det är inte så clear-cut-case för mig.

Din beskrivning av Tjetjenien är rätt talande tycker jag. Du skriver att de ville bli självständiga och att ryssarna hindrade det med vapenmakt. Ryssarnas gjorde fel. Jaha.

Men nu vill östra Ukraina bli självständiga. Separatisterna använder ungefär samma metoder som de tjetjenska rebellerna. Ukraina försöker hindra dem med vapenmakt. Men då är det rätt att hindra helt plötsligt. Borde inte de ukrainska separatisterna ha samma rätt till självständighet som de tjetjenska rebellerna?

Olika måttstockar för olika länder. Tja, det kan man ju ha om man vill.

Så amerikanarna har goda syften med sina krig. Du tycker inte det låter lite naivt?

• Dr Nail
    Tom Araya skrev 2015-02-19 19:12:09 följande:

Du gör felet att likställa spridning av amerikansk mediakultur med förhållandet mellan nationer på ett politiskt plan, min tidigare fråga står fortfarande obesvarad...

Nej - besvarad :) Du frågade hur Sverige slickar USAs röv och jag svarade kulturellt. Du vill ha även rent politiska exempel på varför Sverige är USAs koloni? Jag kan ge dig, men varför? Jag är säker på att du vet själv :)
  • Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-19 23:08:10 följande:

@ Tom Arya

Hmm, ja, jag säger inte att du och dina åsiktsfränder inte har poänger. Men ja, det är inte så clear-cut-case för mig.

Din beskrivning av Tjetjenien är rätt talande tycker jag. Du skriver att de ville bli självständiga och att ryssarna hindrade det med vapenmakt. Ryssarnas gjorde fel. Jaha.

Man kan diskutera om huruvida det var rätt eller fel, men slående är Rysslands brutala metoder, t.o.m. mot sitt eget folk....eller så ser inte Putin på Tjetjeniens invånare som ryssar och då kan man ju förstå att de inte längre ville vara ryskt.

Men nu vill östra Ukraina bli självständiga. Separatisterna använder ungefär samma metoder som de tjetjenska rebellerna. Ukraina försöker hindra dem med vapenmakt. Men då är det rätt att hindra helt plötsligt. Borde inte de ukrainska separatisterna ha samma rätt till självständighet som de tjetjenska rebellerna?

Finns det något dekret kring separation mellan Ukrainas olika delar, uttalade önskemål, inbjudan till förhandlingar?

Finns det ett uttalat önskemål av en Öst-Ukrainsk stat, eller handlar det snarare om att tillhöra Ryssland?

De etniska ryssar som bor i Ukraina, varför flyttar de inte bara om de är missnöjda med Ukraina?
    Varför ska Ukrainskt territorium bli ryskt (Ryssland har aldrig talat om östra Ukraina som ett framtida eget land)?

Har Ukraina slagit ner detta med våld? Mig veterligen har våldsamma strider i första han kämpats av soldater i uniformer, med militära vapen och pansarfordon.
    Vart skulle separatister få det ifrån?

Nu är vi dock lite OT, vi får starta en egen tråd om detta.

Olika måttstockar för olika länder. Tja, det kan man ju ha om man vill.
    Så amerikanarna har goda syften med sina krig. Du tycker inte det låter lite naivt?

Har jag påstått detta?

• Ogenomtänkt

@ Tom Arya

Ja, varför flyttar inte vara alla människor som är missnöjda med sin regering.....

Skämt åsido, visst kan man diskutera både det ena och andra. Jag tog exemplet med Tjetjenien/Ukraina för jag tänkte att det kanske kunde vara målande för hur jag menar; att vi ser på Rysslands göranden och låtande med lite andra ögon, och det gör att man kanske upplever dev som mer hotfullt än vad som behövs. Så tycker jag. Alla tycker inte samma. Men nu har jag förklarat hur jag ser på det och ska inte uppta din tråd mer.

(Allmänt tycker jag att alla som vill kan få bli självständiga. )

Svar på tråden Vad håller våra styrande på med egentligen...