Inlägg från: Ogenomtänkt |Visa alla inlägg
  • Ogenomtänkt

Vad håller våra styrande på med egentligen...

Men...

Ryssland har ju inte varit intresserat av Sverige de senaste 200 åren. Och på den tiden det begav sig var ju vi lika aggressiva som Ryssland.

De har varit starkare än oss militärt hur länge som helst och ändå inte brytt sig. De har inte ens lagt beslag på Finland som hade varit lätt gjort 1945. Så varför skulle de?

De verkar dessutom ha fullt upp med annat.

Nä. Jag är inte ett dyft orolig. Men starkt försvar ska vi ha ändå. För att värna neutraliteten.

Och för all del, gärna samarbete med nordiska grannar (dumpa EU och köra nordisk koalition tycker jag).

• Ogenomtänkt

Vilket av det jag skrev syftar du på?

• Ogenomtänkt

Jag baserar min analys på att det var ca 200 år sedan vi förlorade sista kriget mot Ryssland. Sedan dess Hr de inte anfallit oss, eller ens hotat om att göra det. Trots att de rent militärt varit starkare hela tiden i stort sett.

Det där med Finland är ju lite omtvistat, men SSSR stod ju som segrare och lade beslag på sina gamla besittningar i Baltikum. Men inte inte den gamla besittningen Finland, trots att Finland förlorat kriget. I mina ögon ser det ut som att Ryssland inte har varit, och inte är intresserade av att lägga under sig Skandinavien. Vad ska de ens ha det till?

Jag förstår mig inte på den svenska ryssofobin.

• Ogenomtänkt

Well, det här är ju en familjelivstråd så det kanske inte bara är analytiker på FOI som skriver...

Men du menar alltså att Ryssland kan tänkas starta krig mot Sverige inom överskådlig framtid? Varför skulle de göra det enligt dig?

Du tror inte det kan vara så att de rustar upp pga att de hälften av deras grannländer är medlemmar i NATO och de känner sig hotade?

Är det inte mer sannolikt att USA anfaller oss, om man ska utgå fråna antalet konflikter de länderna varit inblandade i de senaste 10 åren?

Är det inte mer sannolikt att konflikter Ryssarna har i sitt närområde betor på den hastiga och oplanerade splittringen av Sovjet, som lett till bråk om områden där det bor olika folkgrupper, och som har svaga odemokratiska styren, snarare än att de vill kolonisera halva världen, inklusive Sverige? Vilket de inte har resurser till heller.

Ryssland har stor krigsmakt, men den är en piss i Mississippi i jämförelse med NATO. Så varför skulle de riskera att bli helt tilltryckta genom att anfalla Sverige/Finland? Även om vi inte är med i NATO begriper de ju att de inte kan bara ta länder hipp som happ.

Men åter igen, vad ska de med Sverige till? Och hur tror du att de tänker komma undan med en sådan grej?

• Ogenomtänkt

Oj glömde svara på en sak.

Varför har vi inte haft fred längre?

För att vi gick med i Napoleonkrigen i förhoppning att vinna tillbaka de delar av Finland som vi förlorat till Ryssland när vi förklarade dem krig 1788 . Men det ledde till att vi förlorad hela landet. Och kungen blev avsatt. Sen anföll den nya kungen Norge. Vilket blev det sista kriget. Så där får vi nog skylla oss själva.

• Ogenomtänkt

@ HSOF

Intressant med alla som tror sig veta vad Putin vill...

Träffat honom eller?

• Ogenomtänkt
    HSOF skrev 2015-02-17 13:15:41 följande:
    Det är väl inte så svårt att räkna ut vad han eller Ryssland vill. Makt och mer pengar. Varför skulle annars Ryssland som redan är onödigt stort kriga om mer land.

Så behöver nog inte träffa honom för att dra de ganska självklara sambanden.
    Ja, han verkar ju vara en så lättläst och enkel person...
  • Ogenomtänkt
    Tom Araya skrev 2015-02-17 11:45:37 följande:
    ...och det ska vi bygga framtida säkerhetspolitik på?

Du glömde frågan om Rysslands krig.
    ha, ha, nej då. Men du frågade ju...

Vilka krig menar du?
  • Ogenomtänkt
    Tom Araya skrev 2015-02-17 11:38:09 följande:
    Sannolikheten ökar i alla fall med ett upprustat och aggressivt Ryssland och ett svagt Sverige.

Tja, jag ger dig att vi behöver öka vår militära styrka. Men inte pga Ryssland.
  • Ogenomtänkt
    Dr Nail skrev 2015-02-17 11:30:50 följande:

Ni som bryr sig om Putin är blinda, för ni ser inte det sanna hotet: ödlorna från Nibiru. Judarna har förblindat er alla. Finns inget militärt försvar som kan rädda oss från denna fiende för de angriper INIFRÅN.

Jag älskar dina teorier! puss.
Svar på tråden Vad håller våra styrande på med egentligen...