-
-
Svar på tråden Rimligt umgänge 1-åring? Hjälp?
-
Hej
Jättesvårt när han inte vill..
Har han haft barnet hos sig fredag till söndag varje helg eller är han hos er?
Kanske minska till vh samt ta en dag den veckan han inte har över helgen? Säg onsdag till torsdag ena veckan och fredag till söndag veckan efter? På så sätt får ni båda varsin helg ledig men du får fortfarande lite extra avlastning. .
Obs - man rekommenderar sällan att en så lite är borta en hel helg från sin primära anknytningsperson om inte den andra föräldern också har en nära relation till barnet. Eftersom jag inte riktigt vet hur umgänget ser ut idag (om pappan övernattar hos er eller barnet hos pappan) får du utgå från hur det varit innan. Dvs om barnet ÄR trygg med pappan och övernattningar fungerat bra så är mitt förslag som jag skrev ovan.
Du kan även ansöka om avlastningsfamilj hos Soc. Det innebär INTE att du är en sämre mamma utan de flesta behöver avlastning. Skillnaden är väl att de flesta får avlastning av den andra föräldern eller andra anhöriga. -
Han har varit här och övernattat alla umgängen innan men ibland åkt iväg 4-5 timmar själv å handlat eller gått på stan mm. Nätter har pappan aldrig tagit, orkat max 19-23 när barnet skrikit sen har jag fått ta fram till 04 när lillen ofta somnat. (Långvarig kolik mm).
Nu vill han inte sova här öht utan hans förslag är att komma varje lördag 13-18. (vilket känns urdumt för övrig familj med rutiner, aktiviteter osv).
-
Då förstår jag. Isåfall är hela helger hos pappa inget alternativ än.Anonym (:() skrev 2015-02-13 20:48:12 följande:
Han har varit här och övernattat alla umgängen innan men ibland åkt iväg 4-5 timmar själv å handlat eller gått på stan mm. Nätter har pappan aldrig tagit, orkat max 19-23 när barnet skrikit sen har jag fått ta fram till 04 när lillen ofta somnat. (Långvarig kolik mm).
Nu vill han inte sova här öht utan hans förslag är att komma varje lördag 13-18. (vilket känns urdumt för övrig familj med rutiner, aktiviteter osv).
Förstår dock inte riktigt skillnaden för övrig om han kommer hela helgen eller enbart lördagen?
Ett alternativ skulle ju kunna vara att han kommer varannan lördag och varannan fredag (så din familj inte låser varje lördag) samt varje eller varannan onsdag (tex).
Skall barnet vänja sig vid pappan och bygga upp en ordentlig relation rekommenderas oftast täta umgängen i den åldern..
Har du körkort? Skulle du kunna tänka dig att köra barnet till pappan varannan lördag tex? Även om det är lite jox så skulle ni tjäna på att barnet börjar känna sig trygg i pappans hemmiljö. Då skulle det kanske gå att testa en övernattning om ett halvår kanske? -
Om ni båda är hemma alla dagar i veckan finns det ju ingen anledning att lägga umgänget på en lördag. Varför inte 13-18 på måndagar och torsdagar varje vecka?
-
Se, här har någon använt sig av (-), och det är inte jag, som du ser. ;) Det är otroligt vanlig i i princip alla trådar. Tecken jag brukar använda mig av är - . ! ? * c för att de ligger närmast. Jag är alltid anonym i alla trådar och skriver som sagt ytterst sällan här på FL.
-
Anonym (-) skrev 2015-02-13 22:10:30 följande:
Om ni båda är hemma alla dagar i veckan finns det ju ingen anledning att lägga umgänget på en lördag. Varför inte 13-18 på måndagar och torsdagar varje vecka?
Sluta yttra dig när du inte har nån koll, Anniie. Jag vet att du har extremt höga tankar om dig själv. Du syns ju, som du själv medger, en hel del här på FL.Anonym (Vill bara visa Anniee en sak.) skrev 2015-02-13 22:15:54 följande:Se, här har någon använt sig av (-), och det är inte jag, som du ser. ;) Det är otroligt vanlig i i princip alla trådar. Tecken jag brukar använda mig av är - . ! ? * c för att de ligger närmast. Jag är alltid anonym i alla trådar och skriver som sagt ytterst sällan här på FL.
Jag är endast inne kvällstid, cirka fem dagar i veckan och svarar YTTERST sällan i trådar. Så sluta tro att du kan och vet allt.
En person som är snygg behöver inte tala om det - vi ser om denne är snygg. Detsamma gäller för intelligenta personer; en person som är intelligent behöver aldrig tala om detta - det märker vi om denne är.
www.familjeliv.se/forum/thread/74853063-ska-jag-redovisa-hela-mitt-trakiga-liv-eller/1 -
Brumma skrev 2015-02-13 20:59:18 följande:Då förstår jag. Isåfall är hela helger hos pappa inget alternativ än.
Förstår dock inte riktigt skillnaden för övrig om han kommer hela helgen eller enbart lördagen?
Ett alternativ skulle ju kunna vara att han kommer varannan lördag och varannan fredag (så din familj inte låser varje lördag) samt varje eller varannan onsdag (tex).
Skall barnet vänja sig vid pappan och bygga upp en ordentlig relation rekommenderas oftast täta umgängen i den åldern..
Har du körkort? Skulle du kunna tänka dig att köra barnet till pappan varannan lördag tex? Även om det är lite jox så skulle ni tjäna på att barnet börjar känna sig trygg i pappans hemmiljö. Då skulle det kanske gå att testa en övernattning om ett halvår kanske?Skillnaden om han kommer hela helgen, mot om det blir bara lördagen, är framförallt att "allt" händer på lördagar hos oss. 5-åringen blir bjuden på kalas som till 99% inträffar på lördagar nån gång i månaden. Mormor kan bara komma över på lördagar. Vi åker till kolmården åtminstone 1 lördag i månaden mellan april-sep (när dom har öppet) och det är på lördagar det är öppet längre på äventyrsbadet och det är oftast på lördagar saker, diverse event och sånt på stan eller som när det har varit lego-mässa på museet här så var det på en lördag.
På söndagarna är nästan allt stängt, eller stänger tidigt så det skulle inte va samma problem för mig men då går inte tillräckligt med trafik enligt honom. När han kommer hela helgen så är han givetvis välkommen att delta på aktiviteterna eller så kan han ta grabben direkt på morgonen vid 9-10 när jag och 5-åringen åker iväg. Kommer han bara på lördagen, så vägrar han åka den tidiga avgången och nästa som går efter det gör att han skulle vara här 12.40 och jag och dottern skulle kunna åka hemifrån tidigast 13. Redan där har halva dagen gått enligt mig. Därför blir helgerna helt sabbade om han bara ska komma varje lördag.
Jag har inte heller körkort/bil.
Anonym (-) skrev 2015-02-13 22:10:30 följande:Om ni båda är hemma alla dagar i veckan finns det ju ingen anledning att lägga umgänget på en lördag. Varför inte 13-18 på måndagar och torsdagar varje vecka?
Precis. Jag har föreslagit till exempel tisdagar 9-16, för då går andra barnet på dagis så kan jag få egentid för möten, tandläkarbesök eller att bara hinna ta ett bad i lugn och ro. Han har inget svar på det än....... -
Eftersom ni båda är sjukskrivna finns det ju ingen anledning att ha umgänget på helgerna när det egentligen funkar sämst. Jag tycker att vardagsumgänge skulle passa er allra bäst just nu. Ni har inga familjeaktiviteter inplanerade, bättre buss/tågförbindelser, han kan dra iväg med barnet på öppnis etc.Anonym (:() skrev 2015-02-13 22:31:58 följande:
Skillnaden om han kommer hela helgen, mot om det blir bara lördagen, är framförallt att "allt" händer på lördagar hos oss. 5-åringen blir bjuden på kalas som till 99% inträffar på lördagar nån gång i månaden. Mormor kan bara komma över på lördagar. Vi åker till kolmården åtminstone 1 lördag i månaden mellan april-sep (när dom har öppet) och det är på lördagar det är öppet längre på äventyrsbadet och det är oftast på lördagar saker, diverse event och sånt på stan eller som när det har varit lego-mässa på museet här så var det på en lördag.
På söndagarna är nästan allt stängt, eller stänger tidigt så det skulle inte va samma problem för mig men då går inte tillräckligt med trafik enligt honom. När han kommer hela helgen så är han givetvis välkommen att delta på aktiviteterna eller så kan han ta grabben direkt på morgonen vid 9-10 när jag och 5-åringen åker iväg. Kommer han bara på lördagen, så vägrar han åka den tidiga avgången och nästa som går efter det gör att han skulle vara här 12.40 och jag och dottern skulle kunna åka hemifrån tidigast 13. Redan där har halva dagen gått enligt mig. Därför blir helgerna helt sabbade om han bara ska komma varje lördag.
Jag har inte heller körkort/bil.
Precis. Jag har föreslagit till exempel tisdagar 9-16, för då går andra barnet på dagis så kan jag få egentid för möten, tandläkarbesök eller att bara hinna ta ett bad i lugn och ro. Han har inget svar på det än.......
Måste dock säga att pappan inte är mycket att hänga i julgranen. Jag hoppas verkligen att det handlar om sjukdom och inte lättja. Men ni får ju försöka göra det bästa av det ni har. Men jag hoppas för er allas skull att pappan så småningom vill börja ta mer ansvar. -
Anonym (vardagsumgänge) skrev 2015-02-13 23:14:45 följande:Eftersom ni båda är sjukskrivna finns det ju ingen anledning att ha umgänget på helgerna när det egentligen funkar sämst. Jag tycker att vardagsumgänge skulle passa er allra bäst just nu. Ni har inga familjeaktiviteter inplanerade, bättre buss/tågförbindelser, han kan dra iväg med barnet på öppnis etc.
Måste dock säga att pappan inte är mycket att hänga i julgranen. Jag hoppas verkligen att det handlar om sjukdom och inte lättja. Men ni får ju försöka göra det bästa av det ni har. Men jag hoppas för er allas skull att pappan så småningom vill börja ta mer ansvar.
Precis vad jag tycker också! Vore mycket bättre i veckorna. Fattar inte varför han är så "låst". Jag har tagit upp det här förslaget om vardag i ca 3 veckors tid iaf och han säger att han ska fundera, eller så svarar han inte alls. Sen kommer det inget svar på det och han hör av sig på fredagen och vill komma på lördagen. Nu sista gångerna har jag sagt ifrån och sagt att han är välkommen t.ex fredagkvällen 16-21 istället, och visst då har han nappat, men det är ju skitjobbigt att inte ha någon som helst framförhållning. Det där med planering är inte hans starka sida.
Och ja, visst handlar det väldigt mycket om sjukdom, därför han är låst, inte klarar fatta beslut osv. Därför jag försöker ta tag i det och behöver råd på olika vettiga förslag att ge.
-
Strax efter den här tråden kom vi överens om tisdagar 10-16. Han har försovit sig de flesta gånger och kommit runt 13-tiden och sen åkt runt 16.
Idag skulle han ha kommit men avbokar eftersom han fått ett inbokat möte på psyk. Förra veckan avbokade han eftersom han var förkyld.
Såhär fortsätter det. Är det rimligt att ställa kravet att han inte bokar några möten just på tisdagar? Han är liksom sjukskriven. Möten kan han väl boka någon av de andra 4 veckodagarna....
-
Tvätt kan du inte göra så mycket åt att han ställer in umgänget. Det ligger på honom att se till så det funkar. Om det hade varit viktigt för honom att träffa sitt barn hade han bokat mötena nån av de andra dagarna. Man kan inte tvinga någon att träffa sina barn. Visst tycker man synd om barnen men det är ett val pappan gör här
-
oj det blev lite fel där. Tyvärr ska det stå.Zpree skrev 2015-04-14 10:31:39 följande:
Tvätt kan du inte göra så mycket åt att han ställer in umgänget. Det ligger på honom att se till så det funkar. Om det hade varit viktigt för honom att träffa sitt barn hade han bokat mötena nån av de andra dagarna. Man kan inte tvinga någon att träffa sina barn. Visst tycker man synd om barnen men det är ett val pappan gör här
-
Zpree skrev 2015-04-14 10:31:39 följande:
Jo men så blir det att jag istället "hindrar" umgänge. För om han nu skulle höra av sig seeen fredag kväll och vill komma på lördag så säger jag nej, eftersom vi ska på diverse kalas och sånt. Då blir han skitsur och jag känner skuldkänslor gentemot lillen för att jag inte ställer upp bara för att dom ska kunna träffas.
-
F.ö har lillen fått förskoleplats nu så det är ett himla styrande med dagis i sista minuten när pappa avbokar, och jag ska iväg på något fast lillen är ledig den dagen.
-
Det enda du kan göra är att bestämma ett umgängeschema med honom och följa det själv. Det är inte umgängessabotage om han vill träffa barnet en annan dag och du inte vill eller kan. Då får han försöka byta dag istället.
-
Mitt ex vill inte ha nåt med sina barn att göra. Ibörjan ville han bara träffa de ett par timmar varannan vecka på stan och ta de på restaurang eller till leksaksaffären. Sen blev det en gång i månaden och nu blir det bara sporadiskt några gånger per år. Jag kan inte tvinga honom att träffa barnen. Det enda jag kan göra är att trösta barnen när saknaden blir för stor och försöka hitta på roliga saker med dom. Nu menar jag inte att det kommer bli så för er men när han är så ointresserad så finns möjligheten.