• Anonym (:()

Rimligt umgänge 1-åring? Hjälp?

Vår son blir snart 1 år. Jag är också helt ensamstående med en 5 åring (ingen pappa i bilden). Pappan till sonen bor 10 mil bort och har inte körkort. Enkel resa hit tar ca 2½ timme.
    Hittills har han haft umgänge så gott som varje helg fredag till söndag. Nu har han kommit på att han inte orkar det psykiskt. Dels är det för jobbigt att "leka familjefar" och jag antar även att det är jobbigt med den lille som inte sover, och är allmänt svårhanterlig. Själv har jag fått en depression och går på knäna, har 0 avlastning. Ingen släkt eller dyl som finns där. 
    Vi har inte fått dagisplats än och det är rätt fullt i kommunen så vet inte när det kommer igång. Både jag och pappan har hel sjukersättning. Att flytta är inte rimligt för någon av oss av olika anledningar..
    Hur skulle umgänge kunna se ut?
    Tips?
  • Svar på tråden Rimligt umgänge 1-åring? Hjälp?

Han har varit här och övernattat alla umgängen innan men ibland åkt iväg 4-5 timmar själv å handlat eller gått på stan mm. Nätter har pappan aldrig tagit, orkat max 19-23 när barnet skrikit sen har jag fått ta fram till 04 när lillen ofta somnat. (Långvarig kolik mm).

Nu vill han inte sova här öht utan hans förslag är att komma varje lördag 13-18. (vilket känns urdumt för övrig familj med rutiner, aktiviteter osv).

Brumma skrev 2015-02-13 20:59:18 följande:
    Då förstår jag. Isåfall är hela helger hos pappa inget alternativ än.

Förstår dock inte riktigt skillnaden för övrig om han kommer hela helgen eller enbart lördagen?

Ett alternativ skulle ju kunna vara att han kommer varannan lördag och varannan fredag (så din familj inte låser varje lördag) samt varje eller varannan onsdag (tex).

Skall barnet vänja sig vid pappan och bygga upp en ordentlig relation rekommenderas oftast täta umgängen i den åldern..

Har du körkort? Skulle du kunna tänka dig att köra barnet till pappan varannan lördag tex? Även om det är lite jox så skulle ni tjäna på att barnet börjar känna sig trygg i pappans hemmiljö. Då skulle det kanske gå att testa en övernattning om ett halvår kanske?

Skillnaden om han kommer hela helgen, mot om det blir bara lördagen, är framförallt att "allt" händer på lördagar hos oss. 5-åringen blir bjuden på kalas som till 99% inträffar på lördagar nån gång i månaden. Mormor kan bara komma över på lördagar. Vi åker till kolmården åtminstone 1 lördag i månaden mellan april-sep (när dom har öppet) och det är på lördagar det är öppet längre på äventyrsbadet och det är oftast på lördagar saker, diverse event och sånt på stan eller som när det har varit lego-mässa på museet här så var det på en lördag.

På söndagarna är nästan allt stängt, eller stänger tidigt så det skulle inte va samma problem för mig men då går inte tillräckligt med trafik enligt honom. När han kommer hela helgen så är han givetvis välkommen att delta på aktiviteterna eller så kan han ta grabben direkt på morgonen vid 9-10 när jag och 5-åringen åker iväg. Kommer han bara på lördagen, så vägrar han åka den tidiga avgången och nästa som går efter det gör att han skulle vara här 12.40 och jag och dottern skulle kunna åka hemifrån tidigast 13. Redan där har halva dagen gått enligt mig. Därför blir helgerna helt sabbade om han bara ska komma varje lördag.
    Jag har inte heller körkort/bil.

Anonym (-) skrev 2015-02-13 22:10:30 följande:

Om ni båda är hemma alla dagar i veckan finns det ju ingen anledning att lägga umgänget på en lördag. Varför inte 13-18 på måndagar och torsdagar varje vecka?

Precis. Jag har föreslagit till exempel tisdagar 9-16, för då går andra barnet på dagis så kan jag få egentid för möten, tandläkarbesök eller att bara hinna ta ett bad i lugn och ro. Han har inget svar på det än.......
    Anonym (vardagsumgänge) skrev 2015-02-13 23:14:45 följande:
    Eftersom ni båda är sjukskrivna finns det ju ingen anledning att ha umgänget på helgerna när det egentligen funkar sämst. Jag tycker att vardagsumgänge skulle passa er allra bäst just nu. Ni har inga familjeaktiviteter inplanerade, bättre buss/tågförbindelser, han kan dra iväg med barnet på öppnis etc.

Måste dock säga att pappan inte är mycket att hänga i julgranen. Jag hoppas verkligen att det handlar om sjukdom och inte lättja. Men ni får ju försöka göra det bästa av det ni har. Men jag hoppas för er allas skull att pappan så småningom vill börja ta mer ansvar.

Precis vad jag tycker också! Vore mycket bättre i veckorna. Fattar inte varför han är så "låst". Jag har tagit upp det här förslaget om vardag i ca 3 veckors tid iaf och han säger att han ska fundera, eller så svarar han inte alls. Sen kommer det inget svar på det och han hör av sig på fredagen och vill komma på lördagen. Nu sista gångerna har jag sagt ifrån och sagt att han är välkommen t.ex fredagkvällen 16-21 istället, och visst då har han nappat, men det är ju skitjobbigt att inte ha någon som helst framförhållning. Det där med planering är inte hans starka sida.

Och ja, visst handlar det väldigt mycket om sjukdom, därför han är låst, inte klarar fatta beslut osv. Därför jag försöker ta tag i det och behöver råd på olika vettiga förslag att ge.

Strax efter den här tråden kom vi överens om tisdagar 10-16. Han har försovit sig de flesta gånger och kommit runt 13-tiden och sen åkt runt 16.

Idag skulle han ha kommit men avbokar eftersom han fått ett inbokat möte på psyk. Förra veckan avbokade han eftersom han var förkyld.

Såhär fortsätter det. Är det rimligt att ställa kravet att han inte bokar några möten just på tisdagar? Han är liksom sjukskriven. Möten kan han väl boka någon av de andra 4 veckodagarna....

Zpree skrev 2015-04-14 10:31:39 följande:

Tvätt kan du inte göra så mycket åt att han ställer in umgänget. Det ligger på honom att se till så det funkar. Om det hade varit viktigt för honom att träffa sitt barn hade han bokat mötena nån av de andra dagarna. Man kan inte tvinga någon att träffa sina barn. Visst tycker man synd om barnen men det är ett val pappan gör här

Jo men så blir det att jag istället "hindrar" umgänge. För om han nu skulle höra av sig seeen fredag kväll och vill komma på lördag så säger jag nej, eftersom vi ska på diverse kalas och sånt. Då blir han skitsur och jag känner skuldkänslor gentemot lillen för att jag inte ställer upp bara för att dom ska kunna träffas.

F.ö har lillen fått förskoleplats nu så det är ett himla styrande med dagis i sista minuten när pappa avbokar, och jag ska iväg på något fast lillen är ledig den dagen.

Svar på tråden Rimligt umgänge 1-åring? Hjälp?