• Daimstruten

SDs vurmande för svensk religion

Genomsnittssvensken är ju egentligen totalt obrydd vad gäller religion. Visst julafton är självklart en trevlig tradition, röda dagar då man får ledigt är jättebra, gifta sig i kyrkan kan vara mysigt och liksaså dop, men för övrigt är vi vanligtvis totalt likgiltiga. Känner ingen som skulle springa på gudstjänst ex.vis.

Kom av nån anledning att tänka på detta och SD som ju verkar vinna röster från bl a KD av just det skälet att dom värnar om våra svenska traditioner och vår religion... Visst är det väl egentligen så att det dom vinner röster på är att det är en motpol till framför allt islam religionsmässigt för jag tvivlar ju på att speciellt många av SDs väljare egentligen är religiösa.

Själv är jag ateist och tycker både religion och kungahus hör sagoböckerna till så därför är det lite intressant att en av dom ståndpunkter som ger SD en hel del väljare är nånting som dom flesta väljare är helt likgiltiga inför. Eller är det helt enkelt så att dom flesta bryr sig inte om den punkten alls utan det är bara att begränsa invandringen som är intressant? 

• Svar på tråden SDs vurmande för svensk religion
  • Anonym (Mmm)

"Kristendomen har format Sverige. Det är tradition bla bla..."
    De som säger sånt här har ju helt stagnerat i det föråldrade och ohållbara feodalsamhället.
    Samhällen förändras, människor likaså, i alla fall de som utvecklas. Om något är ohållbart kan man lika gärna lägga ner det helt och bygga nytt. Sverige ser inte ut som det gjorde för ett par decennier sedan ens. Inte bara pga den mångkulturella invandringen utan för att folk inte längre lever eller vill kuvas under prästerskap som för 500 år sedan.
    Kyrkan må inte vara politisk längre i den bemärkelsen men visst påminner religion som den såg ut förr mer om politik än något. Några representanter för en högre makt som skulle tala om för folk hur man ska leva, tycka, tänka och känna på rätt sätt. Hej hjärntvätt mega! Som de flesta normalbegåvade människor som innehar den ovanliga förmågan att tänka kristiskt förstår man att det inte är något en nuvarande präst kan lära ut. Åtminstone inte som det sett ut sen människan började feltolka skrifterna för egoistiska ändamål. Den syn många muslimer har på Islam är lika illa att införa i Sverige som SD´s syn på kristendom där människor förtrycks och fördöms. Ingen är bättre än den andra där.
    Jag har inga problem med religioner i sig om det bara fanns en vettig sådan, ett vettigt tempel, med vettiga förkunnare som kunde kanalisera ett kärleksbudskap som alla kunde ta till sig på rätt sätt! Den dagen det finns endast en religion där människors hjärtan är helt i samklang slipper vi de här problemen med kyrkor här och moskéer där, rasism, kulturkrockar och bråk. Men de krafter som ligger bakom motståndet är tyvärr seglivade parasiter.

• Litet My
    FDFMGA skrev 2015-02-04 19:37:35 följande:

Det är mycket beklagligt att allianspartierna tillsammans med SD kommer att driva igenom att barnen ska tvingas lyssna till prästers gudsord i kyrkan vid skolavslutningar.

Några ordentliga steg tillbaka rakt in i vidskepligheten. Jag förväntar mig inget annat av KD, kanske heller inte av M - men C och FP borde ju skämmas.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Klockren som vanligt
  • MadHatter
    Anonym (Svensk tradition) skrev 2015-02-04 19:42:26 följande:

Jaa Gud förbjude. Tänk så skadade dom skulle bli av gudstjänst och psalmer. Dom kommer att bli skadade för livet.

Tror du på det där själv?? Om dom hade blivit misshandlade lr dödade hade jag inte sagt nåt men kyrkan är till för människors mentala hälsa och själ. Det är inte krig vi pratar om

Vad menar du? Ska allt vara tillåtet i skolan som inte kan definieras som (fysisk?) misshandel och död?
  • Donum

Jag tycker att det är respektlöst mot kyrkan att reducera den till en mysig kuliss utan innehåll. Gemene man reflekterar dock inte över det perspektivet utan behandlar svenska kyrkan som allmängods som politikerna har rätt att lägga sig i. Jag ser fram emot den dagen då svenska kyrkan får vara fri på samma premisser som alla andra trossamfund i Sverige.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • sjuttiofemman
    Molle1981 skrev 2015-02-05 00:22:59 följande:

Det kvittar vad vi är idag. Kristendomen har format det samhälle vi lever i. Men visst vi kommer snart vara den första islamiska staten i Europa men det är en annan historia.

Haha första islamiska staten i Europa? Är det vad som står på avpixlat eller vart har du fått det ifrån? Snarare är risken högre att vi blir det första fascistiska landet i Europa i modern tid..

Ja kristendomen har format samhället vi lever i. vit makt-rörelsen har också format vårt land, stöttar du den lika benhårt?
  • Molle1981
    sjuttiofemman skrev 2015-02-05 13:55:59 följande:
    Haha första islamiska staten i Europa? Är det vad som står på avpixlat eller vart har du fått det ifrån? Snarare är risken högre att vi blir det första fascistiska landet i Europa i modern tid..

Ja kristendomen har format samhället vi lever i. vit makt-rörelsen har också format vårt land, stöttar du den lika benhårt?
    Ja varför inte, islam är den största praktiserande religionen i Sverige och inflödet fortsätter att öka. Även om Sveriges demokrati har kommit av sig lite, så är det fortfarande möjligt att röstas in i Sveriges riksdag och det är väl inte helt otänkbart att vi snart får in ett islamiskt parti här i Sverige. Speciellt nu när alla avskyr den svenska kyrkan och vill ha bort den till varje pris. Sedan har väl vissa partier börjat smygislamiserats med, det är väl heller ingen nyhet, så kan lika väl bli MP eller S som i det långa loppet som utser Sverige till en muslimsk stat.

Hm Sverige som fascistiskt land. Förstår inte varför Sverige är fascistiskt, vad är då resten av västvärlden som driver en mycket tuffare agenda mot invandrare och flyktingar, nazister?
  • Anonym (Maja)
    Molle1981 skrev 2015-02-07 00:27:14 följande:

Ja varför inte, islam är den största praktiserande religionen i Sverige och inflödet fortsätter att öka. Även om Sveriges demokrati har kommit av sig lite, så är det fortfarande möjligt att röstas in i Sveriges riksdag och det är väl inte helt otänkbart att vi snart får in ett islamiskt parti här i Sverige. Speciellt nu när alla avskyr den svenska kyrkan och vill ha bort den till varje pris. Sedan har väl vissa partier börjat smygislamiserats med, det är väl heller ingen nyhet, så kan lika väl bli MP eller S som i det långa loppet som utser Sverige till en muslimsk stat.

Hm Sverige som fascistiskt land. Förstår inte varför Sverige är fascistiskt, vad är då resten av västvärlden som driver en mycket tuffare agenda mot invandrare och flyktingar, nazister?

Du ser det alltså som realistiskt att vårt statsskick, administrationssystem och rättväseende i framtiden (närstående ?)kommer ändras så att det baseras helt och hållet på religion?
  • Lady Godiva
    Molle1981 skrev 2015-02-05 00:22:59 följande:
    Det kvittar vad vi är idag. Kristendomen har format det samhälle vi lever i. Men visst vi kommer snart vara den första islamiska staten i Europa men det är en annan historia.
    Vilket trams.

Avpixlat eller Flashback. Troligtvis bägge delar.
    Donum skrev 2015-02-05 06:48:50 följande:

Jag tycker att det är respektlöst mot kyrkan att reducera den till en mysig kuliss utan innehåll. Gemene man reflekterar dock inte över det perspektivet utan behandlar svenska kyrkan som allmängods som politikerna har rätt att lägga sig i. Jag ser fram emot den dagen då svenska kyrkan får vara fri på samma premisser som alla andra trossamfund i Sverige.

Jag håller med. 

En annan sak som irriterar mig är när folk vill gifta sig i kyrkan "för att det är en fin lokal". Jag har flera gånger sett både här och på andra siter att folk frågat om det går att gifta sig i kyrkan "utan allt prat om Gud".Förvånad Då har man väl ändå missförstått det här med kyrklig vigsel...
    Daimstruten skrev 2015-02-04 14:08:50 följande:
    Eftersom skolan ska vara religionsfri (alltså inte utan ämnet, tyvärr) så borde väl inte avslutningar ske i kyrkan.

Jag tycker inte man ska ha skolavslutningar i yrkan, inte av hänsyn till andra religioner eller för att skolan ska vara religionsfri utan för att jag inte anser att kyrkan ska användas till sådant. Kyrkan är ingen lekstuga utan Guds hus, där ska man fira gudstjänster och kyrkliga riter som bröllop, dop, begravningar och konfirmationer, inte samla en massa ungar som sk*ter fullständigt i Gud. Det finns andra samlingslokaler som passar bättre och som elever av alla religioner kan vara i utan att deras religiösa samvete störs.

Det är ju faktiskt inte bara muslimer som inte vill gå in i en kyrka utan även Jehovas vittnen, till exempel. Varför inte dekorera gymnastiksalen (en sådan finns ju i alla skolor) vackert och hålla avslutningen där, så slipper man alla diskussioner och kyrkan får användas till det den ska användas till?
    Anonym (Maja) skrev 2015-02-07 05:14:46 följande:
    Du ser det alltså som realistiskt att vårt statsskick, administrationssystem och rättväseende i framtiden (närstående ?)kommer ändras så att det baseras helt och hållet på religion?
    Jag tror inte SD-anhängarna riktigt har tänkt så långt. Har Avpixlat och/eller Flashback sagt att muslimerna snart tar över så är det så, fattar du väl...

Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
  • Donum
    Lady Godiva skrev 2015-02-07 06:00:12 följande:

Jag håller med.

En annan sak som irriterar mig är när folk vill gifta sig i kyrkan "för att det är en fin lokal". Jag har flera gånger sett både här och på andra siter att folk frågat om det går att gifta sig i kyrkan "utan allt prat om Gud". Då har man väl ändå missförstått det här med kyrklig vigsel...

Det har jag också noterat. Samtidigt blir det ramaskri om SvK inte gör som "folket" vill. Ungefär alla ska ha rätt att lägga sig i vad SvK tror och gör och väldigt få betraktar SvK som ett trossamfund på samma villkor som alla andra. Jag menar, hur många bryr sig om att t ex baptistkyrkan kräver vuxendop för medlemskap?

Men i SvK ska alla få vara med och inte ska det finnas några krav knutna till det heller.

"MÅSTE verkligen vi vara medlem i svenska kyrkan för att få gifta oss där?"

"Prästen godkänner inte vår ateistiska odöpta vän som fadder till vårt barn!"

Och ditt paradexempel. Så fort SvK ställer några som helst krav så är SvK taskig för alla ska minsann få vara med.

Har sagt det förr, men svenska folket har mycket svårare att släppa kyrkan än kyrkan har att släppa svenska folket. Och svenskarna är världens mest sekulariserade folk?

As if... ;)
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Molle1981
    Anonym (Maja) skrev 2015-02-07 05:14:46 följande:
    Det är inte otänkbart nä. Varför skulle det vara det? Vad du eller jag vill är oväsentligt då det är den stora massan som bestämmer i en demokrati. Vi har redan haft flera sådana utspel av politiker från de etablerade partierna förra året.

• Molle1981
    Lady Godiva skrev 2015-02-07 06:00:12 följande:
    Vilket trams.

Avpixlat eller Flashback. Troligtvis bägge delar.
    Jag håller med. 

En annan sak som irriterar mig är när folk vill gifta sig i kyrkan "för att det är en fin lokal". Jag har flera gånger sett både här och på andra siter att folk frågat om det går att gifta sig i kyrkan "utan allt prat om Gud".Förvånad Då har man väl ändå missförstått det här med kyrklig vigsel...
    Daimstruten skrev 2015-02-04 14:08:50 följande:
    Eftersom skolan ska vara religionsfri (alltså inte utan ämnet, tyvärr) så borde väl inte avslutningar ske i kyrkan.

Jag tycker inte man ska ha skolavslutningar i yrkan, inte av hänsyn till andra religioner eller för att skolan ska vara religionsfri utan för att jag inte anser att kyrkan ska användas till sådant. Kyrkan är ingen lekstuga utan Guds hus, där ska man fira gudstjänster och kyrkliga riter som bröllop, dop, begravningar och konfirmationer, inte samla en massa ungar som sk*ter fullständigt i Gud. Det finns andra samlingslokaler som passar bättre och som elever av alla religioner kan vara i utan att deras religiösa samvete störs.

Det är ju faktiskt inte bara muslimer som inte vill gå in i en kyrka utan även Jehovas vittnen, till exempel. Varför inte dekorera gymnastiksalen (en sådan finns ju i alla skolor) vackert och hålla avslutningen där, så slipper man alla diskussioner och kyrkan får användas till det den ska användas till?Jag tror inte SD-anhängarna riktigt har tänkt så långt. Har Avpixlat och/eller Flashback sagt att muslimerna snart tar över så är det så, fattar du väl...

Så komiskt att se dina smarta analyser. Men du får givetvis tro vad du vill. Islam är inte främst en religion utan politik. Så du kan nog räkna med att de vill ha ett större inflytande i takt med befolkningsökningen från folk med denna tron. Röstas det fram i ett val, så är det även det som gäller. Nästan varje moské i Sverige är för Sharia, fast inte utåt. Och nej det är inte från Flashback eller avpixlat, det kan du se om på svts uppdrag granskning. Var många imamer som fick pudla sedan. Göteborgs iman siter dock kvar öppet med samma uppfattning. Det är även känt att just Göteborg är en stad där de muslimska församlingarna har en väldigt konservativ syn på islam.

Jag vet inte hur gammal du är, men tillhör troligen den yngre generationen eller en person med starka vänsterideologiska ideal. Hade vi inte haft kyrkan så hade Sverige inte sett ut som det ör idag eller gjorde, mkt har hänt de senaste 20 åren och inte till det positiva tyvärr.
  • Anonym (Maja)
    Molle1981 skrev 2015-02-07 12:31:48 följande:

Det är inte otänkbart nä. Varför skulle det vara det? Vad du eller jag vill är oväsentligt då det är den stora massan som bestämmer i en demokrati. Vi har redan haft flera sådana utspel av politiker från de etablerade partierna förra året.

Har vi haft utspel från etablerade politiker att skapa en islamisk stat?
Svar på tråden SDs vurmande för svensk religion