Molle1981 skrev 2015-02-05 00:22:59 följande:
Det kvittar vad vi är idag. Kristendomen har format det samhälle vi lever i.
Men visst vi kommer snart vara den första islamiska staten i Europa men det är en annan historia.Vilket trams.
sjuttiofemman skrev 2015-02-05 13:55:59 följande:
Haha första islamiska staten i Europa? Är det vad som står på avpixlat eller vart har du fått det ifrån? Snarare är risken högre att vi blir det första fascistiska landet i Europa i modern tid..
Ja kristendomen har format samhället vi lever i. vit makt-rörelsen har också format vårt land, stöttar du den lika benhårt?
Avpixlat eller Flashback. Troligtvis bägge delar.
Donum skrev 2015-02-05 06:48:50 följande:
Jag tycker att det är respektlöst mot kyrkan att reducera den till en mysig kuliss utan innehåll. Gemene man reflekterar dock inte över det perspektivet utan behandlar svenska kyrkan som allmängods som politikerna har rätt att lägga sig i. Jag ser fram emot den dagen då svenska kyrkan får vara fri på samma premisser som alla andra trossamfund i Sverige.
Jag håller med.
En annan sak som irriterar mig är när folk vill gifta sig i kyrkan "för att det är en fin lokal". Jag har flera gånger sett både här och på andra siter att folk frågat om det går att gifta sig i kyrkan "utan allt prat om Gud".
Då har man väl ändå missförstått det här med
kyrklig vigsel...
Daimstruten skrev 2015-02-04 14:08:50 följande:
Eftersom skolan ska vara religionsfri (alltså inte utan ämnet, tyvärr) så borde väl inte avslutningar ske i kyrkan.
Jag tycker inte man ska ha skolavslutningar i yrkan, inte av hänsyn till andra religioner eller för att skolan ska vara religionsfri utan för att jag inte anser att kyrkan ska användas till sådant. Kyrkan är ingen lekstuga utan Guds hus, där ska man fira gudstjänster och kyrkliga riter som bröllop, dop, begravningar och konfirmationer, inte samla en massa ungar som sk*ter fullständigt i Gud. Det finns andra samlingslokaler som passar bättre och som elever av alla religioner kan vara i utan att deras religiösa samvete störs.
Det är ju faktiskt inte bara muslimer som inte vill gå in i en kyrka utan även Jehovas vittnen, till exempel. Varför inte dekorera gymnastiksalen (en sådan finns ju i alla skolor) vackert och hålla avslutningen där, så slipper man alla diskussioner och kyrkan får användas till det den ska användas till?
Anonym (Maja) skrev 2015-02-07 05:14:46 följande:
Du ser det alltså som realistiskt att vårt statsskick, administrationssystem och rättväseende i framtiden (närstående ?)kommer ändras så att det baseras helt och hållet på religion?
Jag tror inte SD-anhängarna riktigt har tänkt så långt. Har Avpixlat och/eller Flashback sagt att muslimerna snart tar över så
är det så, fattar du väl...