Inlägg från: Donum |Visa alla inlägg
  • Donum

SDs vurmande för svensk religion

Jag tycker att det är respektlöst mot kyrkan att reducera den till en mysig kuliss utan innehåll. Gemene man reflekterar dock inte över det perspektivet utan behandlar svenska kyrkan som allmängods som politikerna har rätt att lägga sig i. Jag ser fram emot den dagen då svenska kyrkan får vara fri på samma premisser som alla andra trossamfund i Sverige.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Lady Godiva skrev 2015-02-07 06:00:12 följande:

Jag håller med.

En annan sak som irriterar mig är när folk vill gifta sig i kyrkan "för att det är en fin lokal". Jag har flera gånger sett både här och på andra siter att folk frågat om det går att gifta sig i kyrkan "utan allt prat om Gud". Då har man väl ändå missförstått det här med kyrklig vigsel...

Det har jag också noterat. Samtidigt blir det ramaskri om SvK inte gör som "folket" vill. Ungefär alla ska ha rätt att lägga sig i vad SvK tror och gör och väldigt få betraktar SvK som ett trossamfund på samma villkor som alla andra. Jag menar, hur många bryr sig om att t ex baptistkyrkan kräver vuxendop för medlemskap?

Men i SvK ska alla få vara med och inte ska det finnas några krav knutna till det heller.

"MÅSTE verkligen vi vara medlem i svenska kyrkan för att få gifta oss där?"

"Prästen godkänner inte vår ateistiska odöpta vän som fadder till vårt barn!"

Och ditt paradexempel. Så fort SvK ställer några som helst krav så är SvK taskig för alla ska minsann få vara med.

Har sagt det förr, men svenska folket har mycket svårare att släppa kyrkan än kyrkan har att släppa svenska folket. Och svenskarna är världens mest sekulariserade folk?

As if... ;)
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden SDs vurmande för svensk religion