• Daimstruten

SDs vurmande för svensk religion

Genomsnittssvensken är ju egentligen totalt obrydd vad gäller religion. Visst julafton är självklart en trevlig tradition, röda dagar då man får ledigt är jättebra, gifta sig i kyrkan kan vara mysigt och liksaså dop, men för övrigt är vi vanligtvis totalt likgiltiga. Känner ingen som skulle springa på gudstjänst ex.vis.

Kom av nån anledning att tänka på detta och SD som ju verkar vinna röster från bl a KD av just det skälet att dom värnar om våra svenska traditioner och vår religion... Visst är det väl egentligen så att det dom vinner röster på är att det är en motpol till framför allt islam religionsmässigt för jag tvivlar ju på att speciellt många av SDs väljare egentligen är religiösa.

Själv är jag ateist och tycker både religion och kungahus hör sagoböckerna till så därför är det lite intressant att en av dom ståndpunkter som ger SD en hel del väljare är nånting som dom flesta väljare är helt likgiltiga inför. Eller är det helt enkelt så att dom flesta bryr sig inte om den punkten alls utan det är bara att begränsa invandringen som är intressant? 

• Svar på tråden SDs vurmande för svensk religion
  • Molle1981
    Daimstruten skrev 2015-02-03 09:26:57 följande:

Genomsnittssvensken är ju egentligen totalt obrydd vad gäller religion. Visst julafton är självklart en trevlig tradition, röda dagar då man får ledigt är jättebra, gifta sig i kyrkan kan vara mysigt och liksaså dop, men för övrigt är vi vanligtvis totalt likgiltiga. Känner ingen som skulle springa på gudstjänst ex.vis.

Kom av nån anledning att tänka på detta och SD som ju verkar vinna röster från bl a KD av just det skälet att dom värnar om våra svenska traditioner och vår religion... Visst är det väl egentligen så att det dom vinner röster på är att det är en motpol till framför allt islam religionsmässigt för jag tvivlar ju på att speciellt många av SDs väljare egentligen är religiösa.

Själv är jag ateist och tycker både religion och kungahus hör sagoböckerna till så därför är det lite intressant att en av dom ståndpunkter som ger SD en hel del väljare är nånting som dom flesta väljare är helt likgiltiga inför. Eller är det helt enkelt så att dom flesta bryr sig inte om den punkten alls utan det är bara att begränsa invandringen som är intressant? 

Sverige har varit ett kristet land i mer än 500 år. Och kristna värderingar och kultur är det som skapat Sveriges identitet. Bara för att du och dina närmsta inte tror på Gud, så innebär inte det att kristendomen inte har eller har haft ett inflytande i vårt samhälle och något vi måste värna om. Det är nog därför många tycker detta är viktigt.

Själv är jag inte troende men tycker både jul, påsk och andra kristna högtider som bröllop och dop är mysigt. Betalar även kyrkoskatt just för att jag vill värna om detta och att våra fina kyrkor kan skötas om.
  • Anonym (G)

Saken är väl den att våra svenska traditioner finns kvar, så vitt jag vet firar vi fortfarande jul och påsk, folk gifter sig i kyrkan osv. Detta har inget med politik att göra. Religionen ska inte påverka landets politik.

Sedan att SD drar in kyrkan i det hela beror inte på att de är mer religiösa än andra, utan de delar en del av kyrkans åldriga syn på bl a familjeliv och äktenskap samt homosexualitet.

• Molle1981
    Anonym (G) skrev 2015-02-03 16:02:26 följande:

Saken är väl den att våra svenska traditioner finns kvar, så vitt jag vet firar vi fortfarande jul och påsk, folk gifter sig i kyrkan osv. Detta har inget med politik att göra. Religionen ska inte påverka landets politik.

Sedan att SD drar in kyrkan i det hela beror inte på att de är mer religiösa än andra, utan de delar en del av kyrkans åldriga syn på bl a familjeliv och äktenskap samt homosexualitet.

Hela den svenska kulturen bygger på kristendomen så att det inte har med politk att göra är nog lite att ta i. Våra lagar och värderingar kommer i grunden från kristendomen.
  • Daimstruten

Visst jul och påsk är så klart kristna påhitt, men vad gäller värderingar om rätt och fel så tror jag inte det är så himla stor skillnad mot innan kristendomen tog över Sverige dvs att stjäla, mörda var inte ok vare sig före eller efter kristendomens dök upp. Hade vi inte haft kristendomen hade vi knappast sprungit runt som halvnakna idioter och stulit och mördat bara för den sakens skull.

• sjuttiofemman
    Molle1981 skrev 2015-02-03 15:54:47 följande:

Sverige har varit ett kristet land i mer än 500 år. Och kristna värderingar och kultur är det som skapat Sveriges identitet. Bara för att du och dina närmsta inte tror på Gud, så innebär inte det att kristendomen inte har eller har haft ett inflytande i vårt samhälle och något vi måste värna om. Det är nog därför många tycker detta är viktigt.

Själv är jag inte troende men tycker både jul, påsk och andra kristna högtider som bröllop och dop är mysigt. Betalar även kyrkoskatt just för att jag vill värna om detta och att våra fina kyrkor kan skötas om.

En överväldigande majoritet av svenskarna är ateister och bryr sig föga om religion. Det är bara Sd som vurmar för kristendomen och det inte pga nån religiös övertygelse utan endast för att få trycka undan islam.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Religion_i_Sverige
  • Anonym (Hagbard)
    Daimstruten skrev 2015-02-04 09:22:46 följande:

Visst jul och påsk är så klart kristna påhitt, men...

Jul är en hednisk högtid, dock idag med vissa kristna inslag.
  • Anonym (Svensk tradition)

Men tänk ändå att många tycker nog att det är roligt att barnen får fira sin avslutningsdag i kyrkan igen och sjunga psalmer och höra gudstjänst. Det tillhör ju vår tradition och är självklart tycker jag. Klart vi ska bevara våra traditioner även inom den kristna tron. För dom som vill alltså :)

• Rataxes
    sjuttiofemman skrev 2015-02-04 12:30:46 följande:

En överväldigande majoritet av svenskarna är ateister och bryr sig föga om religion. Det är bara Sd som vurmar för kristendomen och det inte pga nån religiös övertygelse utan endast för att få trycka undan islam.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Religion_i_Sverige

Glöm inte KD .
    Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • Daimstruten
    Rataxes skrev 2015-02-04 13:28:42 följande:
    Glöm inte KD .
    Kan väl påpeka att när min ateist-make gör såna där politiker-tester så blir han väldigt ofta KD så det kan ju vara ett antal KD-väljare som gillar värderingarna men som även dom är totalt obrydda om religion.
  • Mentat

Det här har inte med religion att göra, annat möjligen än att (sd) är motståndare till islam. Svenska traditioner och kulturarv har ofta sin rot i en kristen miljö även om vi inte tänker på det längre.

Det gäller inte bara våra högtider, de flesta, utan även en hel del idiomatiska uttryck i språket. Vi är inte religiösa men den svenska kulturen kommer till mycket stor del ur ett kristet arv. Om (sd) är de enda som värnar om det är det ett sätt för dem att värva väljare trots sin fixering vid invandringsfrågan, ett sätt övriga partier inte borde låta dem få utan vidare.

Svar på tråden SDs vurmande för svensk religion