Inlägg från: Daimstruten |Visa alla inlägg
  • Daimstruten

SDs vurmande för svensk religion

Genomsnittssvensken är ju egentligen totalt obrydd vad gäller religion. Visst julafton är självklart en trevlig tradition, röda dagar då man får ledigt är jättebra, gifta sig i kyrkan kan vara mysigt och liksaså dop, men för övrigt är vi vanligtvis totalt likgiltiga. Känner ingen som skulle springa på gudstjänst ex.vis.

Kom av nån anledning att tänka på detta och SD som ju verkar vinna röster från bl a KD av just det skälet att dom värnar om våra svenska traditioner och vår religion... Visst är det väl egentligen så att det dom vinner röster på är att det är en motpol till framför allt islam religionsmässigt för jag tvivlar ju på att speciellt många av SDs väljare egentligen är religiösa.

Själv är jag ateist och tycker både religion och kungahus hör sagoböckerna till så därför är det lite intressant att en av dom ståndpunkter som ger SD en hel del väljare är nånting som dom flesta väljare är helt likgiltiga inför. Eller är det helt enkelt så att dom flesta bryr sig inte om den punkten alls utan det är bara att begränsa invandringen som är intressant? 

• Svar på tråden SDs vurmande för svensk religion
  • Daimstruten

Visst jul och påsk är så klart kristna påhitt, men vad gäller värderingar om rätt och fel så tror jag inte det är så himla stor skillnad mot innan kristendomen tog över Sverige dvs att stjäla, mörda var inte ok vare sig före eller efter kristendomens dök upp. Hade vi inte haft kristendomen hade vi knappast sprungit runt som halvnakna idioter och stulit och mördat bara för den sakens skull.

• Daimstruten
    Rataxes skrev 2015-02-04 13:28:42 följande:
    Glöm inte KD .
    Kan väl påpeka att när min ateist-make gör såna där politiker-tester så blir han väldigt ofta KD så det kan ju vara ett antal KD-väljare som gillar värderingarna men som även dom är totalt obrydda om religion.
  • Daimstruten
    Stjärnfall76 skrev 2015-02-04 14:00:01 följande:

Det är främst att begränsa invandringen till en nivå om liknar övriga eu är viktigast för mig.
    Men jag vill absolut inte att vi i Sverige ska ta hänsyn till invandrare så att vi inte får ha avslutning i kyrkan eller att svenska flaggan ska vara förbjuden både här och där.
    Invandrare ska taa hänsyn till oss och anpassa sig till oss, int tvärt om.

Eftersom skolan ska vara religionsfri (alltså inte utan ämnet, tyvärr) så borde väl inte avslutningar ske i kyrkan.
  • Daimstruten
    Stjärnfall76 skrev 2015-02-04 14:21:05 följande:
    Jo, det tycker jag. Eftersom det är svensk tradition. Det betyder inte att man ska tvinga barnen att läsa böner osv, men svenka kyrkan är ganska snälle och diskret.
    Men baktanken att ta alla möjligheter att indoktrinera mer svagsinnade är ond... Demon Så varför chansa. Vill mina barn hoppa på nån religion får dom göra det som myndiga. 
Svar på tråden SDs vurmande för svensk religion