• Daimstruten

SDs vurmande för svensk religion

Genomsnittssvensken är ju egentligen totalt obrydd vad gäller religion. Visst julafton är självklart en trevlig tradition, röda dagar då man får ledigt är jättebra, gifta sig i kyrkan kan vara mysigt och liksaså dop, men för övrigt är vi vanligtvis totalt likgiltiga. Känner ingen som skulle springa på gudstjänst ex.vis.

Kom av nån anledning att tänka på detta och SD som ju verkar vinna röster från bl a KD av just det skälet att dom värnar om våra svenska traditioner och vår religion... Visst är det väl egentligen så att det dom vinner röster på är att det är en motpol till framför allt islam religionsmässigt för jag tvivlar ju på att speciellt många av SDs väljare egentligen är religiösa.

Själv är jag ateist och tycker både religion och kungahus hör sagoböckerna till så därför är det lite intressant att en av dom ståndpunkter som ger SD en hel del väljare är nånting som dom flesta väljare är helt likgiltiga inför. Eller är det helt enkelt så att dom flesta bryr sig inte om den punkten alls utan det är bara att begränsa invandringen som är intressant? 

• Svar på tråden SDs vurmande för svensk religion
  • Stjärnfall76

Det är främst att begränsa invandringen till en nivå om liknar övriga eu är viktigast för mig.
    Men jag vill absolut inte att vi i Sverige ska ta hänsyn till invandrare så att vi inte får ha avslutning i kyrkan eller att svenska flaggan ska vara förbjuden både här och där.
    Invandrare ska taa hänsyn till oss och anpassa sig till oss, int tvärt om.

• Stjärnfall76
    Anonym (Hagbard) skrev 2015-02-04 12:53:30 följande:
    Jul är en hednisk högtid, dock idag med vissa kristna inslag.
    Det stämmer. jul har man nog firat sedan mänsklighetens uppkomst, eftersom det man egentligen firade var vintersolståndet, årets kortat dag. Sedan har de flesta religioner övertagit de gamla högtiderna, men i Sverige har man behållit det hedniska namnet Jul, från JULE.

Inte så många som vet detta tydligen
  • Daimstruten
    Stjärnfall76 skrev 2015-02-04 14:00:01 följande:

Det är främst att begränsa invandringen till en nivå om liknar övriga eu är viktigast för mig.
    Men jag vill absolut inte att vi i Sverige ska ta hänsyn till invandrare så att vi inte får ha avslutning i kyrkan eller att svenska flaggan ska vara förbjuden både här och där.
    Invandrare ska taa hänsyn till oss och anpassa sig till oss, int tvärt om.

Eftersom skolan ska vara religionsfri (alltså inte utan ämnet, tyvärr) så borde väl inte avslutningar ske i kyrkan.
  • Stjärnfall76
    Daimstruten skrev 2015-02-04 14:08:50 följande:
    Eftersom skolan ska vara religionsfri (alltså inte utan ämnet, tyvärr) så borde väl inte avslutningar ske i kyrkan.
    Jo, det tycker jag. Eftersom det är svensk tradition. Det betyder inte att man ska tvinga barnen att läsa böner osv, men svenka kyrkan är ganska snälle och diskret.
  • Daimstruten
    Stjärnfall76 skrev 2015-02-04 14:21:05 följande:
    Jo, det tycker jag. Eftersom det är svensk tradition. Det betyder inte att man ska tvinga barnen att läsa böner osv, men svenka kyrkan är ganska snälle och diskret.
    Men baktanken att ta alla möjligheter att indoktrinera mer svagsinnade är ond... Demon Så varför chansa. Vill mina barn hoppa på nån religion får dom göra det som myndiga. 
  • Mentat
    Daimstruten skrev 2015-02-04 14:08:50 följande:
    Man behöver inte vara religiös för att uppskatta att samlas i vad som oftast är ortens vackraste och mest historietyngda samlingslokal: Kyrkan.

Det handlar om kulturarv, inte religion. Du blir inte religiös för att en präst säger ett par ord om Gud.
  • FDFMGA

Det är mycket beklagligt att allianspartierna tillsammans med SD kommer att driva igenom att barnen ska tvingas lyssna till prästers gudsord i kyrkan vid skolavslutningar.

Några ordentliga steg tillbaka rakt in i vidskepligheten. Jag förväntar mig inget annat av KD, kanske heller inte av M - men C och FP borde ju skämmas.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Rataxes
    FDFMGA skrev 2015-02-04 19:37:35 följande:
    Det är mycket beklagligt att allianspartierna tillsammans med SD kommer att driva igenom att barnen ska tvingas lyssna till prästers gudsord i kyrkan vid skolavslutningar.

Några ordentliga steg tillbaka rakt in i vidskepligheten. Jag förväntar mig inget annat av KD, kanske heller inte av M - men C och FP borde ju skämmas.
    Där håller jag fullständigt med.
    Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • Anonym (Svensk tradition)

Jaa Gud förbjude. Tänk så skadade dom skulle bli av gudstjänst och psalmer. Dom kommer att bli skadade för livet.

Tror du på det där själv?? Om dom hade blivit misshandlade lr dödade hade jag inte sagt nåt men kyrkan är till för människors mentala hälsa och själ. Det är inte krig vi pratar om

• Molle1981
    sjuttiofemman skrev 2015-02-04 12:30:46 följande:

En överväldigande majoritet av svenskarna är ateister och bryr sig föga om religion. Det är bara Sd som vurmar för kristendomen och det inte pga nån religiös övertygelse utan endast för att få trycka undan islam.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Religion_i_Sverige

Det kvittar vad vi är idag. Kristendomen har format det samhälle vi lever i. Men visst vi kommer snart vara den första islamiska staten i Europa men det är en annan historia.
Svar på tråden SDs vurmande för svensk religion