• malinostrom

IVF 2015 Malmö

Hej,

Under februari kommer jag och min man att börja med IVF. Jag söker andra, gärna i Malmö (men alla är självklart välkomna att kommentera), som har påbörjat eller ska påbörja IVF-processen. Nedan följer vår historia.

Jag och min man har försökt att få barn i två år men utan framgång. I januari 2014 tog jag kontakt med en gynekologmottagning för att få hjälp. Jag fick ta ett antal blodprover som alla var bra. Efter ett ultraljud fick jag börja med pergotime. Jag gick på fem kurer innan det bestämdes att min man skulle göra en spermaanalys. Denna visade att kvalitén är bra men att antalet är något lägre än genomsnittet.

Efter ett kort uppehåll under senare delen av sommaren fick återigen försöka med pergotime ett par gånger innan det bestämdes att en remiss för insemination skulle skickas till RMC.

Jag hade inte särskilt höga förhoppningar att vi skulle bli godkända då jag har ett BMI som ligger en bra bit över 30 och mycket riktigt fick vi tillbaka remissen. Jag tog kontakt med olika privata kliniker i Malmö men ingen ville ta emot oss. I november bröt jag samman efter att fått ett mycket otrevligt bemötande från en av klinikerna. Sköterskan sa att vi endast har tre alternativ:

1. Hoppas att det tar naturligt, vilket det troligtvis inte gör då det inte gjort det hitintills.

2. Gå ner 50 kg (de tog med andra ord inte hänsyn till att jag redan gått ner 80 kg och har ungefär 20-25 kg hudöverskott).

3. Inse att vi inte kan få barn och acceptera det.

Jag fick en panikångestattack inne på min chefs kontor och grät hysteriskt. När jag kom hem och hade lugnat ner mig satte jag mig i soffan och började leta kliniker i Köpenhamn. Jag tog kontakt med fem olika kliniker och alla var beredda att ta emot oss.

I december hade vi vårt första samtal. Vi kom fram till att steg nummer ett är att en vattenskanning (spolning) måste genomföras. Den danska läkaren var mycket förvånad över att detta inte blivit gjort innan jag fick pergotime utskrivet.

I onsdags (28/1) var det äntligen dags för skanningen. Det visade sig att båda mina äggledare är tilltäppta. Med andra ord har alla kurer med pergotime varit helt verkningslösa. Det som sker nu är att alla hormonprover ska skickad över till Danmark och när nästa menstruation kommer påbörjar vi IVF-processen.

• Svar på tråden IVF 2015 Malmö
  • sandishhh

Jag och min man började i jan men fick mensen häromdagen, har dock festdag på onsdag så ska ringa in då. Så blir försök 2 i mars :) vi går också i Malmö

• sandishhh

Inget fel på mig, min man har bra spermier, friska och starka men får ingen utlösning så därav att vi får göra ivf. glömde säga vi går på rmc i Malmö. Men den privata kliniken tyckte inte du behövde gå ner?

• malinostrom
    sandishhh skrev 2015-01-30 23:12:49 följande:

Inget fel på mig, min man har bra spermier, friska och starka men får ingen utlösning så därav att vi får göra ivf. glömde säga vi går på rmc i Malmö. Men den privata kliniken tyckte inte du behövde gå ner?

De tycker att det är bra om jag går ner (vilket jag också gör) men det är inget de hänger upp sig på. De tycker att det är bra att jag gått ner så mycket som jag har och tog hänsyn till det i sin bedömning. Jag är helt frisk i övrigt och rör på mig varje dag.
  • sandishhh
    malinostrom skrev 2015-01-30 23:30:10 följande:
    De tycker att det är bra om jag går ner (vilket jag också gör) men det är inget de hänger upp sig på. De tycker att det är bra att jag gått ner så mycket som jag har och tog hänsyn till det i sin bedömning. Jag är helt frisk i övrigt och rör på mig varje dag.
    Vad bra :) 
  • malinostrom
    sandishhh skrev 2015-01-30 23:12:49 följande:

Hade ni försökt länge innan ni fick hjälp?
  • Libra1

Vad tråkigt att du blivit så dåligt bemött. :(

Jag och min man går numera privat och gör IVF i Malmö. Ska göra vårt 6:e försök snart. Jag har även hand om träffar om du vill träffa andra i samma situation.

Ett stort lycka till!

www.minbebis.com/blogg/libra/traffar/

• sandishhh
    malinostrom skrev 2015-01-31 20:35:58 följande:
    Hade ni försökt länge innan ni fick hjälp?
    Både jag och nej, i och med att vi visste redan från början att vi skulle behöva hjälp så försökte vi ju inte.. Men från och med att vi bestämde vi var redo för barn så tog det ca 1,5 år tills vi gjorde vår första ivf (jan) :)
  • malinostrom
    sandishhh skrev 2015-01-31 23:21:36 följande:
    Både jag och nej, i och med att vi visste redan från början att vi skulle behöva hjälp så försökte vi ju inte.. Men från och med att vi bestämde vi var redo för barn så tog det ca 1,5 år tills vi gjorde vår första ivf (jan) :)
    Jag är lite nyfiken på vad alla medicinerna kostar? Vi kommer nämligen vara tvungna att betala dessa själv då kliniken ligger i Danmark.

Nu när ni ska göra försök nummer två kommer du vara tvungen att börja med Gonal-f igen eller frös ni ner ägg efter första försöket?
  • sandishhh
    malinostrom skrev 2015-02-01 10:49:57 följande:
    Jag är lite nyfiken på vad alla medicinerna kostar? Vi kommer nämligen vara tvungna att betala dessa själv då kliniken ligger i Danmark.

Nu när ni ska göra försök nummer två kommer du vara tvungen att börja med Gonal-f igen eller frös ni ner ägg efter första försöket?

Jag fick en liten chock när jag såg vad alla mediciner skulle kosta. Men sen gick mitt högkostnadsskydd in, så behövde bara betala 2.000 för allt. Annars skulle det kosta 4.000 tror jag. Jag tog gonal-f och sen orgalutran (?) och sen själva sprutan man tar 35 timmar innan äggplock, och sen crinone efteråt. 

Vi fick tyvärr inga ägg till frysen, så bara att börja om från början. Men jag hoppas dem kommer öka hormonerna eller alt kanske byta till någon annan hormonspruta som ger mer effekt. Hade ju vart skönt att kunna få mera ägg samt ägg till frysen ;) Dem tog bara ut 6 ägg nämligen. 

• malinostrom
    sandishhh skrev 2015-02-01 12:17:14 följande:

Jag fick en liten chock när jag såg vad alla mediciner skulle kosta. Men sen gick mitt högkostnadsskydd in, så behövde bara betala 2.000 för allt. Annars skulle det kosta 4.000 tror jag. Jag tog gonal-f och sen orgalutran (?) och sen själva sprutan man tar 35 timmar innan äggplock, och sen crinone efteråt. 

Vi fick tyvärr inga ägg till frysen, så bara att börja om från början. Men jag hoppas dem kommer öka hormonerna eller alt kanske byta till någon annan hormonspruta som ger mer effekt. Hade ju vart skönt att kunna få mera ägg samt ägg till frysen ;) Dem tog bara ut 6 ägg nämligen. 

Jo, jag fick också en chock när jag var inne och läste på hur mycket varje medicin kostar. Jag hade inte alls räknat med att de skulle vara så dyra.

Imorgon ska jag till min gynekolog här i Malmö och få kopior på alla papper som ska skickas över till Köpenhamn. Jag måste även göra ett klamydiatest för det glömde de att ta i december när alla andra könssjukdomar kollades.
Svar på tråden IVF 2015 Malmö