• FluffigaLuna

De vägrar servera vår son mjölkfri kost

Hej alla familjelivare!
    Jag behöver ER hjälp! Jag har en son som börjar på dagis nästa vecka. Vi äter inte mjölkprodukter i vår familj då jag inte tål mjölkprotein. Men min lille son har heller aldrig i hela sitt liv ätit mjölkprodukter. Jag vill inte börja ge honom det nu, ifall han inte heller tål det utan jag vill att han ska få prova det själv när han är äldre och har en valmöjlighet. 

Dagis kräver läkarintyg på detta men exempelvis inte för grisfri kost för muslimer. Varför ska vissa kunna låta sina barn äta den kost som de vill och inte andra? Jag tror inte att mjölk är bra för oss människor. Vi är inte gjorda för att äta mjölk från andra djur. Endast när vi ammar, då den mjölken är anpassad för just oss.

Finns det någon läkare/dietist därute som är villig att hjälpa oss med ett intyg hade vi vart oerhört tacksamma. Vi har ringt och bråkat med kommunen och vi har pratat med BVC men de tycker att vi ska ge honom mat med mjölk i men det vill varken jag eller min man.

Snälla, hjälp oss!

mjölkfritt
  • Svar på tråden De vägrar servera vår son mjölkfri kost
  • Mee

Jag förstår din situation. Men så länge du inte har ett läkarintyg på att din son är allergisk mot mjölkprotein så måste han tyvärr äta som alla andra. Anledningen till att jag vet att det är så är för att jag har kämpat för att min son ska få glutenfri mat då både jag, min syster och min sambos farfar är glutenintolerant och att jag märker av att han reagerar negativt på gluten. Men han får inte glutenfri mat då blodprover visar negativt (gissar att han är låg procentig precis som jag) och han är för liten för att göra en tunntarmsbiopsid. Detta även då sjukhuset har konstaterat att han bär på genen för att kunna utveckla celiaki.

Så det är bara att "gilla" läget och låta han få i sig gluten trots att hela mitt hjärta sätter sig mot tvären för det.

• pigglet
    FluffigaLuna skrev 2015-01-30 19:29:16 följande:

Tack för era svar. Jag förstår er allihop men jag håller inte med er.

Det finns ju exempelvis många som inte äter gluten, en del som äter LCHF, veganer, vegetarianer, helt sockerfri mat m.m..

Där ger du svar på varför det inte är möjligt att laga enkom mat efter alla föräldrars önskemål. "Mitt barn äter inte fisk, hen tycker inte om det" kvalar också in på listan. Det funkar helt enkelt inte - vi kan ju inte anställa enskilda kockar liksom.

Det är inte tillåtet att ta med egna matlådor, inte här i alla fall. Reglerna runt vilken mat som får föras in på förskolan är hård nu för tiden. Dels för att kockarna ska kunna ha 100% koll på att inga ämnen kommer in som något barn är allergiskt mot (vissa barn får ju tex svårt att andas om de är i närheten av fisk/ägg osv). Och dels rent hygienmässigt, att de har ansvaret för maten som serveras så det inte blir matförgiftningar, magsjukor osv. Kockarna mäter tempen på maten innan och efter servering, i kyl, frys osv. De ska nog även kunna spåra källan om något "går fel".
  • liol1973

Prova prata med en läkare och lägg fram det från andra hållet istället, och se om hen vill skriva intyg då. Nu vet jag inte hur känslig du är, men är du väldigt känslig är det en anledning i sig:

Eftersom du är väldigt allergisk och känslig mot mjölkprotein har ni ett helt allergen fritt hem för att du ska slippa bli sjuk pga kontaminationer. Pga det är din son just nu i praktiken sekundärt laktosintolerant (om du inte ammar fortfarande?) då hans laktasproduktion inte kan hållas uppe pga kosten hemma. Sonen behöver alltså ändå specialkost, och då mjölkfritt gör det lättare för dig vid blöjbyten och inte minst när kräksjukan kommer, ser du hellre att han äter mjölkfritt än laktosfritt.

• tikki masala

Min son är mjölkallergiker. och jag kan faktiskt förstå förskolan att de inte ska ge mjölkfri kost till ett barn som inte är allergisk. Nästan all mat innehåller någon form av mjölkprotein i sig och det är bra mycket svårare att utelämna mjölprotein än fläsk från maten.  Har ditt barn inte fått i sig mjölkprotein från födseln borde det ju inte vara några problem. För vad jag har fattat det som så är det under första året som det visar sig att de är allergiska och om man inte ger det så växer det bort. (oftast)

• AnkiC

Märkligt! Vi har ju barn som äter vegetarisk kost på min förskola där jag jobbar och det är inte av nån medicinsk anledning. Det är endast för att föräldrarna vill det. Inga problem alls. Min son dricker laktosfri mjölk. Testerna hos läkaren visade ingen allergi men vi fick ett intyg ändå för att vi hävdade att vi märkte skillnad på hans magproblem när han fick laktosfri mjölk. Testa med det ni med.

• AnkiC
    summerhunter skrev 2015-01-31 09:43:18 följande:

Det är stor skillnad på laktosintolerans och mjölkproteinsllergi...

Ja såklart men det är ju oväsentligt vad det handlar om. Vi får intyg från läkarn trots att testerna inte visar nåt. Det jan ju ts få också då menar jag.
  • pgw
    AnkiC skrev 2015-01-31 13:34:27 följande:

Ja såklart men det är ju oväsentligt vad det handlar om. Vi får intyg från läkarn trots att testerna inte visar nåt. Det jan ju ts få också då menar jag.

Det är också skillnad på konstaterade hälsoeffekter och personlig övertygelse. Hade du velat ha laktosfritt till barnet även i det fall att du inte hade märkt någon skillnad? Eller menar du att du ljög om hans magproblem för att få intyget?
  • AnkiC
    pgw skrev 2015-01-31 13:46:49 följande:
    Det är också skillnad på konstaterade hälsoeffekter och personlig övertygelse. Hade du velat ha laktosfritt till barnet även i det fall att du inte hade märkt någon skillnad? Eller menar du att du ljög om hans magproblem för att få intyget?
    Nej absolut så ljög jag inte men jag tycker man bör få mjölkfri kost på förskolan pga personlig övertygelse på samma sätt som tex vegetarisk kost. Varför ska det vara skillnad? En vit lögn till läkarn hade jag nog inte dragit mig för. Och ts är ju övertygad att mjölkfri kost är bättre för barnet så en lögn är det ju inte egentligen.
  • Sous

Men allvarligt... Om vi överhuvudtaget ska ha möjlighet att få specialkost i skolor/förskolor så får ju folk bara utnyttja det när det verkligen behövs! Om folk sitter och ljuger för läkare om allergier för att de vill ha lchf/mjölkfritt/stenålderskost/sockerfritt etc. så fallerar ju hela systemet. Det är redan nog komplicerat med de barn som har konstaterade allergier. Herregud, vad är det med folk?

Och sluta dra upp fläsk, som om det skulle vara jämförbart, det är en enda sak som dessutom lätt ersätts av det vegetariska alternativet just de gångerna. De flesta kommuner erbjuder dessutom bara just vegetariskt alternativ och inte veganskt, vad jag har sett.

Ts, låt din son äta mjölk och sluta föra över dina problem på honom. Du lär märka om han mår dåligt. Annars får du väl ha honom hemma?

Svar på tråden De vägrar servera vår son mjölkfri kost