Sous skrev 2015-02-01 16:21:21 följande:
Du ser alltså verkligen inte någon skillnad mellan varje persons enskilda önskemål och att av religiösa skäl inte äta något?
Tja, vet du, någonstans måste man dra gränsen om man inte ska behöva göra 25 olika rätter åt 25 olika barn och nu dras den vid allergier, vegetariskt och religion. Punkt. Och ja, jag tycker det är oförsvarligt att ljuga om allergier för att få specialkost till sitt barn bara för att. Det kommer att sluta med att de som är allergiska på riktigt inte kan få specialkost för att folk utnyttjar systemet.
Dessutom är det betydligt krångligare att laga mjölkfritt än vegetariskt. Alla spår av mjölk måste uteslutas, alla spår av smör, ost, kasein, vassle etc. Allt. Och du måste hålla tillagningslinjen helt fri från mjölk. Det är inte bara att "byta ut mjölken".
Jo jag ser absolut skillnad på personliga skäl och religiösa skäl. De som äter veg-kost hos oss gör det inte för några religösa skäl utan just personliga och då tycker jag inte att det nödvändigtvis måste komma före mjölkfritt.
Nej jag tycker inte man skall ljuga heller.
Då mjölkfri kost förekommer i nästan alla förskolegrupper (det är faktiskt rätt vanligt) borde det vara enklare att få igenom det kravet än veg-kost som är betydligt ovanligare. Gör man ändå det till någon kan man göra det till en till.