Inlägg från: FluffigaLuna |Visa alla inlägg
  • FluffigaLuna

De vägrar servera vår son mjölkfri kost

Hej alla familjelivare!
    Jag behöver ER hjälp! Jag har en son som börjar på dagis nästa vecka. Vi äter inte mjölkprodukter i vår familj då jag inte tål mjölkprotein. Men min lille son har heller aldrig i hela sitt liv ätit mjölkprodukter. Jag vill inte börja ge honom det nu, ifall han inte heller tål det utan jag vill att han ska få prova det själv när han är äldre och har en valmöjlighet. 

Dagis kräver läkarintyg på detta men exempelvis inte för grisfri kost för muslimer. Varför ska vissa kunna låta sina barn äta den kost som de vill och inte andra? Jag tror inte att mjölk är bra för oss människor. Vi är inte gjorda för att äta mjölk från andra djur. Endast när vi ammar, då den mjölken är anpassad för just oss.

Finns det någon läkare/dietist därute som är villig att hjälpa oss med ett intyg hade vi vart oerhört tacksamma. Vi har ringt och bråkat med kommunen och vi har pratat med BVC men de tycker att vi ska ge honom mat med mjölk i men det vill varken jag eller min man.

Snälla, hjälp oss!

mjölkfritt
  • Svar på tråden De vägrar servera vår son mjölkfri kost
  • FluffigaLuna

Tack för era svar. Jag förstår er allihop men jag håller inte med er.

Jag kräver inte att någon skall göra något, men jag tycker att var och en själva borde få ge sin barn sådan mat som de själva vill, så länge barnet får i sig av alla näringsämnen såklart och inte tar skada av det. Jag har läst om föräldrar som tagit med matlådor varje dag till sina barn och det är ju ett alternativ för oss som kanske inte vill att våra barn ska äta vissa saker. Det finns ju exempelvis många som inte äter gluten, en del som äter LCHF, veganer, vegetarianer, helt sockerfri mat m.m.

Självklart behöver han ju inte vara allergisk bara för att jag är det men jag vet själv hur dåligt jag mår av mjölk och jag vill inte utsätta min son för det. Ni får tycka vad ni vill men när han blir äldre och kan välja själv och om han skulle vilja ha mjölk, ost eller liknande hemma, fine då köper jag det, inget snack om saken. Men nu när han är liten vill jag inte att han ska ha det, för vi äter inte det och han kan ju inte prata än och förklara om han får ont i magen av saker eller inte. Det behöver ju inte alltid synas. För mig får jag svåra kramper och ligger och gråter i flera timmar.

mjölkfritt
Svar på tråden De vägrar servera vår son mjölkfri kost