• Polarlantis

när och hur gick ni från sitta brevid till somna själv?

Sonen är 2,5 nu och jag funderat på hur vi ska börja med att lära honom att somna själv. Kanske för tidigt men skulle ändå vilja ha lite tips

Nu läser vi, lite rita och så lägger han sig och vi bara sitter där. Dock har han ibland dagar för sig att han ska hålla sig vaken och böjar greja och är allmänt jobbig (2,5 års jobbig ) Inbillar mig att det är för att vi sitter där... Man kan iaf bli galen ibland!

• Svar på tråden när och hur gick ni från sitta brevid till somna själv?
  • Cariol
    Polarlantis skrev 2015-01-29 18:36:04 följande:

Sonen är 2,5 nu och jag funderat på hur vi ska börja med att lära honom att somna själv. Kanske för tidigt men skulle ändå vilja ha lite tips smile1.gif

Nu läser vi, lite rita och så lägger han sig och vi bara sitter där. Dock har han ibland dagar för sig att han ska hålla sig vaken och böjar greja och är allmänt jobbig (2,5 års jobbig smile1.gif ) Inbillar mig att det är för att vi sitter där... Man kan iaf bli galen ibland!

Vår tjej är 20 månader och vi började gå från att sitta bredvid till att låta henne somna själv när hon var 18 månader ungefär. Det tog så himla lång tid när vi satt bredvid henne och jag som är gravid kände att jag inte klarade av det. Det har gått lite fram och tillbaka, men nu läser vi, pussar godnatt och går ut. Blir hon ledsen går vi in och tröstar henne, men oftast mumlar hon bara lite för sig själv och somnar. Gått betydligt bättre än vi trodde och kvällarna är så mycket bättre nu!
  • Natulcien

Vi har aldrig behövt lämna sonen (4 år) att somna själv eftersom vi aldrig har suttit och nattat. Vi har alltid legat bredvid, så därför är det inte jobbigt, utan bara mysigt. Men jag kan hålla med om att det verkar jobbigt att sitta upp och natta? Har ni provat att ligga bredvid?

• Penida
    Natulcien skrev 2015-01-29 20:57:42 följande:

Vi har aldrig behövt lämna sonen (4 år) att somna själv eftersom vi aldrig har suttit och nattat. Vi har alltid legat bredvid, så därför är det inte jobbigt, utan bara mysigt. Men jag kan hålla med om att det verkar jobbigt att sitta upp och natta? Har ni provat att ligga bredvid?

Tycker tvärtomGlad Men vi somnade alltid på den tiden vi låg bredvid och då känns liksom resten av kvällen förstörd om vi ens önskade vakna igen. Dygnet blir konstigt osv.
    Avskyr CIO-metoder
  • Natulcien
    Penida skrev 2015-01-29 21:04:52 följande:
    Tycker tvärtomGlad Men vi somnade alltid på den tiden vi låg bredvid och då känns liksom resten av kvällen förstörd om vi ens önskade vakna igen. Dygnet blir konstigt osv.
    Ha ha. Ja, så kan det ju naturligtvis vara också...
    Sonen brukar dock somna hyfsat snabbt, så det är sällan man hinner somna. Men visst har det hänt någon enstaka gång, men jag tycker inte att det heller är nån fara egentligen. Då behövde man kanske en powernap? Flört
  • Alexi
    Natulcien skrev 2015-01-29 20:57:42 följande:

Oj vad olika man är. Jag har alltid vägrat ligga ner, jag vill verkligen inte riskera att somna då min kväll skulle bli helt förstörd av det.
  • MallaL

Mina barn fick börja somna själva när jag slutade med kvällsamningen. De fick välling i ett mörkt rum och sedan ner i sängen, lite sång/saga beroende på ålder och trötthetsgrad. Om man aldrig presenterar alternativet ligga bredvid eller stanna kvar så fungerar det.

• Alexi

TS, mitt tips är att ha en ljudbok i öronen eller helt enkelt surfa på mobilen i skydd av något täcke eller så. För att sitta och stirra rakt ut i rummet blir man galen av, det gjorde vi ju i flera år (innan man fick smartphones). Våra barn är 4 och 6 år och vi sitter hos fyraåringen tills han somnat, däremot 6-åringen får sen i somras somna ensam och det funkar bra.

Har din son slutat sova på dagen? För i den där åldern gör sånt stor skillnad för hur läggningarna är, är vår och mångas upplevelse.

• Natulcien
    Alexi skrev 2015-01-29 21:09:52 följande:
    Oj vad olika man är. Jag har alltid vägrat ligga ner, jag vill verkligen inte riskera att somna då min kväll skulle bli helt förstörd av det.
    Ok. Ja, man funkar ju olika. Glad
    Min kväll påverkas inte alls av om jag skulle råka slumra till en stund. Snarare kan det vara ganska skönt efter en lång dag, kan jag tycka.
  • Alexi
    Natulcien skrev 2015-01-29 21:15:38 följande:
    Ok. Ja, man funkar ju olika. Glad
    Min kväll påverkas inte alls av om jag skulle råka slumra till en stund. Snarare kan det vara ganska skönt efter en lång dag, kan jag tycka.
    Jag vill inte slösa bort min sofftid, den är bara på någon timma-två per kväll så den är jätteviktig för mitt välmående.

Plus att jag är rädd för att inte kunna somna i sängen sen om jag sover en stund tidigare på kvällen.
  • Penida
    Natulcien skrev 2015-01-29 21:09:05 följande:
    Ha ha. Ja, så kan det ju naturligtvis vara också...
    Sonen brukar dock somna hyfsat snabbt, så det är sällan man hinner somna. Men visst har det hänt någon enstaka gång, men jag tycker inte att det heller är nån fara egentligen. Då behövde man kanske en powernap? Flört
    Vi är dåliga på det där med powernaps båda två tyvärr och somnar snabbt jämte ungarna. När vi kände att det inte fungerade satt vi istället bredvid vid behov och nej, det är inte särskilt mysigt men bättre eftersom det mysiga var problemet eller att det är så långtråkigt efter ett tag och vi hellre blundar än stirrar in i väggen. Sitter vi upp har vi iaf bättre kontrollGlad
    Detta var ju ett tag sen nu, idag kan vi båda ibland lägga oss bredvid barnen efter sagan och bara mysa men nu finns inte heller detta behov av denna närhet hos barnen utan det är just bara för att det är mysigt. De somnar gärna själva så vi går ut när vi känner att det är dags helt enkelt. Inget vänta kvar tills de somnat, stor skillnad för oss.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Svar på TS: Vi gjorde som så att vi sa till barnet (för det gällde främst ett här) att vi skulle fixa något utanför rummet (vilket vi också gjorde, t.ex städa upp efter middagen) men att vi kommer strax tillbaka (vilket vi också gjorde) och efter några kvällar somnade hon när vi gjorde vår "syssla"..

Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Nu var hon inte ledsen ska tilläggas, hade hon varit det hade vi gått dit direkt. Vi hade rätt långdragna nattningar innan, när vi började lämna rummet somnade hon snabbare. Kanske var hon bara redo men det fungerade här att ta det så stegvis.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Alexi skrev 2015-01-29 21:11:45 följande:

TS, mitt tips är att ha en ljudbok i öronen eller helt enkelt surfa på mobilen i skydd av något täcke eller så. För att sitta och stirra rakt ut i rummet blir man galen av, det gjorde vi ju i flera år (innan man fick smartphones). Våra barn är 4 och 6 år och vi sitter hos fyraåringen tills han somnat, däremot 6-åringen får sen i somras somna ensam och det funkar bra.

Har din son slutat sova på dagen? För i den där åldern gör sånt stor skillnad för hur läggningarna är, är vår och mångas upplevelse.

Tycker jag var ett bra tips och ja, dagsömnen bör givetvis ses över.
    Avskyr CIO-metoder
  • Natulcien
    Alexi skrev 2015-01-29 21:11:45 följande:

Viktig poäng i sammanhanget! Dagsömnens vara eller inte vara kan ha stor betydelse på hur nattningarna blir.
  • Polarlantis

Tack alla!!!

Sonen sover ännu på dagen, han behöver det. Det är mest när han är lätt vövertrött som det blir segt. Han somnade själv ända till han började ställa sig upp och då började vi natta i vår säng till han fick eget rum. Där sitter vi på golvet. En bra dag tar det tio min, en dålig 2,5 h... Igår var bra, de tog lite tid men han försökte och det är ju ok! Tror det är som flr mig det tar en stund att somna...

Bra tips om att gå ut och göra en syssla! Smart! Då hör han oss och det blir tryggt ljud. Det ska vi nog testa!

Svar på tråden när och hur gick ni från sitta brevid till somna själv?