• Alexi

när och hur gick ni från sitta brevid till somna själv?

Natulcien skrev 2015-01-29 20:57:42 följande:

Vi har aldrig behövt lämna sonen (4 år) att somna själv eftersom vi aldrig har suttit och nattat. Vi har alltid legat bredvid, så därför är det inte jobbigt, utan bara mysigt. Men jag kan hålla med om att det verkar jobbigt att sitta upp och natta? Har ni provat att ligga bredvid?

Oj vad olika man är. Jag har alltid vägrat ligga ner, jag vill verkligen inte riskera att somna då min kväll skulle bli helt förstörd av det.
  • Alexi

TS, mitt tips är att ha en ljudbok i öronen eller helt enkelt surfa på mobilen i skydd av något täcke eller så. För att sitta och stirra rakt ut i rummet blir man galen av, det gjorde vi ju i flera år (innan man fick smartphones). Våra barn är 4 och 6 år och vi sitter hos fyraåringen tills han somnat, däremot 6-åringen får sen i somras somna ensam och det funkar bra.

Har din son slutat sova på dagen? För i den där åldern gör sånt stor skillnad för hur läggningarna är, är vår och mångas upplevelse.

• Alexi
    Natulcien skrev 2015-01-29 21:15:38 följande:
    Ok. Ja, man funkar ju olika. Glad
    Min kväll påverkas inte alls av om jag skulle råka slumra till en stund. Snarare kan det vara ganska skönt efter en lång dag, kan jag tycka.
    Jag vill inte slösa bort min sofftid, den är bara på någon timma-två per kväll så den är jätteviktig för mitt välmående.

Plus att jag är rädd för att inte kunna somna i sängen sen om jag sover en stund tidigare på kvällen.
Svar på tråden när och hur gick ni från sitta brevid till somna själv?