• Penida

när och hur gick ni från sitta brevid till somna själv?

Natulcien skrev 2015-01-29 20:57:42 följande:

Vi har aldrig behövt lämna sonen (4 år) att somna själv eftersom vi aldrig har suttit och nattat. Vi har alltid legat bredvid, så därför är det inte jobbigt, utan bara mysigt. Men jag kan hålla med om att det verkar jobbigt att sitta upp och natta? Har ni provat att ligga bredvid?

Tycker tvärtomGlad Men vi somnade alltid på den tiden vi låg bredvid och då känns liksom resten av kvällen förstörd om vi ens önskade vakna igen. Dygnet blir konstigt osv.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Natulcien skrev 2015-01-29 21:09:05 följande:
    Ha ha. Ja, så kan det ju naturligtvis vara också...
    Sonen brukar dock somna hyfsat snabbt, så det är sällan man hinner somna. Men visst har det hänt någon enstaka gång, men jag tycker inte att det heller är nån fara egentligen. Då behövde man kanske en powernap? Flört
    Vi är dåliga på det där med powernaps båda två tyvärr och somnar snabbt jämte ungarna. När vi kände att det inte fungerade satt vi istället bredvid vid behov och nej, det är inte särskilt mysigt men bättre eftersom det mysiga var problemet eller att det är så långtråkigt efter ett tag och vi hellre blundar än stirrar in i väggen. Sitter vi upp har vi iaf bättre kontrollGlad
    Detta var ju ett tag sen nu, idag kan vi båda ibland lägga oss bredvid barnen efter sagan och bara mysa men nu finns inte heller detta behov av denna närhet hos barnen utan det är just bara för att det är mysigt. De somnar gärna själva så vi går ut när vi känner att det är dags helt enkelt. Inget vänta kvar tills de somnat, stor skillnad för oss.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Svar på TS: Vi gjorde som så att vi sa till barnet (för det gällde främst ett här) att vi skulle fixa något utanför rummet (vilket vi också gjorde, t.ex städa upp efter middagen) men att vi kommer strax tillbaka (vilket vi också gjorde) och efter några kvällar somnade hon när vi gjorde vår "syssla"..

Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Nu var hon inte ledsen ska tilläggas, hade hon varit det hade vi gått dit direkt. Vi hade rätt långdragna nattningar innan, när vi började lämna rummet somnade hon snabbare. Kanske var hon bara redo men det fungerade här att ta det så stegvis.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Alexi skrev 2015-01-29 21:11:45 följande:

TS, mitt tips är att ha en ljudbok i öronen eller helt enkelt surfa på mobilen i skydd av något täcke eller så. För att sitta och stirra rakt ut i rummet blir man galen av, det gjorde vi ju i flera år (innan man fick smartphones). Våra barn är 4 och 6 år och vi sitter hos fyraåringen tills han somnat, däremot 6-åringen får sen i somras somna ensam och det funkar bra.

Har din son slutat sova på dagen? För i den där åldern gör sånt stor skillnad för hur läggningarna är, är vår och mångas upplevelse.

Tycker jag var ett bra tips och ja, dagsömnen bör givetvis ses över.
    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden när och hur gick ni från sitta brevid till somna själv?