• mr me

Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"?

Feminismen är ett intressant västerländskt samhällsfenomen som jag funderat över sedan åtminstone gymnasieåren. Den har på något sätt fötts utifrån en kommunistisk vanföreställning om att alla människor är identiska. Att män och kvinnor föds med lika biologiska förutsättningar.

När verkligheten inte stämmer överens med den feministiska ideologin, när löner, brottsstatistik eller yrkesval skiljer sig åt mellan könen, så börjar man att leta syndabockar. Man identiferar ett "dom", en ondsint "privilegierad" klass av människor som förtrycker kvinnor. Individer som kan klumpas ihop som sexister, rasister, vita, heterosexuella, medelålders och kanske inte minst MÄN.

Givetvis ifrågasätter man inte ens om premisserna för de antaganden man gjort är sanna. Istället skapar man en "vetenskap", så kallad genusvetenskap, som bygger på falska axiom som inte får ifrågasättas. Enligt den är det så kallade "patriarkatet" en objektiv sanning och alla förklaringsmodeller och all "forskning" ska sedan utgå ifrån detta perspektiv.

Hur blev det egentligen så snett?

Själv blir jag mer och mer övertygad om att feminismen är sprungen ur det jämställda samhället, inte tvärtom. Jag ser mer och mer feminismen som en motreaktion mot den jämställda mannen och det jämställda samhället.

Den västerländska kvinnans hat mot männen har fötts ur ett missnöje över att männen inte längre uppfattas vara män. När kvinnor läser om ännu en överfallsvåldtäkt vänder sig instinktivt hatet mot de vita, svenska, männen. Mot "gubbslemmet". Inte mot grupper i samhället som begår våldtäkterna, utan mot oskyldiga, ofta skötsamma, män som bidragit till det jämställda samhället.

Jag tror att många kvinnor innerst inne är missnöjda över det jämställda samhället och känner sig otrygga och oroade i ett samhälle där de förväntas vara någonting annat än kvinnor. Därför vänder sig det feministiska hatet mot de män som feministerna upplever har tagit ifrån dem rätten att vara kvinnor.

Över 90 procent av alla överfallsvåldtäkter begås inte av vita, svenska män. Inte heller hedersvåld och förtryck är typiskt svenska fenomen. Majoriteten av de kvinnor som söker sig till kvinnojourer har en icke-svensk kulturell bakgrund.

Trots det är det här frågor som feminister sällan vill diskutera. Hatet är ständigt riktat mot den svenska mannen, mot den vita mannen, mot det västerländska och inte så få feminister inleder förhållanden med män från främmande kulturer som har en så kallad "patriarkal" syn på förhållanden.

Den här tråden kommer att explodera när feministerna får se den. Och som vanligt kommer jag få en del otrevliga hotfulla mail från "de goda" feministerna som har en svartvit värld närd av ett hat och ett missnöje de kanske själva inte riktigt förstår varför de har.

Men jag tror att jag börjar förstå varför. Man kan inte göra våld på den mänskliga naturen utan att det får konskvenser. Så vad tror ni, Familjeliv, om min tes? Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"? Är feminismen den västerländska kvinnans motreaktion mot en jämställdhet som hon egentligen avskyr?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"?
  • mr me
    Anonym (*) skrev 2015-01-27 16:35:50 följande:
    Hat?

De flesta här inne tycker nog bara synd om dig....
    Åh, tack för omtanken! Solig

Men för all del, gör inte det. Ta er lite tid och läs trådstarten istället, lägg ned den feministiska muren och hatet och fundera lite över det jag skrivit.

Och framförallt. Nästa gång du tycker synd om någon, antyd då inte att den personen är en psykopat eftersom denne inte tycker som du.

Ett litet tips bara i all välmening! Flört
  • mr me
    Bjoer skrev 2015-01-27 16:41:44 följande:
    Ursäkta, men öva lite läsförståelse. Riktigt jämställdhet är inte bara att båda könen har rösträtt, givetvis, utan även samma rättigheter på alla plan, att inget kön diskrimineras och att båda könen har samma möjligheter i samhället. Dessutom skrev jag inte att det var samma sak då som nu, utan att den alltid har haft samma övergripande mål, dvs. jämställdhet. Lokala mål har varierat beroende på vad som varit praktiskt möjligt.
    Du har inte läst trådstarten ser jag, så du får bakläxa på det.

Problemet är att försöka skapa "jämställdhet" när de biologiska förutsättningarna saknas. Kan man tvinga fram "jämställdhet" mellan två grupper som är väldigt olika varandra eller ger det upphov till att människor far illa?
  • Anonym (*)
    mr me skrev 2015-01-27 16:41:59 följande:
    Åh, tack för omtanken! Solig

Men för all del, gör inte det. Ta er lite tid och läs trådstarten istället, lägg ned den feministiska muren och hatet och fundera lite över det jag skrivit.

Och framförallt. Nästa gång du tycker synd om någon, antyd då inte att den personen är en psykopat eftersom denne inte tycker som du.

Ett litet tips bara i all välmening! Flört
    Var fick du psykopat ifrån? Varför tillskriver du folk saker de inte skriver? Du gör så i alla dina inlägg.

Jag tycker synd om dig för att du inte själv inser varför folk ogillar dina trådar.

• Bjoer
    mr me skrev 2015-01-27 16:32:29 följande:
    Detta oförsonliga hat som feminister hyser. Man bemöter inget med egna sakargument, utan kommer endast släpandes med personangrepp. Alltid.

Feministisk agitation består till överväldigande del av hat och påhopp, väldigt sällan konkreta problemformuleringar.
    Nu gäller det ju rätt många grenar. Det är inte sällan s.k. antifeminister skriver och meddelar att "Du borde våldtas ofta och länge, hora!" och "Hoppas nån kör upp en kniv i fittan på dig!" till feminister som just skriver konkreta problemformuleringar. Så att säga att specifikt feminismen har det problemet är lite trångsynt.

Du påstår att feminister "alltid" kommer med, och endast med, personangrepp. Trycker du jag gör det också? Kan det vara en släng av confirmation bias vi ser här? ;)
  • Bjoer
    mr me skrev 2015-01-27 16:43:25 följande:
    Du har inte läst trådstarten ser jag, så du får bakläxa på det.

Problemet är att försöka skapa "jämställdhet" när de biologiska förutsättningarna saknas. Kan man tvinga fram "jämställdhet" mellan två grupper som är väldigt olika varandra eller ger det upphov till att människor far illa?
    Läste du hur jag definierade jämställdhet? Var menar du att det saknas biologiska förutsättningar för det jag skrev? Inget i det jag skrev kräver identisk biologi. Långt ifrån alla feminister tror att genus är en social konstruktion utan biologiska inslag, jag bland dem. Men vi behöver inte vara identiska för att samhället ska kunna ge samma grundförutsättningar.
  • Anonym (Beorn)
    mr me skrev 2015-01-27 16:32:29 följande:
    Sådana här inlägg, och medhåll fick du också, bemöts man alltså med anonymt på Familjeliv när man kritiserar och uppriktigt försöker analysera och förstå feminismen som fenomen.

Det är faktiskt intressant. Det bidrar väldigt bra till min trådstart.

Detta oförsonliga hat som feminister hyser. Man bemöter inget med egna sakargument, utan kommer endast släpandes med personangrepp. Alltid.

Feministisk agitation består till överväldigande del av hat och påhopp, väldigt sällan konkreta problemformuleringar.

Det manar till eftertanke! Spännande... Flört
    Om du haft en uppriktig vilja att analysera och förstå feminismen och dess bakgrund hade du gjort din läxa och läst på om dess historia. Det krävs inte många knapptryck för att få fram den informationen och bor du inte alltför avlägset finns säkert ett bibliotek att besökai din närhet. Tid verkar inte saknas, då du kan ägna dig åt att beställa in material från olika tingsrätter som 'bevis' för dina teser, men jag råder dig till att använda din arbetslöshet till mer konstruktiva efterforskningar. Det ger ett bättre intryck när du sedan säger dig påstå att du 'vill förstå' saker. 

Jag hyser inget hat, ägnar mig inte åt påhopp och kallar mig inte heller feminist även om jag rent sakligt troligen betraktas som en. Som jämställd man har jag däremot svårt för tankar likt de du ger uttryck för i trådstarten. Din skit tenderar att träffa även mig i egenskap av man och det ser jag helst att jag slipper uppleva. 
  • mr me
    Bjoer skrev 2015-01-27 16:46:39 följande:
    Nu gäller det ju rätt många grenar. Det är inte sällan s.k. antifeminister skriver och meddelar att "Du borde våldtas ofta och länge, hora!" och "Hoppas nån kör upp en kniv i fittan på dig!" till feminister som just skriver konkreta problemformuleringar. Så att säga att specifikt feminismen har det problemet är lite trångsynt.

Du påstår att feminister "alltid" kommer med, och endast med, personangrepp. Trycker du jag gör det också? Kan det vara en släng av confirmation bias vi ser här? ;)
    Visst har det väl hänt att en och annan feminist kommit med någon vettig poäng, även om det är sällsynt.

Och visst händer det att feministiska eller kvinnliga debattörer hotas och vi har ju haft den samhällsdebatten. Det man däremot måste göra är att sätta hoten i ett sammanhang.

Jag vill minnas att den feministiska debattören Lisa Magnusson tog våldtäktsmän i försvar och skrev att det inte var så farligt att bli våldtagen. Då blev både män och kvinnor ursinniga och det är väl egentligen förståeligt.

Jag kan förstå att människor blir arga när feminister tar sig friheten att håna och kränka och framförallt raljera över utsatta brottsoffer.

Det andra man måste lära sig att göra är att identifiera förövaren. Det är inte alltid en "antifeminist" som ligger bakom. Det var ju en (mörkhyad) socialdemokrat som hotade flera kvinnor med att stycka dem och steka deras bröst i smör t.ex. En aktiv medlem i ett feministiskt parti. Han var själv feminist, men de han hotade var inte alltid feminister. Trots det använde feminister hans hot som slagträn i debatten om de hemska sexistiska männen.

Det tredje är att skilja ut orsaken. Vänsterpartisten Markus Allard hyllade exempelvis en hotfull attack mot bloggerskan Kissie. Hennes dörr smetades ned med grisblod och någon skrev "Borgarhora" på den. Även Allard är feminist men Kissie utsattes inte för kvinnohat för att hon är feminist, för det är hon inte.

Så sammantaget känns det som att det grövsta kvinnohatet faktiskt finns inom de feministiska leden.
  • mr me
    Anonym (Beorn) skrev 2015-01-27 16:50:51 följande:
    Om du haft en uppriktig vilja att analysera och förstå feminismen och dess bakgrund hade du gjort din läxa och läst på om dess historia. Det krävs inte många knapptryck för att få fram den informationen och bor du inte alltför avlägset finns säkert ett bibliotek att besökai din närhet. Tid verkar inte saknas, då du kan ägna dig åt att beställa in material från olika tingsrätter som 'bevis' för dina teser, men jag råder dig till att använda din arbetslöshet till mer konstruktiva efterforskningar. Det ger ett bättre intryck när du sedan säger dig påstå att du 'vill förstå' saker. 

Jag hyser inget hat, ägnar mig inte åt påhopp och kallar mig inte heller feminist även om jag rent sakligt troligen betraktas som en. Som jämställd man har jag däremot svårt för tankar likt de du ger uttryck för i trådstarten. Din skit tenderar att träffa även mig i egenskap av man och det ser jag helst att jag slipper uppleva. 
    Nu kom du precis med flera påhopp på mig, trots att du skrev att du inte ägnar dig åt det.

Jag förbehåller mig rätten att ha en åsikt, att förhålla mig kritisk och slå ett slag för ett vetenskapligt baserat och upplyst samhälle även om du tycks bli lite skrämd av tanken och blir rädd för att kvinnor kanske då tittar snett på dig som man.
    Anonym (Beorn) skrev 2015-01-27 16:50:51 följande:
    Din skit tenderar att träffa även mig i egenskap av man och det ser jag helst att jag slipper uppleva. 

Jag menar, seriöst? Är du så feg och rädd av dig?
  • Bjoer
    mr me skrev 2015-01-27 16:59:54 följande:
    Jag förbehåller mig rätten att ha en åsikt, att förhålla mig kritisk och slå ett slag för ett vetenskapligt baserat och upplyst samhälle...
    Slå ett slag för ett vetenskapligt baserat samhälle samtidigt som du spekulerar hej vilt utan någon som helst vetenskapsförankring. Lite paradoxalt, kan tyckas.
  • mr me
    Bjoer skrev 2015-01-27 17:05:12 följande:
    Slå ett slag för ett vetenskapligt baserat samhälle samtidigt som du spekulerar hej vilt utan någon som helst vetenskapsförankring. Lite paradoxalt, kan tyckas.
    Jag formulerar en hypotes. Det är så man ofta börjar en vetenskaplig analys av ett fenomen.

Så nej, det är inte paradoxalt.

Tyckte du själv att du var lustig nu? Satt du och skrattade lite åt dig själv och tänkte, "haha, nu fick jag till det"?

Glad
Svar på tråden Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"?