mr me skrev 2015-01-28 15:51:12 följande:
Jag menar som de flesta biologer att kultur och sociala normer och regler är en produkt av vår biologi.
"Hederstanken" som finns i Mellanöstern finns i alla kulturer i varierande utsträckning. Den har en biologisk komponent som man bör försöka förstå innan man ger sig in i den debatten.
Det finns biologiska förklaringar till de flesta kulturella och sociala beteenden.
Att (många) män inte vill ha"slampiga" kvinnor t.ex är en sådan som förklaras med att män som väljer sådana kvinnor löper större risk att hon är otrogen och därmed blir gravid med någon annan.
Det finns viktiga evolutionära aspekter.
För dig är det här tydligen okänt och att du och många med dig tar till er feminismen som förklaringsmodell, likt många förr tog till sig religionen, beror på att skolan misslyckats med att utbilda människor.
För feminismen är ett modernt religionssubstitut.
He, jag tror du missuppfattat vad feminism är. Feminism är ingen förklaringsmodell, det är en rörelse som vill ha ett jämställt samhälle mellan män och kvinnor. Den kan använda sig av förklaringsmodeller som patriarkala maktstrukturer, socialt konstruerat kön, biologiska skillnader mellan könen baserat på evolution, skillnader i strategi för fortplantning mellan kön, genusteorier osv. för att nå sitt mål. Använder den sig av bra förklaringsmodeller, som stämmer överens med verkligheten, är det större chans att nå målet än om den använder sig av dåliga förklaringsmodeller. Men feminismen i sig är ingen förklaringsmodell, det är en politisk rörelse.
Du drar hela tiden väldigt konstiga slutsatser tycker jag. Som att det här skulle vara helt okänt för mig. Hur kom du fram till det? Eller som den andra tråden du nyss startade, som föreslår att kvinnor hellre blir våldtagna än kallade rasister. Helt verklighetsfrånvänt.
De flesta biologer anser att de skillnader som finns i t.ex. beteende idag beror delvis på biologi och delvis på kulturella normer. Alla kulturer är inte lika och vad som är ok, vad som förväntas av en och hur man beter sig varierar. Det kan bero på skillnader i natur och klimat där kulturen uppstått, det kan bero på vissa inflytesrika individers ideer eller t.ex. på politisk kamp. I det antika Grekland var det t.ex. helt ok för män att ha sex med tonårspojkar, något som är väldigt tabu i andra kulturer. De här skilladerna mellan kulturer visar att vårt beteende och våra normer inte är helt styrda av biologi. Faktum är att det ofta är väldigt stor skillnad mellan olika individer inom samma kön och kultur som beror på uppväxt, uppfostran, händelser under uppväxten och genetiska egenskaper ärvda av föräldrar. Dessutom får vi nu lägga till epigenetik till de genetiska faktorerna. Att rakt av bara säga att alla skillnader vi kan observera mellan könen beror på biologi är att göra det väldigt lätt för sig och är ärligt talat, ingen bra förklaringsmodell.