• Forumvärd

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?
  • KillBill

Sverigedemokraterna har den senaste tiden börjat använda sig av samma nazistiska retorik som terrorklassade NMR.. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Fader)
    Pixie64 skrev 2024-06-15 14:34:40 följande:

Ja, jag är verkligen orolig för det. Man ser liknande tecken som på 1930-talet. Många länder rör sig bort från demokratin. Man börjar se grov antisemitism igen. En auktoritär stil ifrån högerkanten dyker upp i många länder. Jag är orolig, både för Ryssland, China (Nordkorea kanske inte drabbar oss), men också för islamistiska ideologier. 

En högerextrema regering i Israel är anklagat för folkmord. Om något så det det som skrämmande. Och flera andra länder skickar vapen som används i folkmordet. Sionistiska extremister försöker kväva vår yttrandefrihet och stämplar all kritik mot Israel som antisemitism. Det är extremt farligt eftersom andra skurkstater kommer att göra samma sak och ingen kommer att kunna hindra det. Om Israel kan fördriva, döda, förtrycka, begå folkmord och etniskt rensning få är det väl fritt fram för alla att göra så. 
  • Anonym (Hdd)

Varför inget kom kommunist ledarna som har betyder fler än 6miljoner på sitt samvete 

Hitler är ju bara en liten skolpojke i drar ögon 

Hur många dödas i Nordkorea dagen utan vi vet? 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fader) skrev 2024-06-15 16:11:09 följande:
    En högerextrema regering i Israel är anklagat för folkmord. Om något så det det som skrämmande. Och flera andra länder skickar vapen som används i folkmordet. Sionistiska extremister försöker kväva vår yttrandefrihet och stämplar all kritik mot Israel som antisemitism. Det är extremt farligt eftersom andra skurkstater kommer att göra samma sak och ingen kommer att kunna hindra det. Om Israel kan fördriva, döda, förtrycka, begå folkmord och etniskt rensning få är det väl fritt fram för alla att göra så. 
    Att skurkstater som tex Iran och Ryssland beter sig illa lär inte påverkas ett dugg av vad omvärlden tycker och tänker. Det påverkar dem inte alls. 
  • Anonym (Fader)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-15 16:22:57 följande:
    Att skurkstater som tex Iran och Ryssland beter sig illa lär inte påverkas ett dugg av vad omvärlden tycker och tänker. Det påverkar dem inte alls. 
    Men du tycker att Israel lyssnar på omvärlden,FN, ICJ när man vädjar att släppa humanitär hjälp och förhindra folkmord?

• Anonym (Hdd)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-06-14 23:42:59 följande:

Nästa år är det 80 år sedan andra världskriget slutade och förintelsen upphörde. De som minns dessa händelser blir allt färre. De flesta var bara barn när det pågick. 

Snart är det helt och hållet upp till yngre generationer att föra minnet vidare.

Har vi lärt oss något av historien? Både ja och nej. Kanske behövs dessa diskussioner mer än på länge. Tråden visar detta.

Jag tror inte att något så storskaligt och organiserat som förintelsen kommer att ske igen. Däremot har liknande redan skett i mindre skala. Rwanda, Balkan, Kambodja, Myammar osv.

FAN ÄR ALLA SÅ JÄVLA SÖNDER KORKADE I DETTA LAND.
     Kommunism ÄR JÄVULEN PÅ DENNA PLANET 

NÄSTAN 1miljon om året sedan 1917 HAR DOM DÖDAT AV SITT EGET FOLK

OCH ÄNDÅ FINNS DET FOLK SOM RÖSTAR V I DETTA LAND.

Nej kallar mig inte rasist men kan framstås som en då jag ärlig med vad jag tycker och tänker. men de skiter jag fullständigt i 

Röstar M om du undrar, öppnar en vänstersväng munnen så spyr jag och kockar av ilska då de ej har nå begrepp om livet

• KillBill

Här fångas SD toppen Richard Jomshof som är ordförande i justitieutskottet på bild med kräk från nazistiska och terrorklassade NMR. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fader) skrev 2024-06-15 16:11:09 följande:

Ställer du högre krav på Israel än på Hamas, för att Israel är en demokrati? 

Den dagen Sverige attackeras av ett odemokratiskt Ryssland, som våldtar, torterar och lemlästar civila på svensk mark. Då tänker du att vi måste bete oss civiliserat mot Ryssland , eftersom vi är en demokrati? De stackars ryssarna vet ju inte bättre, odemokratiska som de är? 

• Anonym (Fader)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-15 16:53:26 följande:

Ställer du högre krav på Israel än på Hamas, för att Israel är en demokrati? 

Den dagen Sverige attackeras av ett odemokratiskt Ryssland, som våldtar, torterar och lemlästar civila på svensk mark. Då tänker du att vi måste bete oss civiliserat mot Ryssland , eftersom vi är en demokrati? De stackars ryssarna vet ju inte bättre, odemokratiska som de är? 

Jag ställer exakt samma krav på Israel som på alla andra. Tycker du att Israel har rätt att utrota ett annat folk?
Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?