Oktoberbebisar 2015
Hos oss är det minst 2 uppvak från och med det att han lagt sig för natten vid 19. Ibland händer det att han vill äta 3 gånger. Börjar bli frustrerande då dom flesta jag pratat med säger, nämen oj mina barn slutade äta på natten när dom var ca 5mån osv.
Mitt barn äter bra med mat på dagarna (frukost, lunch, en flaska välling/mellanmål, middag, gröt, snutta på flaska innan läggdags)
Jag ger honom alltid nappen då han vaknar, och försöker verkligen få honom att somna om, men han blir helt hysterisk om han inte får sin flaska välling.
Har ni några tips, bör jag avvänja dessa nattmål och hur gör jag det på bästa sätt isåfall?
Eller kommer det kanske hasas ut allt mer då han blir större och äter allt med på dagarna?
Med första var jag jättestressad på första tandläkarbesöket då vi inte lyckats sluta med nattamaten. Amningen gav jag upp strax innan året och då minskade nog uppvaken på natten annars körde hon med 1-3 timmars mellanrum, tätare ju närmre morgonen man kom. Hon går dock upp och kissar och dricker vatten minst en gång på natten och hon är 5 år nu. Lillasyster sover som en stock från ca 20.30- 6/7 när syrran inte är tyst längre.
Andra sov bättre redan tidigt även om hon var nattuggla ett tag. Lilleman äter mer i perioder gång på gång. Jag tror han behöver extra mycket närhet då utvecklingen går i rasande takt just nu. Han tjattrar en massa, väldigt mycket mam-mam, fräser lite papp-papp. När vi har varit iväg har han fått ligga en stund hos mig.
På Liseberg satt han omväxlande i vagnen och selen och det kändes som dagen flöt på. Likaså kunde vem som bära honom på kalaset, men ner på golvet själv vill han inte. Även idag har han varit ursur så fort jag satt ner honom oavsett var inomhus. Något frustrerande när man har behov att bära ner tvätten till tvättstugan o s v.
Andra tösen ammade massor på kvällen någon gång vid den här tiden, så hon fick börja äta välling inför natten och slutade amma helt på eget initiativ någon gång mellan 8 och 10 månader. Lilleman är en tuttnisse, så idag har han nog ammat 3 gånger i natt, 3 gånger till och med lunchen och ett gäng gånger i eftermiddag och än är inte dygnet över ... men det är rätt okej. Hellre att han får i sig vätska i värmen och med förkylning i kroppen. Nattamningen får bort tills jag börjar jobba efter hans ettårsdag.