Iowhannah skrev 2016-05-06 06:31:30 följande:
Bajsandet är intressant här. Det känns som att det är varannan dag, och då kan det bli typ tre bajsblöjor. Härom dagen lyckades vi byta tre gånger på 20 minuter, det måste vara nytt PB!
Gnäll har vi inte mycket av, det är mest när han är väldigt trött eller väldigt hungrig, i övrigt är han en mycket glad och nöjd liten kille. Jag är så tacksam för det! Han sover bra på nätterna (dagsömnen är fortfarande lite kämpig och det har inte direkt blivit lättare med värmen), han äter med god aptit, han skrattar mycket och är nöjd så länge han kan sitta och se vad mamma eller pappa gör.
Maten går sakta framåt. Jag har märkt att sambon och jag gör på olika sätt, men vi ska börja se till att vara lite mer konsekventa med frukost osv. Nils äter numera 1,5 portioner gröt varje morgon, ibland avslutar han med lite fruktpuré och dricker lite vatten också. Och så älskar han att kunna hålla i det han äter! Han brukar alltid ha ett knäckebröd att suga på och han gillar att sitta och snutta på en bukett broccoli när vi äter.
Jag skulle vilja tajma in så att vi alla kan äta tillsammans, men det är så svårt tycker jag. Det gäller ju liksom att vi är hungriga och har maten klar när han är hungrig. Hur gör ni andra?
Ja Viktor kan nästan alltid tänka sig lite mat oavsett om han ammade en halvtimma innan, å andra sidan är han ju mindre i maten och äter måånga gånger per dag, gissningsvis uppåt 12 gånger om det är 2 mål mat.
Annars får ni väl tänka er hur det ser ut längre fram med frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Vi hade då 8-12-17 och 20 för de större målen, mellanmålen var lite mer flexibla, det andra efter middagsvilan på ca 2 timmar med typ smörgås eller lite frukt. Nu äter han väl med oss vid ca 8-9, 12-13, 18-19 - om han är vaken. Sover han får han antingen äta senare eller amma istället.
Tja, jag skulle inte skrivit det där om 11 timmarsnätter.
I natt somnade han vid 23.15 och gjorde morgon klockan 7 som en glad läka. Både då och vid halv fyra hade han lagt sig på tvären i sängen och passade på att dunka fötterna i spjälorna och ligga och tjattra, jag var dock mindre pigg. Troligen gick bajsandet bättre eftersom jag upptäckte det först vid blöjbytet. Sedan verkar har planera om sina sovstunder på dagen med, så vi har haft 2,5-3 timmar fram till klockan 18 ungefär. Det vore skönt att tajma in det efter lunch igen, men men han får ju styra. Det känns som han har väldigt långa vakenstunder eller också har han bara svårare att komma till ro i vagnen när det finns så mycket att upptäcka. I selen somnar han lättare om jag kan vara tyst, det går inte säga till syskonen något.