LadyViolet skrev 2016-02-11 12:58:30 följande:
Jag har också pulvergröt från Semper. Provat idag och igår att ge lite med lite päronpuré till. Han gapade liksom inte utan jag fick lägga lite mellan läpparna som han skeptiskt smakade på. Det här kommer att ta tid
Idag är jag så fruktansvärt trött. Mellan 5 och 10 uppvak inatt, fast han somnar ju om om han får tutte. Är lite less just nu på att inte få nån egentid på kvällen eftersom han vill sitta fast på mig från kl 19 ca och resten av natten. Men förr eller senare ger det väl med sig. Tycker det är så svårt, för min mamma förstår inte hur jag orkar gå runt och bära. Nej hon vande såklart alla oss (mig och mina syskon) att sova i spjälsäng etc etc. Jag kanske är mesig men det känns fel att försöka få honom att somna nånstans där han blir ledsen. Även om det tär på krafterna. Det kan väl inte vara så dåligt att göra som bebisen vill? Vad tycker ni? Eller bäddar man för dåliga vanor som senare är svåra att bryta?
Självklart följer man bebisens behov i den mån det går. Vi bär eller sitter mycket med Lilleman i knät för det är det han gillar bäst. När han är nöjd testar vi självklart att lägga ner honom i någons säng, på golvet, i babysitter, på skötbordet eller matstolen beroende på var vi är. Ibland måste han få skrika när ett syskon behöver få göra något färdigt som är svårt att göra halvfärdigt som borsta tänderna, håret, byta blöja o s v.
Sedan har jag stunder då jag blir frustrerad att jag inte får göra färdigt saker som jag vill när han har ett närhetsbehov, dock märker jag att han klarar fler stunder själv än för bara en månad sedan. Ibland går det att lägga ner honom nöjd på sovplatsen och han somnar själv, men just nu har han nog en period då han kämpar emot att somna. På natten har vi ofta en vakenperiod på uppåt en timma runt fyra-fem.
Lilleman har också haft sin första förkylning i över en vecka. Det började förrförra lördagen och natten till fredagen fick han skällande hosta. Jag var väl inte jätteorolig, men tyckte det var skönt att vi fick kolla upp honom, då de andra barnens hosta snabbt eskalerar, men dem kan vi ju medicinera. Vi fick en ung läkare som kollade allt noggrant. Det kändes dumt när han frågade om hostan var ENDA symtomen, som om vi inte borde varit där. Sedan lyssnade hans kollega också så de bestämde att han skulle få andas in en del adrenalin och några delar koksalt i avsvällande syfte. Då hostan sitter i halsen så är den så hård, så nu är han ordinerad högläge, näsdroppar och Alvedon inför natten. Under läkarbesöket hostade han inte en gång ... Tyvärr kvarstår förkylningen och hostan kommer efter ca 5 timmars sömn och amning, annars är han pigg och alert. Jag hoppas äldstas förkylning håller sig lugn så de får gå till förskolan igen, så vi hinner göra lite på dagarna, det börjar bli surt att bara vara hemma.
Vi har påbörjat gröten och jag gör på en halv dl vatten och får slänga större delen, men han gapar ibland eller till och med dyker på skeden. Igår var han sur vid matbordet för att han inte fick något. En liten klick gräddsås på fingret var en hit tyckte han. Sambon försökte sedan med lite grädde från potatisgratängen, men det var nog fel färg, så då gapade han inte.
Idag fick han smaka på min yoghurt med rabarber, men det var nog surt. Det som inte är barnmat är ju bara lite på fingret som sagt.